Σε μια προσπάθεια να περιορίσει τον υπερτουρισμό, η Βαρκελώνη στρέφεται πλέον στην κρουαζιέρα, ανακοινώνοντας ότι σχεδιάζει να περιορίσει τον αριθμό των λιμενικών τερματικών σταθμών για κρουαζιερόπλοια.
Όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή του το δημοτικό συμβούλιο της Βαρκελώνης την Πέμπτη, το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Ισπανίας θα μειώσει τον αριθμό των τερματικών σταθμών που χρησιμοποιούνται από κρουαζιέρες σε πέντε από επτά, με στόχο να καταστήσει την άφιξη των πλοίων «πιο ελεγχόμενη και βιώσιμη»,
«Για πρώτη φορά, τίθενται όρια στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην πόλη», δήλωσε ο δήμαρχος της Βαρκελώνης, Χάουμε Κολμπόνι. Ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας αυξήθηκε κατά 20% από το 2018 έως το 2024.
Το πρόβλημα του υπερτουρισμού στη Βαρκελώνη
Η Βαρκελώνη αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια πρόβλημα υπερτουρισμού. Πέρυσι , η δημοτική αρχή ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει όλες τις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις έως το 2029, στο πλαίσιο της προσπάθειας να μετριαστεί η στεγαστική κρίση.
Διαμαρτυρίες κατά του τουρισμού έχουν πραγματοποιηθεί στη Βαρκελώνη όλα αυτά τα χρόνια, καθώς οι ντόπιοι παραπονιούνται για τις διαταραχές που προκαλούνται από τις τουριστικές επισκέψεις. Οι τουρίστες από κρουαζιερόπλοια, για παράδειγμα, μπορούν να φτάσουν σε μεγάλες ομάδες, γεγονός που προκαλεί αιχμές στην κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Σύμφωνα με στοιχεία της κυβέρνησης τα οποία παραθέτει το Bloomberg, τα ισπανικά λιμάνια δέχτηκαν 12,8 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας το 2024, με τη Βαρκελώνη να δέχεται 3,7 εκατομμύρια, κατατάσσοντάς την ως τον κορυφαίο προορισμό της χώρας.
Κατεδαφίζοντας τους παλιούς τερματικούς σταθμούς
Οι μεταρρυθμίσεις στο λιμάνι της Βαρκελώνης πρόκειται να ξεκινήσουν τον επόμενο χρόνο, συμπεριλαμβανομένης της κατεδάφισης τριών παλαιών τερματικών σταθμών, της κατασκευής ενός νέου δημόσιου τερματικού σταθμού χωρητικότητας 7.000 επιβατών και της δημιουργίας ενός παράκτιου δρόμου για τις δημόσιες συγκοινωνίες, τα ταξί, τα ποδήλατα και τους πεζούς.
Τα προγραμματισμένα έργα θα περιλαμβάνουν μια δημόσια-ιδιωτική επένδυση ύψους 185 εκατομμυρίων ευρώ, δήλωσε ο Χοσέ Αλμπέρτο Καρμπονέλ, πρόεδρος του λιμένα της Βαρκελώνης.
Η βιομηχανία κρουαζιέρας στην Καταλονία συνεισφέρει 562 εκατομμύρια ευρώ στην οικονομία της περιοχής, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η λιμενική αρχή της Βαρκελώνης. Οι επιβάτες κρουαζιέρας ξοδεύουν περίπου 230 ευρώ κατά μέσο όρο ημερησίως, περισσότερα από 70 ευρώ για τους τακτικούς τουρίστες στη Βαρκελώνη.
«Αυτό το πρωτόκολλο αναγνωρίζει την οικονομική αξία του θαλάσσιου τουρισμού, τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη για ρύθμιση και σχεδιασμό, παρόμοια με τον τρόπο που η πόλη διαχειρίζεται τη διαμονή, τους δημόσιους χώρους, τις μεταφορές και τη φορολογία», ανέφερε το δημοτικό συμβούλιο της Βαρκελώνης στο δελτίο τύπου.
Άλλα λιμάνια στην Ισπανία, όπως η Πάλμα ντε Μαγιόρκα, έχουν ήδη λάβει μέτρα για τον περιορισμό του αριθμού των πλοίων που μπορούν να φτάσουν καθημερινά.