Για ένα διάστημα, η δανέζικη φαρμακευτική εταιρεία Novo Nordisk φαινόταν ασταμάτητη. Βρισκόταν στην πρώτη γραμμή της άνθησης των ενέσεων που βοηθούν στην απώλεια βάρους, καθώς σύντομα οι χρήστες ανακάλυψαν ότι η ένεση Ozempic, που αναπτύχθηκε αρχικά για τη θεραπεία του διαβήτη, θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση της περιφέρειας της μέσης τους.
Η Novo πήρε το δραστικό συστατικό του Ozempic, τη σεμαγλουτίδη, και το μετονόμασε σε Wegovy για να χρησιμοποιείται ειδικά για την απώλεια βάρους. Μαζί, αυτά τα επιτυχημένα φάρμακα κατέστησαν τη Novo την πιο πολύτιμη εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία στην Ευρώπη. Κάποια στιγμή, η κεφαλαιοποίησή της ήταν μεγαλύτερη ακόμη και από το μέγεθος της οικονομίας της Δανίας.
Ωστόσο, ο φαρμακευτικός γίγαντας δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση για φάρμακα απώλειας βάρους και υποτίμησε λανθασμένα την ταχύτητα και την κλίμακα του ανταγωνισμού, όπως επισημαίνει σε ανάλυσή του το Bloomberg. Έχει δεχθεί πιέσεις από φθηνότερα προϊόντα-αντιγράφους και έχει παραχωρήσει έδαφος στην αντίπαλο Eli Lilly & Co. στις ΗΠΑ, τη μεγαλύτερη αγορά φαρμάκων για την απώλεια βάρους και την παχυσαρκία.
Ο φαρμακευτικός γίγαντας δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση για φάρμακα απώλειας βάρους και υποτίμησε λανθασμένα την ταχύτητα και την κλίμακα του ανταγωνισμού
Οι δυσκολίες της Novo κορυφώθηκαν με την αποχώρηση του επί σειράς πολλών ετών Διευθύνοντος Συμβούλου Lars Fruergaard Jorgensen τον Μάιο και στις αρχές Οκτωβρίου, η τιμή της μετοχής της εταιρείας είχε μειωθεί κατά περισσότερο από 60% από την κορύφωση που είχε φτάσει πέρυσι. Η πρόκληση της αποκατάστασης της δυναμικής της Novo πέφτει στον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο Maziar Mike Doustdar, έναν βετεράνο της εταιρείας με περισσότερες από τρεις δεκαετίες εμπειρίας.
Ξεκίνησε τη θητεία του υποσχόμενος να επιταχύνει την καινοτομία και να μειώσει το κόστος. Η Novo σχεδιάζει τώρα να μειώσει το 11% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της και να επενδύσει τα αποθεματικά της στην ανάπτυξη φαρμάκων. Έχει επίσης εφαρμόσει πάγωμα προσλήψεων, έχει ακυρώσει τις συμβάσεις των νέων εργαζομένων πριν καν ξεκινήσουν την εργασία τους και έχει αναθεωρήσει τους τίτλους των ανώτερων στελεχών .

Πώς έχασε η Novo το προβάδισμά της στην αγορά απώλειας βάρους;
Η Novo ήταν η πρώτη που εισήγαγε τις λεγόμενες θεραπείες GLP-1, οι οποίες προκαλούν απώλεια βάρους μιμούμενες την ορμόνη που ελέγχει την όρεξη, το γλυκαγόνο πεπτίδιο-1, το οποίο απελευθερώνεται μετά το φαγητό και κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται χορτάτοι.
Η εταιρεία λάνσαρε το Ozempic στις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο του 2018 και το Wegovy κυκλοφόρησε στην αγορά τον Ιούνιο του 2021. Αυτό είναι χρόνια μπροστά από τις αντίστοιχες προσφορές GLP-1 της Lilly, οι οποίες βασίζονται σε ένα διαφορετικό δραστικό συστατικό, την τιρζεπατίδη.
Ωστόσο, ενώ η Lilly ήταν πιο αργή, κυκλοφορώντας το εμβόλιο για την παχυσαρκία Zepbound το 2023, αυτή η θεραπεία έδειξε ανώτερα αποτελέσματα απώλειας βάρους από το Wegovy σε μια κλινική δοκιμή άμεσης σύγκρισης . Ο συνολικός αριθμός συνταγογραφήσεων για το Zepbound ξεπερνά πλέον το Wegovy.
Τα φάρμακα GLP-1 της Novo είναι καθοριστικά για την εικόνα των κερδών της εταιρείας εν μέσω πιέσεων στις τιμές στον κλάδο της ινσουλίνης και ενός πιο αργά αναπτυσσόμενου τμήματος σπάνιων παθήσεων. Τα Ozempic και Wegovy είναι τα προϊόντα με τις καλύτερες πωλήσεις στο χαρτοφυλάκιο της Novo και αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 60% των εσόδων πέρυσι.
Τα παγκόσμια έσοδα από την Wegovy θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 50% φέτος στα 12,7 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την εκτίμηση αναλυτών που συγκέντρωσε το Bloomberg την 1η Οκτωβρίου. Ωστόσο, τα έσοδα της Lilly από το Zepbound αναμένεται να υπερδιπλασιαστούν, στα 12,8 δισεκατομμύρια δολάρια, πριν διευρύνουν το προβάδισμά τους έναντι της Wegovy το 2026.
Πόσο μεγάλο πρόβλημα είναι ο ανταγωνισμός από τα γενόσημα
Η Novo επικαλέστηκε τον ανταγωνισμό από αντίγραφα των GLP-1 ως έναν παράγοντα πίσω από τη μείωση των προβλέψεων κερδών της τον Ιούλιο. Η απειλή της αντιγραφής προέκυψε επειδή η Novo υποτίμησε σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση για φάρμακα απώλειας βάρους. Οι μονάδες παραγωγής της αρχικά δυσκολεύτηκαν να ανταποκριθούν στη ζήτηση των καταναλωτών, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Συνειδητοποιώντας ότι οι περιορισμοί στην εφοδιαστική αλυσίδα θα μπορούσαν να της κοστίσουν πολύτιμο μερίδιο αγοράς, η Novo έσπευσε να ενισχύσει την παραγωγική της ικανότητα. Αλλά αυτό πήρε χρόνο, ιδίως καθώς η εταιρεία από τη Δανία διατηρεί την παραγωγή των συστατικών για το Wegovy και το Ozempic εσωτερικά, σε αντίθεση με την Lilly, η οποία έχει βασιστεί σε συμβάσεις με τρίτερς εταιρείες παραγωγής.
Η παρατεταμένη έλλειψη εφοδιασμού δημιούργησε ένα άνοιγμα για τα φαρμακεία που παρασκευάζουν φάρμακα — εταιρείες που πωλούν αντίγραφα φαρμάκων με μεγάλη έκπτωση και δεν χρειάζεται να περάσουν από την ίδια αυστηρή διαδικασία έγκρισης από τις ρυθμιστικές αρχές όπως τα επώνυμα ή τα γενόσημα φάρμακα.
Η εταιρεία τηλεϊατρικής Hims & Hers Health Inc. , για παράδειγμα, προσφέρει σύνθετες εκδόσεις του Wegovy για λιγότερο από 200 δολάρια το μήνα — πολύ φθηνότερη από την τιμή καταλόγου των 1.349 δολαρίων της Novo και την τιμή των 499 δολαρίων που προσφέρει η Novo σε άτομα που αγοράζουν το Wegovy απευθείας από αυτήν.
Η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ επιτρέπει την παραγωγή σύνθετων εκδοχών όταν τα επώνυμα φάρμακα παρουσιάζουν έλλειψη. Η Novo έχει επιλύσει τα προβλήματα εφοδιασμού και ο FDA δήλωσε ότι η έλλειψη σεμαγλουτίδης έχει λήξει τον Φεβρουάριο. Μετά από μια περίοδο χάριτος, οι εταιρείες δεν έχουν λάβει άδεια να κάνουν αντιγραφές από τον Μάιο.
Ωστόσο, οι παρασκευαστές σύνθετων φαρμάκων εκμεταλλεύονται ένα ρυθμιστικό κενό που τους επιτρέπει να προσαρμόζουν τη σύνθεση του φαρμάκου — για παράδειγμα, προσαρμόζοντας ελαφρώς τη δόση ή προσθέτοντας βιταμίνες όπως η Β12. Η Novo εκτίμησε στα τέλη Ιουλίου ότι περίπου 1 εκατομμύριο ασθενείς στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν φθηνότερα αντίγραφα θεραπειών GLP-1.