Παγκόσμιο εμπόριο: Πλήγμα απο την απόφαση των ΗΠΑ για την επιβολή τελών στα κινεζικά πλοία

Αβεβαιότητα προκαλούν τα νέα λιμενικά τέλη στις ΗΠΑ για τα πλοία κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας

Παγκόσμιο εμπόριο: Πλήγμα απο την απόφαση των ΗΠΑ για την επιβολή τελών στα κινεζικά πλοία

Αβεβαιότητα και επιβάρυνση στο παγκόσμιο εμπόριο προκαλούν τα νέα λιμενικά τέλη στις ΗΠΑ Σημαντικές αναταράξεις στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά αναμένεται να επιφέρουν τα νέα λιμενικά τέλη στα λιμάνια των ΗΠΑ για πλοία κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας, που θα ισχύουν από τον προσεχή Οκτώβριο.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι επιπτώσεις μπορεί να είναι πολλαπλές, επηρεάζοντας τόσο τη ροή του παγκόσμιου εμπορίου όσο τους ναύλους και τις αξίες των πλοίων. Το νέο τέλος, ύψους τουλάχιστον 1,5 εκατ. δολ., έρχεται σε αντίθεση με το τρέχον κόστος εισόδου σε λιμάνια των ΗΠΑ, το οποίο δεν ξεπερνά τα 80.000 δολάρια. Μια τέτοια εξέλιξη απειλεί να πλήξει σημαντικά τη ροή των εισαγωγών και των εξαγωγών, με τους αναλυτές, όπως η Veson Nautical, να προειδοποιούν για αρνητικό αντίκτυπο στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, το πρώτο τρίμηνο του 2025 καταγράφηκαν 3.150 λιμενικές αφίξεις πλοίων ξηρού χύδην φορτίου στις ΗΠΑ, με τη συμμετοχή 1.609 πλοίων. Τα κινεζικής κατασκευής πλοία αποτελούσαν το 45% των αφίξεων, ακολουθούμενα από τα ιαπωνικά (41%), τα νοτιοκορεατικά (6%) και τα αμερικανικά (μόλις 1%). Τυχόν πρόσθετα τέλη στα κινεζικά πλοία θα μπορούσαν να μειώσουν δραστικά τη συχνότητα των αφίξεών τους, εντείνοντας την πίεση στους υπόλοιπους στόλους, με τους Ιάπωνες και Νοτιοκορεάτες να καλούνται να καλύψουν το κενό – κάτι που θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολο.

Επιπλέον, η επιβολή αυξημένων δασμών από τις ΗΠΑ και την Κίνα από τις 25 Απριλίου εκτιμάται ότι επηρεάζει άμεσα το 4% της παγκόσμιας ζήτησης σε τονοχιλιόμετρα φορτίου. Αυτό αναμένεται να πλήξει κυρίως τις μικρότερες αποστολές χύδην φορτίου προς τις ΗΠΑ, οι οποίες μπορεί να παραμείνουν στάσιμες ή και να μειωθούν. Αντίθετα, η Κίνα πιθανότατα θα αυξήσει τις εισαγωγές της από άλλες χώρες, αναγκάζοντας τις ΗΠΑ να αναζητήσουν νέες αγορές για τα προϊόντα τους.

Αβεβαιότητα

Ο Filipe Gouveia, Shipping Analysis Manager της BIMCO, δήλωσε ότι οι αλλαγές στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ έχουν προκαλέσει επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών και αύξηση της αβεβαιότητας. «Στην Bimco μειώσαμε τις εκτιμήσεις για την αύξηση της ζήτησης φορτίου κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες τόσο για το 2025 όσο και για το 2026», ανέφερε χαρακτηριστικά. Η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα – τα δύο σπουδαιότερα χύδην ξηρού φορτίου εμπορεύματα – αναμένεται να υποχωρήσει.

Η στασιμότητα στις αποστολές σιδηρομεταλλεύματος οφείλεται κυρίως στη μείωση της κινεζικής ζήτησης χάλυβα, λόγω της συνεχιζόμενης κρίσης στον τομέα των ακινήτων. Παράλληλα, οι αποστολές διά θαλάσσης άνθρακα αναμένεται να μειωθούν κατά 2-3% το 2025 και κατά 1-2% το 2026, καθώς ενισχύεται η παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά και η εσωτερική εξόρυξη στην Κίνα και την Ινδία. Από την πλευρά της προσφοράς, η αναμενόμενη μείωση των ναύλων ενδέχεται να οδηγήσει σε πτώση των ταχυτήτων πλεύσης, προκειμένου να μειωθεί το κόστος καυσίμων. Αυτό, σύμφωνα με τους αναλυτές, θα μπορούσε να περιορίσει την προσφορά, ακόμη και αν ο στόλος αυξάνεται αριθμητικά.

Πτώση ναύλων

Η συνολική ζήτηση πλοίων εκτιμάται ότι θα παραμείνει στάσιμη το 2025 και θα αυξηθεί ελαφρώς κατά 1-2% το 2026. Αντιθέτως, η προσφορά πλοίων θα αυξηθεί ταχύτερα, με εκτιμώμενη αύξηση 1,5-2,5% το 2025 και 2-3% το 2026. Οι ναύλοι αναμένεται να κινηθούν σε χαμηλότερα επίπεδα, με τον τομέα των panamax να είναι ο πιο ευάλωτος, καθώς βασίζεται κατά κύριο λόγο στη μεταφορά άνθρακα. Αντίθετα, οι ναύλοι για τα capesize πλοία ίσως διατηρηθούν σε καλύτερα επίπεδα, λόγω της περιορισμένης αύξησης του στόλου.

Οι αξίες των πλοίων. Οι ασθενέστερες προοπτικές προσφοράς/ζήτησης θα πρέπει επίσης να επηρεάσουν τις αξίες των πλοίων. Εν μέσω ασθενέστερων ναύλων, οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων θα μπορούσαν να εξασθενήσουν. Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν μειωθεί από την αρχή του έτους και επί του παρόντος δεν αναμένουμε να επανέλθουν στα προηγούμενα υψηλά επίπεδα, εκτιμά η Bimco.

Οι παραπάνω εκτιμήσεις διατυπώνονται από την Bimco με την υπόθεση ότι τα πλοία δεν θα επιστρέψουν πλήρως στην Ερυθρά Θάλασσα κατά τη διάρκεια του τρέχοντος και του επόμενου έτους και ότι οι αναδρομολογήσεις μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας θα συνεχιστούν. Η πλήρης επιστροφή των πλοίων θα ισοδυναμούσε με μείωση της ζήτησης πλοίων κατά 2%. Εάν συμβεί αυτό, οι προοπτικές της ζήτησης θα είναι ασθενέστερες από τις βασικές μας προβλέψεις, λέει ο Gouveia.

Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

OT Originals

Περισσότερα από Ποντοπόρος

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο