Η νεοσύστατη κυβέρνηση της Γερμανίας προσβλέπει στον ιδιωτικό τομέα προκειμένου να βοηθήσει στη διάσωση των προβληματικών υποδομών της χώρας.
Η υπουργός Οικονομίας Κατερίνα Ράιχε ζήτησε μια παροχή ρευστότητας νωρίτερα αυτό το μήνα:
«Χρειαζόμαστε ταχύτητα και επενδύσεις και χρειαζόμαστε ιδιωτικά κεφάλαια», δήλωσε στο CNBC, προσθέτοντας: «Από όλες τις επενδύσεις που θα κάνουμε, το 10% από αυτές θα μπορούσε να γίνει με δημόσιο χρήμα, χρειαζόμαστε 90% επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα».

Η υπουργός Οικονομίας Κατερίνα Ράιχε
Γερμανία: Τα προβλήματα στις υποδομές
Η Γερμανία έχει γεμίσει με προβλήματα στις υποδομές της μετά από μια μακρά περίοδο υποεπενδύσεων και περιορισμών που συνδέονταν με τους δημοσιονομικούς κανόνες της χώρας, με αποτέλεσμα να καταρρέουν γέφυρες, να υπάρχουν σπασμένες σιδηροδρομικές γραμμές και περιορισμένη ψηφιοποίηση.
Τα ζητήματα αυτά αποτελούν κορυφαία προτεραιότητα για τη νέα κυβέρνηση, σύμφωνα με τη συμφωνία του συνασπισμού της. Η Γερμανία νωρίτερα φέτος κατοχύρωσε επίσης στο Σύνταγμά της ένα ειδικό επενδυτικό ταμείο 500 δισεκατομμυρίων ευρώ (564 δισεκατομμυρίων δολαρίων) για τις υποδομές και το κλίμα, παράλληλα με μια τροποποίηση των δημοσιονομικών κανόνων της που θα αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες – και τα δύο αυτά μέτρα θεωρούνται ευρέως ως δυνητική ώθηση για την προβληματική οικονομία της χώρας.
«Συνολικά, υπάρχουν σίγουρα μεγάλες ευκαιρίες που έρχονται στον τομέα της άμυνας και των υποδομών», δήλωσε στο CNBC ο Γκρεγκ Φουζέσι, οικονομολόγος της ευρωζώνης στην JP Morgan.
Ο ενθουσιασμός για τις επενδυτικές ευκαιρίες της Γερμανίας φαίνεται να έχει επεκταθεί σε παγκόσμιο επίπεδο
Επενδυτικές ευκαιρίες
Και ο ενθουσιασμός για τις επενδυτικές ευκαιρίες της Γερμανίας φαίνεται να έχει επεκταθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με τον Στέφαν Βίντελς, διευθύνοντα σύμβουλο της γερμανικής τράπεζας επενδύσεων και ανάπτυξης KfW.
«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον … Φέτος ήμουν σε περιοδεία στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και τη Ζυρίχη. Παρατηρώ και αισθάνομαι ότι ανήκω σε μεγάλο βαθμό στη Γερμανία. Οι άνθρωποι θέλουν να επενδύσουν στη Γερμανία», δήλωσε στο CNBC στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής στο Tegernsee νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Ο Ρόμπιν Βίνκλερ, επικεφαλής οικονομολόγος της Deutsche Bank στη Γερμανία, συμμερίστηκε το κλίμα αυτό, λέγοντας στο CNBC ότι οι πρόσφατες πολιτικές κινήσεις θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν ένα κύμα επενδύσεων του ιδιωτικού τομέα.
«Υπήρξε μια αξιοσημείωτη ανάκαμψη του ενδιαφέροντος των επενδυτών για τις γερμανικές υποδομές», είπε, σημειώνοντας ότι η κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων θα είναι ζωτικής σημασίας για την κυβέρνηση «ώστε να έχει μεγαλύτερο αντίκρισμα από το νέο ειδικό ταμείο».
Το σχέδιο
Εκτός από τα σχέδια του Βερολίνου να δαπανήσει πολλά για τις υποδομές, η δέσμευσή του να μειώσει τη γραφειοκρατία θα ήταν επίσης ελκυστική για τους επενδυτές, εξήγησε ο Βίνκλερ.
«Τα τελευταία χρόνια, τα έργα υποδομής στη Γερμανία έχουν παρεμποδιστεί από υπερβολικά γραφειοκρατικά και ρυθμιστικά εμπόδια. Υπάρχει τώρα ένα φιλόδοξο σχέδιο για τη μείωση αυτών των εμποδίων… Αναμένουμε ότι οι μεταρρυθμίσεις αυτές θα δώσουν κίνητρα και για ιδιωτικές επενδύσεις σε υποδομές», δήλωσε ο Βίνκλερ.
Το Βερολίνο έχει επίσης υπονοήσει ότι θα μπορούσε να λάβει περαιτέρω μέτρα για την παροχή κινήτρων στις ιδιωτικές επενδύσεις, με την υπουργό Οικονομίας Ράιχε να δηλώνει στο CNBC ότι η κυβέρνηση πρέπει «να διαμορφώσει προγράμματα και να κάνει προσφορές στον ιδιωτικό τομέα για να επενδύσει στις υποδομές μας».
Η σιδηροδρομική εταιρεία της Γερμανίας, Deutsche Bahn, φέρεται να υποστήριξε ότι θα χρειαστεί περίπου 150 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2034
Πόσα μετρητά χρειάζονται;
Η γέφυρα Carola της Δρέσδης έχει γίνει εμβληματική της κατάστασης των γερμανικών υποδομών. Κατέρρευσε εν μέρει τον Σεπτέμβριο του 2024, λίγα μόλις λεπτά αφότου τη διέσχισε το τελευταίο υπέργειο τρένο της νύχτας.

Η γέφυρα Carola της Δρέσδης
Σύμφωνα με την οργάνωση Transport & Environment, χιλιάδες γέφυρες σε όλη τη Γερμανία χρειάζονται εργασίες και απαιτούν επενδύσεις συνολικού ύψους περίπου 100 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Σε άλλο επίπεδο, η σιδηροδρομική εταιρεία της Γερμανίας, Deutsche Bahn, φέρεται να υποστήριξε ότι θα χρειαστεί περίπου 150 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2034 για τον εκσυγχρονισμό, τη συντήρηση και την επέκταση του υφιστάμενου δικτύου της και την ενίσχυση της ψηφιοποίησης.
Γενικότερα, μια έκθεση του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών της Κολωνίας από τον Μάιο του 2024 δείχνει ότι θα χρειαστούν 600 δισεκατομμύρια ευρώ σε 10 χρόνια για να προχωρήσει η χώρα σε υποδομές.
Οι επενδυτές έχουν θέσει ερωτήματα σχετικά με την ταχύτητα παράδοσης
Η αβεβαιότητα παραμένει
Τα ερωτήματα σχετικά με τις επενδύσεις σε υποδομές παραμένουν παρά την πολιτική δυναμική, συμπεριλαμβανομένων των ανησυχιών σχετικά με τη χρονική πίεση, δήλωσε στο CNBC ο Γενς Τίλε, επικεφαλής του τμήματος χρηματοδότησης έργων και επιχειρήσεων της Εμπορικής Τράπεζας του Αμβούργου.
«Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πόσο καιρό θα χρειαστούν οι διαδικασίες έγκρισης για να φτάσουν τα έργα στο στάδιο RTB (ready to business) και αν υπάρχει αρκετή δυναμικότητα για την ανάπτυξη όλων αυτών των έργων σε ένα τόσο συμπιεσμένο χρονικό πλαίσιο», ανέφερε ο ίδιος.
Ο Φουζέσι της JP Morgan σημείωσε επίσης ότι η χρονική συγκυρία αποτελεί βασική ανησυχία.
«Οι επενδυτές έχουν θέσει ερωτήματα σχετικά με την ταχύτητα παράδοσης», δήλωσε. «Κατά την άποψή μου, η “υποδομή” ορίζεται πολύ ευρέως και επομένως οι περιορισμοί σε έναν τομέα μπορούν να ξεπεραστούν με το να γίνουν περισσότερα σε έναν άλλο τομέα. Τελικά, αυτό θα εξαρτηθεί από την πολιτική βούληση», εξήγησε ο Φουζέσι.
Πρόσθεσε ότι είναι επίσης ασαφές πότε -και με πόση επιτυχία- θα γίνουν πραγματικότητα οι στόχοι της κυβέρνησης για την απλοποίηση των διαδικασιών σχεδιασμού.
Για τη γερμανική κυβέρνηση, η πίεση είναι μεγάλη για να υλοποιήσει σύντομα τις υποσχέσεις της για την προσέλκυση επενδυτών και τους επενδυτικούς της στόχους.