
Κοντά στην κατάκτηση νέων ιστορικών ρεκόρ βρίσκεται η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, με την Κίνα να ηγείται αυτής της πορείας. Η εικόνα των ναυπηγείων χαρακτηρίζεται από την τεράστια παραγωγή, τον μεγάλο βαθμό αξιοποίησης της δυναμικότητας τους και την αμείωτη επιθυμία των πλοιοκτητών για παραγγελίες νέων πλοίων, σημειώνει σε μία έκθεση της η Danish Ship Finance. Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων βρίσκονται κοντά σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ, ενώ τα περισσότερα ναυπηγεία φαίνεται να είναι sold out μέχρι το 2027.
Η πρωτιά της Κίνας και η Κορέα που ακολουθεί
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη καθώς ελέγχει το 42% (περί τα 24 εκατ. compensated gross tonnage-cgt) της παγκόσμιας δυναμικότητας των ναυπηγείων, κατανεμημένη σε 140 ναυπηγεία, και έχει εξασφαλίσει το 57% της δυναμικότητας των υπό παραγγελία πλοίων.
Ναυπηγεία: Στην Κίνα κατασκευάζεται το 60% των νέων πλοίων
Η Νότια Κορέα χάνει έδαφος από την Κίνα με οκτώ νοτιοκορεατικά ναυπηγεία «πρώτης τάξεως» να ελέγχουν το 22% (13 εκατομμύρια cgt) της παγκόσμιας χωρητικότητας των ναυπηγείων και να έχουν εξασφαλίσει το 26% της χωρητικότητας των πλοίων που είναι σε παραγγελία. Αυτά τα ναυπηγεία έχουν καλυφθεί από παραγγελίες για τα επόμενα τρία χρόνια.
Η Ιαπωνία ελέγχει το 17% (10 εκατ. cgt) της παγκόσμιας δυναμικότητας των ναυπηγείων, κατανεμημένο σε 48 ναυπηγεία, και έχει εξασφαλίσει το 9% (13 εκατ. cgt) των παραγγελιών. Μια ομάδα 31 ναυπηγείων «πρώτης τάξης», που ελέγχουν το 11% της παγκόσμιας χωρητικότητας των ναυπηγείων και το 7% του βιβλίου παραγγελιών, έχουν καλυφθεί με παραγγελίες για τα επόμενα δυο χρόνια.
Συνολικά 144 εκατομμύρια cgt βρίσκονται επί του παρόντος υπό παραγγελία, κατανεμημένα σε 300 ναυπηγεία, σε όλο τον κόσμο. Την ίδια στιγμή οι ετήσιες παραδόσεις πλοίων έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο επταετίας το 2023, όταν 35 εκατομμύρια cgt προστέθηκαν στον παγκόσμιο στόλο. Το 2024 αναμένεται να παραδοθούν 43 εκατομμύρια cgt. Οι ετήσιες παραδόσεις πλοίων ξεπέρασαν τα 40 εκατομμύρια CGT μόνο τα πέντε έτη μεταξύ 2008 και 2012.
Ανοδικά κινούνται και οι τιμές ναυπήγησης, με τον μέσο δείκτη τιμών των νεότευκτων ναυπηγείων να διαμορφώνεται 51% υψηλότερα από ότι το 2020. Μια ομάδα 130 ναυπηγείων «πρώτης τάξης», που ελέγχουν το 73% της συνολικής δυναμικότητας και το 95% των παραγγελιών, επωφελήθηκε περισσότερο από την τάση αυτή.
Η χωρητικότητα των ναυπηγείων παραμένει αρκετά σταθερή στα 56 εκατομμύρια CGT περίπου, κατανεμημένη σε 300 ναυπηγεία. Εάν οι παραγγελίες κατανέμονταν ομοιόμορφα, κάθε ναυπηγείο θα είχε απασχόληση για τα επόμενα 2,5 χρόνια.
Αγορά δυο ταχυτήτων
Ο βαθμός αξιοποίησης της ναυπηγικής δυναμικότητας αναμένεται να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα, κοντά στο 70% και άνω, μέχρι το τέλος του 2026. Το 2027, θα πέσει κάτω από το 60%, αλλά οι νέες παραγγελίες είναι πιθανό να καλύψουν τις κενές θέσεις. Ωστόσο είναι σαφής μια αγορά δύο επιπέδων. Διαχωρισμός της παγκόσμιας βιομηχανίας ναυπηγείων σε ναυπηγεία πρώτης και δεύτερης κατηγορίας είναι σαφώς ορατή. Η ομάδα των 130 ναυπηγείων «πρώτης τάξης», τα οποία ελέγχουν το 73% της παγκόσμιας δυναμικότητας των ναυπηγείων αλλά το 95% του βιβλίου παραγγελιών, αναμένεται να αξιοποιήσει πάνω από το 90% της δυναμικότητάς της μέχρι το τέλος του 2026. Τα 170 ναυπηγεία «δεύτερης τάξης» αναμένεται να χρησιμοποιήσουν το 38% της χωρητικότητάς τους το 2024, αλλά σύντομα θα εξαντλήσουν τις παραγγελίες.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών