![Μετά τα PL γιαούρτια, τώρα και PL αλκοόλ – Τι συμβαίνει με την τεκίλα; [πίνακας]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/drinks-2578446_1280.jpg)
Το 2022 η Άμβυξ, leader στην ελληνική αγορά στην εμπορία σαμπάνιας αντιπροσωπεύοντας τον οίκο Moet Hennessy (LVMH), δεν προλάβαινε να πουλάει πανάκριβο καμπανίτη οίνο, με το 33% του τζίρου να προέρχεται από τη Μύκονο. Και δεν ήταν μόνο τα εκλεκτά αφρώδη κρασιά που γέμιζαν τα ταμεία των εταιρειών διανομής αλκοολούχων ποτών, όπως η Diageo και η Β.Σ. Καρούλιας. Η ζήτηση για vintage βότκες, super premium ουίσκι, ακόμη και luxury τεκίλες είχε εκτιναχθεί. Άλλωστε οι αποταμιεύσεις του covid επέτρεπαν και στη μεσαία τάξη να ονειρευτεί μέσω του premiumization.
Αλκοολούχα ποτά: Πώς οι δασμοί θα διαταράξουν το εμπόριο ποτών
Με την πολύτιμη συνδρομή των αυξημένων τουριστικών ροών, οι όγκοι πωλήσεων αλκοολούχων ποτών κινήθηκαν ανοδικά και το 2023 (από 8% έως 15% ανάλογα με την κατηγορία αλκοολούχου ποτού). Ωστόσο η κατανάλωση super premium spirits είχε λιγότερες… φυσαλίδες σε σχέση με το 2022.
Η «κόπωση» του premiumization
Και φτάνουμε στη φετινή χρονιά που η «κόπωση» στο fine drinking είναι πλέον διακριτή, αφού εκτός των συγκρατημένων δαπανών στην εσωτερική αγορά, διαψεύστηκαν και οι προσδοκίες για «καλό» τουρισμό σε ό,τι έχει να κάνει με την εισαγόμενη κατανάλωση.
Και μόνο τα «κεσάτια» που κατέγραψαν οι επιχειρήσεις της εστίασης στη Μύκονο και στη Σαντορίνη το τρίτο τρίμηνο εφέτος, δηλαδή στην καρδιά του καλοκαιριού, εξηγεί τη μείωση. Συγκεκριμένα στο νησί των ανέμων, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος του κλάδου Υπηρεσιών Εστίασης έφθασε το γ’ τρίμηνο 2024 στα 109 εκατ. ευρώ ή 10 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Η ανθεκτικότητα της μπύρας
Αντίθετα με τα ακριβά ουίσκι και τους σπάνιους αφρώδεις οίνους, που, εκτός των άλλων, σηματοδοτούν μια ευημερία για τη μεσαία τάξη, οι μπύρες και το κρασί (όχι το πανάκριβο) είχαν την τιμητική τους, σημειώνοντας θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στις πωλήσεις σε όγκο.
Ειδικά για την μπύρα που ευνοήθηκε, τόσο από τον καιρό και τον τουρισμό όσο και από τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα του φετινού καλοκαιριού, δεν αποκλείεται το 2024 ο όγκος κατανάλωσης να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, επουλώνοντας τις «πληγές» που άνοιξε στον κλάδο το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού το 2020. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 στην εγχώρια αγορά μπύρας η κατανάλωση είχε διαμορφωθεί κοντά στα 4 εκατ. εκατόλιτρα.

Μετατοπίζεται η κατανάλωση αλκοόλ κατ’ οίκον;
Αν και οι Έλληνες συνηθίζουν να καταναλώνουν αλκοόλ εκτός σπιτιού, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις βορειοευρωπαϊκές χώρες, μια τάση που διαπιστώνεται εφέτος είναι οι αυξημένες πωλήσεις αλκοολούχων ποτών από το κανάλι των σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, στο εννεάμηνο του 2024, τα αλκοολούχα ποτά ήταν η κατηγορία των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προïόντων που σε επίπεδο τεμαχίων παρουσίασε τη μεγαλύτερη άνοδο (+7,5%) σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023.
Την τάση κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών στο σπίτι επεσήμανε ο Παναγιώτης Μπορέτος, διευθύνων σύμβουλος της Circana, στο πρόσφατο συνέδριο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Κι αυτό γιατί «ο Έλληνας καταναλωτής είναι ίδιος με τον Ευρωπαίο καταναλωτή, η κρίση του πληθωρισμού είναι παντού ίδια», όπως τόνισε.
Αναμφίβολα στις πωλήσεις αλκοολούχων ποτών μέσω των σούπερ μάρκετ βοήθησαν και οι τουρίστες, που επιλέγουν όλο και περισσότερο ενοικιάσεις καταλυμάτων τύπου Airbnb, περιορίζοντας τις εξόδους τους σε ταβέρνες και καφέ.
Μετά τα PL γιαούρτια, τώρα και PL αλκοόλ!
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα ποιοτικά στοιχεία της αγοράς αλκοολούχων ποτών από τα σούπερ μάρκετ.
Όπως λοιπόν προκύπτει από τα στοιχεία της Circana, καταγράφεται θεαματική άνοδος στον όγκο πωλήσεων των φθηνότερων αλκοολούχων ποτών ιδιωτικής ετικέτας, με εξαίρεση το ουίσκι.
Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις στα «ανώνυμα» μπουκάλια με τζιν, τεκίλα και βότκα τα «σπάνε» στο εννεάμηνο εμφανίζοντας αύξηση πωλήσεων σε όγκο +31,9%, +17,8% και +18% αντίστοιχα.
Και να σκεφτεί κανείς ότι πέρσι με βάση τα ευρήματα της παγκόσμιας έρευνας, Future Consumer Index, την οποία πραγματοποίησε η ΕΥ, στα αλκοολούχα ποτά είχε καταγραφεί το χαμηλότερο ποσοστό προθυμίας από πλευράς των Ελλήνων να εγκαταλείψουν τις μάρκες (20%).
On fire η κατανάλωση της τεκίλας
Ειδική μνεία όμως αξίζει να γίνει στην τεκίλα που κατατάσσεται στη 2η θέση στο top20 των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων στο εννεάμηνο 2024 όσον αφορά τον όγκο παρότι η τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε κατά 2,5% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023.
Η αύξηση της δημοφιλίας της τεκίλας, που δίνει επιπλέον ώθηση στην κατηγορία, δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην αμερικανική αγορά η κατανάλωση κατέγραψε πτωτική πορεία πέρυσι, με μοναδική εξαίρεση την τεκίλα και ορισμένα έτοιμα προς κατανάλωση (ready to drink – rtd) κοκτέιλ.
Το μέγεθος της αγοράς της τεκίλας αναμένεται να φτάσει παγκοσμίως τα 457,96 εκατομμύρια λίτρα το 2024, από 432,86 εκατομμύρια λίτρα το 2023, ενώ αυξανόμενη με σύνθετο ετήσιο ρυθμό (CAGR) 5,48% εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 600 τα εκατομμύρια λίτρα έως το 2029, σύμφωνα με έρευνα της Mordor Intelligence.
Ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης κατά την περίοδο πρόβλεψης μπορεί να αποδοθεί στην αύξηση των καταναλωτών millennial και Gen Z και στην επέκταση της κουλτούρας των κοκτέιλ, σημειώνεται.
Margarita, Paloma και El Diablo είναι κάποια από τα κοκτέιλ με βάση την τεκίλα που οδηγούν την άνοδο του εν λόγω αλκοολούχου ποτού και στην Ελλάδα.


Latest News

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο

Morgan Stanley: Επιβεβαιώνει την τιμή στόχο της Metlen στα 48 ευρώ
Κατά την Morgan Stanley η συνολική παραγωγή ενέργειας των 3,1 TWh παρουσίασε αύξηση 22% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο

AXIA: Ελκυστικές οι ελληνικές τράπεζες - Οι νέες τιμές στόχοι [γραφήματα]
Στις προοπτικές των ελληνικών τραπεζών εστιάζει ανάλυση της ΑΧΙΑ - Τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους επενδυτές

Optima Bank για AKTOR Group: «Νέος παίκτης… με εμπειρία – Ήρθε για να μείνει»
O όμιλος AKTOR είναι ένα κορυφαίο και διαφοροποιημένο κατασκευαστικό συγκρότημα στην Ελλάδα, με σημαντική και αναπτυσσόμενη παρουσία στην ΝA Ευρώπη, σημειώνει η Optima Bank