Στασιμότητα εμφανίζει τον Οκτώβριο ο δείκτης τιμών που καταρτίζει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ, ο οποίος διαμορφώθηκε στο -0,03%. Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε από τον συνυπολογισμό αυξήσεων σε 12 προϊόντα που εξετάζονται και μειώσεις σε 11 προϊόντα.
Πιο αναλυτικά, από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
1. Ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ
Η μεταβολή του Οκτωβρίου οφείλεται στην αμοιβαία εξουδετέρωση της επίδρασης από τις αυξήσεις και μειώσεις στις επιμέρους κατηγορίες (βλ. παρακάτω). Οι μειώσεις αφορούν είδη κυρίως μη τροφίμων, ενώ οι αυξήσεις είδη που έχουν να κάνουν με το κακάο και τον καφέ και σε συγκεκριμένα νωπά είδη λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας.
2. Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Τροφές και είδη για κατοικίδια: -10,18%
• Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -8,00%
• Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -4,69%
• Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,78%
• Ζύμες νωπές και καταψυγμένες: -2,77%
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
3. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +11,31%
• Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,79%
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,78%
• Είδη πρωινού και ροφήματα: +3,72%
• Αλκοολούχα ποτά: +3,49%
Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 11 κατέγραψαν μείωση και οι 12 αύξηση.
4. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών
• Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
• Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
• Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Παράλληλα τον Οκτώβριο ξεκίνησε η εφαρμογή της εθελοντικής πρωτοβουλίας για μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα.
• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Latest News
Prodea: Καταβολή προσωρινού μερίσματος €0,47/μετοχή στις 18 Δεκεμβρίου
Ποιοι είναι οι δικαιούχοι
Νέος αντιπρόεδρος στην Intralot - Η σύνθεση του ΔΣ
Το διοικητικό συμβούλιο της INTRALOT έχει εκλεγεί από την Τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρείας με εξαετή θητεία
HELLENiQ ENERGY: Χρυσός Χορηγός της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής για τα επόμενα 4 χρόνια
Η HELLENiQ ENERGY ανανεώνει και αναβαθμίζει τη συνεργασία της με την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή, με γνώμονα ένα αύριο χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις
Premia: Πόσα θα φέρει στα ταμεία η εξαγορά του Village στον Ρέντη
Τι αναφέρει η Premia για την εξαγορά του εμπορικού κέντρου Village Shopping & More στο Ρέντη Αττικής
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Καρούλιας: Καμιά επίπτωση στην ελληνική αγορά από τις εξελίξεις με την Stoli US
Ουδεμία επίπτωση έχει στην εγχώρια αγορά, η υπαγωγή της εταιρείας διανομής “Stoli US” στο άρθρο 11 των ΗΠΑ, διαβεβαιώνει η Καρούλιας
ΟΤ FORUM – Τράπεζες: Έτοιμες να χρηματοδοτήσουν νέες επενδύσεις - Οι νέοι στόχοι
Ο Γ. Χαρδούβελης (Εθνική), ο Γ. Ζανιάς (Eurobank) και η Ελ. Βρεττού (Attica Bank) ανέλυσAN τις δυνατότητες που έχουν οι τράπεζες να χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις
Μεγάλου (Πειραιώς): Προτεραιότητα η αύξηση των δανείων - Τι νέο φέρνει η Snappi
Τι ανέφερε ο CEO της Πειραιώς Χρήστος Μεγάλου στο συνέδριο των Financial Times στο Λονδίνο
Eurobank: Άντλησε 600 εκατ. με επιτόκιο 3,25% - Ποιοι αγόρασαν το ομόλογο
Η ημερομηνία διακανονισμού είναι στις 12 Δεκεμβρίου 2024 και τα ομόλογα θα διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο του Λουξεμβούργου
Zeus+Δione: Στρατηγική συμφωνία επένδυσης από το Halcyon Equity Partners S.C.A. SICAR
Η Zeus+Δione είναι ελληνικό lifestyle brand που επιδιώκει την ανάδειξη της εγχώριας πολιτισμικής κληρονομιάς μέσα από δημιουργίες υψηλής αισθητικής και ποιότητας