«Λοιπόν, ίσως τα παιδιά να έχουν δύο κούκλες αντί για 30 κι ίσως να κοστίζουν αυτές λίγο παραπάνω», ανέφερε ο αμερικανός πρόεδρος σε δηλώσεις του την περασμένη εβδομάδα. Λίγες ημέρες αργότερα, οι τιμές όντως ανέβηκαν και τώρα η Barbie γίνεται κάθε μέρα και πιο ακριβή.
Λίγο καιρό αφότου ο Τραμπ επέβαλε δασμούς στα παιχνίδια που κατασκευάζονται στην Κίνα και αλλού, η Mattel – ο κολοσσός της κατασκευής παιχνιδιών και εφευρέτης της εμβληματικής Barbie – ανακοίνωσε πως θα αυξήσει τις τιμές της στις ΗΠΑ.
Η Κίνα και η Mattel
Η Mattel κατασκευάζει περίπου το 40% των παιχνιδιών της στην Κίνα, την οποία η κυβέρνηση Τραμπ αποφάσισε να πλήξει με δασμούς 145%, υποστηρίζοντας ότι το Πεκίνο αντιμετωπίζει τις ΗΠΑ άδικα στο εμπόριο.
Η παιχνιδοβιομηχανία σημείωσε πως θα μεταφέρει μέρος της παραγωγής της από την Κίνα σε μια προσπάθεια να διαφοροποιήσει την αλυσίδα εφοδιασμού της και να αντιμετωπίσει την καταιγίδα των δασμών.
Η εταιρεία ακύρωσε επίσης τις οικονομικές της προβλέψεις για το 2025, κατηγορώντας το «εξελισσόμενο δασμολογικό τοπίο των ΗΠΑ» ότι καθιστά «δύσκολη την πρόβλεψη των καταναλωτικών δαπανών».
Χαρακτηριστικό είναι πως έρευνα που διεξήχθη τον περασμένο μήνα σε 400 αμερικανικές εταιρείες παιχνιδιών από την Ένωση Παιχνιδιών διαπίστωσε ότι σχεδόν οι μισοί πίστευαν ότι οι δασμοί του Τραμπ θα τους έθεταν εκτός λειτουργίας.
Η Mattel αναστέλλει τις ετήσιες προβλέψεις της λόγω των δασμών και των απρόβλεπτων καταναλωτικών δαπανών
«Τιμολογιακή δράση»
Ο διευθύνων σύμβουλος της Mattel, Ynon Kreiz, επισήμανε πως η εταιρεία παιχνιδιών θα αναλάβει «τιμολογιακή δράση στις επιχειρήσεις μας στις ΗΠΑ», όπου είναι απαραίτητο, ως απάντηση στους δασμούς και την παγκόσμια εμπορική αβεβαιότητα.
«Ομοίως θα διαφοροποιήσουμε περαιτέρω την αλυσίδα εφοδιασμού μας και θα βελτιστοποιήσουμε την προμήθεια και το μείγμα των προϊόντων μας», πρόσθεσε.
Η εταιρεία αναμένει ότι οι αυξήσεις των τιμών θα εμφανιστούν για πρώτη φορά το γ’ τρίμηνο, όπως υπογράμμισαν και τα στελέχη κατά τη διάρκεια ενημέρωσης της αγοράς για τα κέρδη του α’ τριμήνου. Οι αυξήσεις θα γίνουν σε συνεργασία με τους συνεργάτες λιανικής της Mattel, αλλά η παιχνιδοβιομηχανία αναμένει ότι το 40% έως 50% του μείγματος των προϊόντων της στις ΗΠΑ θα τιμολογείται στα 20 δολάρια ή λιγότερο, σύμφωνα με τον Kreiz.

Οι επόμενες κινήσεις
«Λαμβάνουμε μια στρατηγική προσέγγιση για την τιμολόγηση σε όλο το χαρτοφυλάκιο και έχουμε ένα πολύ ευέλικτο πλαίσιο που μπορεί να προσαρμοστεί γρήγορα σε περίπτωση που οι… δασμοί αλλάξουν – ξανά», υπογράμμισε ο οικονομικός διευθυντής Anthony DiSilvestro.
Η εταιρεία είναι σε θέση να κερδίσει χώρο στα ράφια αν οι λιανοπωλητές αντιμετωπίσουν ελλείψεις. «Δεδομένων των μοναδικών δυνατοτήτων και πλεονεκτημάτων μας, υπάρχει δυνητική υπεραξία εάν υπάρξουν ελλείψεις προϊόντων γενικά ή ευκαιρίες να κερδίσουμε πρόσθετο χώρο στα ράφια», σμπλήρωσε ο DiSilvestro.
Μέχρι το 2027, καμία χώρα δεν θα αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 25% της συνολικής παραγωγής παιχνιδιών της Mattel. Η Mattel προμηθεύεται σήμερα προϊόντα από έναν συνδυασμό ιδιόκτητων και τρίτων προμηθευτών σε επτά χώρες.
Η εταιρεία επιταχύνει την απομάκρυνσή της από την Κίνα. Για τις ΗΠΑ, λιγότερο από το 20% της παγκόσμιας παραγωγής της Mattel προέρχεται από τη χώρα αυτή. Η Mattel σχεδιάζει να μειώσει περαιτέρω το ποσοστό αυτό, κάτω από το 15% μέχρι το επόμενο έτος και κάτω από το 10% μέχρι το 2027.
Φέτος, η εταιρεία θα μεταφέρει την παραγωγή 500 SKUs παιχνιδιών από την Κίνα σε άλλες τοποθεσίες, από 280 SKUs που θα μεταφερθούν το 2024.
Αυτό διαφέρει από τους περισσότερους άλλους παίκτες του χώρου – σχεδόν το 80% των παιχνιδιών που εισάγονται στις Ηνωμένες Πολιτείες συνολικά προέρχονται από την Κίνα. Περίπου το 96% των αμερικανικών εταιρειών παιχνιδιών είναι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και σχεδόν οι μισές θα μπορούσαν να κλείσουν λόγω των δασμολογικών πολιτικών των ΗΠΑ, σύμφωνα με την Ένωση Παιχνιδιών.

Τι ζητά η Ένωση Παιχνιδιών των ΗΠΑ
Καθώς η Mattel προετοιμάζεται για την άμβλυνση των επιπτώσεων των δασμών, τα στελέχη της δήλωσαν ότι υποστηρίζουν την Ένωση Παιχνιδιών που ζητά μηδενικούς δασμούς στα παιχνίδια και τα παιχνίδια σε παγκόσμιο επίπεδο.
«Είμαστε σίγουροι για τα μέτρα μετριασμού που λαμβάνουμε, τα οποία έχουν σχεδιαστεί για να αντισταθμίσουν πλήρως τις πιθανές πρόσθετες επιπτώσεις των δασμών στο κόστος στις μελλοντικές επιδόσεις», ανέφερε ο Kreiz. «Οι διεθνείς δραστηριότητές μας, οι οποίες αποτελούν περίπου το ήμισυ των συνολικών εσόδων μας, δεν αναμένεται να επηρεαστούν σημαντικά από τους δασμούς».
Η Mattel αναστέλλει τις ετήσιες προβλέψεις της λόγω του εξελισσόμενου δασμολογικού περιβάλλοντος και των απρόβλεπτων καταναλωτικών δαπανών. Η εταιρεία δήλωσε επίσης ότι αυξάνει τον στόχο της για εξοικονόμηση κόστους για το έτος στα 80 εκατ. δολάρια έναντι του προηγούμενου στόχου των 60 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη συνολικής εξοικονόμησης από το πρόγραμμα ύψους 200 εκατ. δολαρίων έως το 2026.
«Ιστορικά, η βιομηχανία παιχνιδιών έχει αποδειχθεί ανθεκτική σε αβέβαιους καιρούς και πιστεύουμε ότι η Mattel είναι σε πολύ καλύτερη θέση από τη βιομηχανία για να προσαρμοστεί αποτελεσματικά στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς», δήλωσε ο Kreiz.