
Η μεγάλη ανατροπή στην αγορά των δεξαμενοπλοίων θα έλθει από τη στιγμή που θα επανέλθει η κανονικότητα στην Ερυθρά Θάλασσα. Σε αυτή την περίπτωση θα αυξηθεί σημαντικά η προσφορά πλοίων και αναμένεται πτώση των ναύλων. Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή οργάνωση Bimco και την τελευταία μελέτη της για την αγορά των δεξαμενοπλοίων, το 2025 οι ναύλοι αναμένεται να είναι κοντά στα επίπεδα του 2024 αλλά η αποδυνάμωση θα μπορούσε να αρχίσει το 2026, ιδίως στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων.
Τα κρίσιμα μεγέθη για τον κλάδο δεξαμενοπλοίων είναι η προσφορά και ζήτηση πετρελαίου, η προσφορά δεξαμενοπλοίων και ο δείκτης των τονοχιλιομέτρων μεταφερόμενου φορτίου, που συνδέεται με τις αποστάσεις πλεύσης των πλοίων και την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Μια νέα παράμετρος είναι η πρόθεση του νέου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς.
Λιμάνια: «Ασφυξία» στο Λος Αντζελες απο συσσώρευση εμπορευμάτων
Οσον αφορά την προσφορά και τη ζήτηση πετρελαίου η Bimco επικαλείται τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) που αναφέρουν ότι αναμένεται αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά 0,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2024 και 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2025. Η ζήτηση συνεχίζει να αυξάνεται κυρίως στην Ασία, ενώ στις χώρες του ΟΟΣΑ παραμένει στάσιμη.
Ο IEA έχει μειώσει την πρόβλεψη για τη ζήτηση κατά 0,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα για το 2024 και 0,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα για το 2025. Εχει επίσης μειώσει την πρόβλεψη για τα διυλιστήρια κατά 0,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα και για τα δύο έτη. Τα ηλεκτρικά οχήματα και η αδύναμη ανάπτυξη παίζουν τον ρόλο τους.
Ενόψει του 2025, ο ΙΕΑ αναμένει ότι η αύξηση της κινεζικής ζήτησης θα παραμείνει συγκρατημένη και ότι θα είναι η Νότια και η Νοτιοανατολική Ασία που θα αποτελέσουν τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης αντ’ αυτού, με αύξηση κατά 0,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Συγκεκριμένα, η Ινδία προβλέπεται να δει αυξημένη ζήτηση κατά 0,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Η προσφορά πετρελαίου προβλέπεται να επεκταθεί ταχύτερα από ό,τι η ζήτηση το 2025 και θα οδηγήσει σε υπερπροσφορά 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Οσον αφορά την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, όπου οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι υποχρεώνουν τα πλοία να αλλάξουν ρότα γύρω από την Αφρική, είναι κρίσιμος παράγοντας ισορροπιών στην αγορά, καθώς αυξάνονται οι ημέρες πλεύσης των πλοίων και συνεπώς η ζήτηση.
Η Bimco εκτιμά ότι μπορεί να συνεχιστεί η αναδρομολόγηση στο ίδιο επίπεδο όπως και το 2024 καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, και συνεπώς αναμένεται αύξηση των τονοχιλιομέτρων σε 2,5%-3,5% το 2025.
Εάν τα δεξαμενόπλοια επιστρέψουν στην Ερυθρά και το Σουέζ το 2026, τότε σύμφωνα με την Bimco τα τονοχιλιόμετρα θα μειωθούν κατά 1,5%-2,5%, καθώς οι αποστάσεις θα μειωθούν. Σε περίπτωση που δεν μπορέσουν να επιστρέψουν, αναμένει ότι τα τονοχιλιόμετρα θα αυξηθούν κατά 0,5%-1,5%.
Πολλά θα εξαρτηθούν στην αγορά των δεξαμενοπλοίων και από τον παράγοντα Τραμπ. Εάν ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ προχωρήσει την πολιτική των δασμών οι εμπορικοί εταίροι θα μπορούσαν να προβούν σε αντίποινα, γεγονός που θα έπληττε το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομική ανάπτυξη, μειώνοντας την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου.
Σε συντομότερες πλεύσεις θα οδηγήσει και μια άρση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας από την ΕΕ εάν επιλυθεί η κρίση της Ουκρανίας, ένα μάλλον απίθανο σενάριο για την Bimco. Τέλος, η ναυτιλιακή οργάνωση εκτιμά ότι η προσφορά δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,3% το 2025 και κατά 2,1% το 2026, καθώς το βιβλίο παραγγελιών παραμένει μικρό. Αντίστοιχα η αύξηση της προσφοράς δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προϊόντων αναμένεται να είναι 3,7% το 2025 και 7,3% το 2026, καθώς οι παραδόσεις από το μεγάλο βιβλίο παραγγελιών αυξάνονται.
Ισορροπία
Γενικότερα η Bimco εκτιμά για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου ότι αναμένεται μια μικρή ενίσχυση της ισορροπίας προσφοράς/ζήτησης δεξαμενοπλοίων για το 2025, η οποία θα μπορούσε να αποδυναμωθεί το 2026, εάν τα πλοία μπορέσουν να επιστρέψουν σε κανονικά δρομολόγια.
Η ισορροπία προσφοράς/ζήτησης δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προβλέπεται να εξασθενήσει ελαφρώς το 2025 και σημαντικά το 2026, καθώς ο στόλος αυξάνεται ταχύτερα και επίσης τα δρομολόγια υποτίθεται ότι θα επανέλθουν στο κανονικό επίπεδο από το 2026.


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες