Δέκα χρόνια κλείνουν το Σεπτέμβριο από την αποκάλυψη του σκανδάλου παραποίησης των εκπομπών ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα της Volkswagen και είναι η πρώτη φορά που ένα ερευνητικό κέντρο επιχειρεί να υπολογίσει τις επιπτώσεις σε ανθρώπινες ζωές που είχε η παραπλανητική αυτή πρακτική.
Η έρευνα που δημοσιοποίησε προ ημερών το εδρεύον στη Φινλανδία Κέντρο για την Έρευνα στην Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA) αφορά μόνο τις επιπτώσεις του λεγόμενου dieselgate της Volkswagen. Διότι μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου, τον Σεπτέμβριο του 2015, έγινε σε σύντομο χρονικό διάστημα γνωστό ότι και άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων εγκαθιστούσαν το επίμαχο λογισμικό που ελαχιστοποιούσε τις ενδείξεις εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και οξειδίων του αζώτου όταν το αυτοκίνητο ήταν ακινητοποιημένο στο συνεργείο για να γίνουν οι μετρήσεις καυσαερίων.
Η έρευνα του CREA καταλήγει στο συμπέρασμα ότι την περίοδο από το 2009 έως το 2014 ο θάνατος 16.000 ατόμων στη Γαλλία συνδέεται με το dieselgate. «Το 2015 ο κατασκευαστής αυτοκινήτων Volkswagen αναγνώρισε δημοσίως ότι είχε εγκαταστήσει το επίμαχο λογισμικό σε 11 εκατ. οχήματα με κινητήρες ντίζελ που κατασκεύασε, προκειμένου να ξεγελάσουν τα αντιρρυπαντικά τεστ. Η εταιρεία δεν σχολίασε τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας», γράφει η «Le Parisien».
Πνευμονοπάθειες
Η γαλλική εφημερίδα διευκρινίζει ότι οι ερευνητές υπολόγισαν τον αντίκτυπο που είχαν στην ποιότητα του αέρα οι υπερβολικές εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) από κινητήρες ντίζελ, οι οποίοι (υποτίθεται ότι) συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές Euro 5 και 6. Αυτά τα πρότυπα έχουν έκτοτε αντικατασταθεί στην Ευρώπη από τις μετρήσεις «Πραγματικών Εκπομπών Οδήγησης», οι οποίες ανταποκρίνονται στις λεγόμενες «πραγματικές συνθήκες οδήγησης», δηλαδή σε συνθήκες κυκλοφορίας του αυτοκινήτου στο δρόμο και όχι σε εργαστηριακές συνθήκες μέτρησης των εκπεμπομένων ρύπων, στους περιστρεφόμενους κυλίνδρους του συνεργείου ή του ΚΤΕΟ δηλαδή.
Κατά τους Φινλανδούς ερευνητές σε συνθήκες κυκλοφορίας του οχήματος στους δρόμους οι εκπομπές ρύπων θα μπορούσαν να είναι διπλάσιες από τα ανώτατα επιτρεπτά επίπεδα. «Τα αποτελέσματα είναι εύγλωττα. Στη Γαλλία, αυτοί οι κινητήρες θα μπορούσαν να έχουν προκαλέσει 16.000 πρόωρους θανάτους μεταξύ 2009 και 2024. Αυτός ο αριθμός φτάνει τους 24.000 θανάτους σε μια περίοδο που εκτείνεται έως το 2040, το προγραμματισμένο τέλος των θερμικών κινητήρων. Αυτοί οι θάνατοι προκλήθηκαν τόσο από εκπομπές που παράγονται στη Γαλλία όσο και από εκπομπές ρύπων από γειτονικές χώρες», γράφει η «Le Parisien».
Οι συντάκτες της μελέτης της θεωρούν ότι «η αδράνεια του κατασκευαστή είχε και συνεχίζει να έχει αποτρέψιμες και ποσοτικοποιήσιμες συνέπειες στην υγεία και την οικονομία στην Ευρώπη». Υπενθυμίζουν συγκεκριμένα ότι η CREA αναφέρεται σε «πρόωρους θανάτους» που προκλήθηκαν και εξακολουθούν να προκαλούνται από τις εκπομπές καυσαερίων, για την «έξαρση των κρουσμάτων παιδικού άσθματος και για πνευμονοπάθειες».
Οικονομικό κόστος
Η έκθεση του φινλανδικού Ερευνητικού Κέντρου εκτιμά επίσης ότι σημαντικό είναι και το οικονομικό κόστος για το γαλλικό κράτος εξαιτίας του dieselgate. Σύμφωνα με τη μελέτη, από το έτος 2009 έως το 2024 έχει φτάσει στα 101 δισ. ευρώ, εφόσον συνυπολογιστούν οι δαπάνες για την υγεία και επίσης το κόστος από τις ημέρες άδειας ασθενείας που έλαβαν οι εργαζόμενοι που νόσησαν.
Το οικονομικό κόστος του dieselgate όμως ήταν τεράστιο και εξακολουθεί να αυξάνεται και για τον ίδιο το γερμανικό όμιλο, ο οποίος κατέχει 10 επωνυμίες οχημάτων και έχει πληρώσει μέχρι σήμερα πρόστιμα που ξεπερνούν τα 32 δισ. ευρώ, κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες – το σκάνδαλο με την τοποθέτηση του απατηλού λογισμικού αποκαλύφθηκε εξάλλου από ερευνητικά κέντρα και μετρήσεις που έγιναν στις ΗΠΑ.
Τεράστιο είναι το τίμημα που έχουν πληρώσει και οι μέτοχοι της VW. «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη υπόθεση απάτης στη γερμανική βιομηχανία, η οποία έχει κοστίσει στους μετόχους της VW πάνω από 100 δισ. ευρώ», σχολίασε ο γερμανός αναλυτής Φέρντιναντ Ντούντενχεφερ σχολιάζοντας την απόφαση γερμανικού δικαστηρίου της 26ης Μαΐου, το οποίο καταδίκασε τέσσερα πρώην στελέχη της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε ποινές φυλάκισης έως και τεσσεράμισι ετών, σύμφωνα ρεπορτάζ του πρακτορείου Bloomberg.
Οι δικαστικές επιπτώσεις του σκανδάλου εξάλλου δεν φαίνεται να τελειώνουν εδώ. Όπως γράφει η «Le Parisien», η Εισαγγελία του Παρισιού κίνησε τις διαδικασίες για να διεξαχθεί δίκη κατά της Volkswagen στα τέλη του Φεβρουαρίου 2026, εκτιμώντας ότι ο όμιλος «θα μπορούσε να δικαστεί και στη Γαλλία αφού έχει ήδη καταδικαστεί στη Γερμανία».