Μπροστά σε μια σειρά από προκλήσεις στις αρχές του έτους βρέθηκαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ, προκαλώντας τριγμούς σε έναν από τους μεγαλύτερους αμερικανικούς βιομηχανικούς κλάδους.
Παρά τους δασμούς, τον πληθωρισμό και τις ανησυχίες για την εφοδιαστική αλυσίδα, η βιομηχανία έχει παραμείνει ανθεκτική και τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα όσο φοβόντουσαν κάποτε. Υπάρχουν όμως αυξανόμενες ανησυχίες για την κατάσταση των καταναλωτών και των προμηθευτών, με αποτέλεσμα η όποια αισιοδοξία έχουν μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η General Motors, η Ford και η Tesla, να αρχίζει να εξαφανίζεται.
Σε αναταραχή οι αυτοκινητοβιομηχανίες
«Πολύ κόστος και μεγάλο χάος». Έτσι περιέγραψε ο διευθύνων σύμβουλος της Fod Motors, Τζιμ Φάρλεϊ, την κατάσταση της αυτοκινητοβιομηχανίας νωρίτερα φέτος εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων, δασμών, πληθωρισμού και άλλων διαταραχών.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες δημιούργησαν τεράστια αβεβαιότητα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, η οποία οδήγησε σε σχετικά απαισιόδοξες προοπτικές για τον κλάδο το 2025. Ορισμένες από αυτές τις ανησυχίες έχουν επαληθευτεί, αλλά ο κλάδος έχει αποδειχθεί τελικά πολύ πιο ανθεκτικός από ό,τι πολλοί ανέμεναν.
Οι δασμοί έχουν κοστίσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες δισεκατομμύρια δολάρια φέτος
Η Barclays και η S&P Global
«Έξι μήνες μετά την έναρξη των δασμών, έχουμε εκπλαγεί θετικά από τον βαθμό στον οποίο ο κλάδος έχει αντέξει καλύτερα από το αναμενόμενο», εξήγησε στο CNBC ο αναλυτής της Barclays, Dan Levy, που αναβάθμισε τον αμερικανικό κλάδο αυτοκινήτων/κινητικότητας σε «ουδέτερο» από «αρνητικό».
Η ουδέτερη αξιολόγηση από την Barclays λέει πολλά για την τρέχουσα κατάσταση της αυτοκινητοβιομηχανίας, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, άτομα από το εσωτερικό της και αναλυτές, οι οποίοι λένε ότι οι συνθήκες δεν είναι τόσο άσχημες όσο φοβόντουσαν κάποτε – αλλά και ότι εξακολουθούν να μην είναι τόσο θετικές ή σίγουρες όσο θα μπορούσαν να είναι.
Η S&P Global δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα μια νέα έκθεση που εξηγεί πώς έχουν μειωθεί τα δασμολογικά βάρη, σημειώνοντας όμως ότι τα εμπόδια στη ζήτηση επιμένουν εν μέσω της επιβράδυνσης της αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος, της απαισιοδοξίας των καταναλωτών και των ρευστών εμπορικών πολιτικών. Το κλείσιμο της κυβέρνησης προσθέτει επίσης αβεβαιότητα στις οικονομικές προοπτικές, ανέφερε η εταιρεία.
Η επιφυλακτικότητα αυτή ακολούθησε την αναθεώρηση των εκτιμήσεων της S&P για τις πωλήσεις ελαφρών οχημάτων στις ΗΠΑ κατά περίπου 2% προς τα πάνω, στα 16,1 εκατομμύρια οχήματα για το 2025, και στα 15,3 εκατομμύρια, αυξημένα κατά 200.000, το 2026.
Μέρος των παραγόντων που οδήγησαν στην απροσδόκητη αισιοδοξία ήταν οι πωλήσεις και η παραγωγή της βιομηχανίας που ανταποκρίθηκαν πολύ καλύτερα από το αναμενόμενο, εκτός από τα ευρύτερα μακροοικονομικά στοιχεία, όπως η σχετικά σταθερή καταναλωτική δαπάνη.
«Οι οικονομικές προοπτικές βελτιώνονται και μέρος αυτού οφείλεται στην συνειδητοποίηση ότι οι δασμοί δεν έφεραν το τέλος του κόσμου και αυτό ισχύει και για την αγορά αυτοκινήτων», σημείωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Cox Automotive, Τζόναθαν Σμόουκ, στο CNBC. «Νομίζω ότι μπορούμε να το ξεπεράσουμε και διατηρώ αυτή την αισιόδοξη προοπτική».
Υπό δοκιμασία η αισιοδοξία
Αυτή η αισιοδοξία θα δοκιμαστεί καθώς οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η General Motors, Ford και Tesla, θα ξεκινήσουν την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου αυτή την εβδομάδα.
Κάθε μία από τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να αναφέρει διψήφιες μειώσεις στα προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή, αλλά να παραμείνει κερδοφόρα σε προσαρμοσμένη βάση, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών που συγκέντρωσε η LSEG.
«Αναμένουμε τα κέρδη του τρίτου τριμήνου να είναι γενικά ευθυγραμμισμένα με ελαφρώς υψηλότερα από τις προσδοκίες. Η βιομηχανική παραγωγή ήταν καλύτερη από την αναμενόμενη», δήλωσε ο αναλυτής της Wolfe Research, Emmanuel Rosner, σε σημείωμα προς τους επενδυτές στις 10 Οκτωβρίου. «Όμως, όπως πάντα, υπάρχουν λεπτομέρειες που πρέπει να ληφθούν υπόψη».
Υπάρχουν προειδοποιητικά σημάδια πίεσης στον δανεισμό αυτοκινήτων για αγοραστές με χαμηλότερο πιστωτικό ιστορικό
Σε φάση εξισορρόπησης οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια φάση εξισορρόπησης. Οι δασμοί έχουν κοστίσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, αλλά η απορρύθμιση των κυρώσεων για την οικονομία καυσίμου, καθώς και τα εταιρικά κέρδη βάσει του νόμου «One Big Beautiful Bill Act» της κυβέρνησης Τραμπ, αναμένεται να βοηθήσουν στην αντιστάθμιση αυτού του κόστους, τόνισαν ο Farley της Ford και άλλοι.
Εν τω μεταξύ, υπάρχουν προειδοποιητικά σημάδια πίεσης στον δανεισμό αυτοκινήτων για αγοραστές με χαμηλότερο πιστωτικό ιστορικό, συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης πτώχευσης της Tricolor, τράπεζας υψηλού κινδύνου για αυτοκίνητα — ωστόσο οι πωλήσεις και η τιμολόγηση των νέων οχημάτων κατά το τρίτο τρίμηνο παρέμειναν πολύ καλύτερες από ό,τι ανέμεναν πολλοί.
«Υπάρχουν κάποια θετικά για το επόμενο έτος, αλλά θα μπορούσαν επίσης να υπάρξουν και κάποια πολύ άσχημα αρνητικά, αν υπάρξει κάποια αναστάτωση με τους δασμούς ή αν ο καταναλωτής τελικά καταρρεύσει ή κάτι τέτοιο», διευκρίνισε στο CNBC ο αναλυτής της Morningstar, David Whiston. «Αλλά κανείς δεν προβλέπει πλήρη κατάρρευση».
Ο Whiston — ο οποίος καλύπτει την GM, τη Ford και αρκετούς λιανοπωλητές και προμηθευτές αυτοκινήτων — χαρακτήρισε τις προοπτικές του ως «προσεκτικά αισιόδοξες», λέγοντας ότι οι σημαντικές ανησυχίες του κλάδου αντισταθμίζονται από άλλες αισιόδοξες συνθήκες.
Ο αναλυτής της UBS, Τζόζεφ Σπακ, μάλιστα, συμφώνησε, σημειώνοντας ότι πολλές προκλήσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι δασμοί και οι απώλειες στα ηλεκτρικά οχήματα, «έχουν ήδη ενσωματωθεί στις εκτιμήσεις για το 2025/2026», ανέφερε σε σημείωμα προς τους επενδυτές τον περασμένο μήνα.
Εκτός από τις οικονομικές και πολιτικές ανησυχίες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν σημαντικές αλλαγές στην υιοθέτηση πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες οδήγησαν την GM την περασμένη εβδομάδα να ανακοινώσει εκ των προτέρων 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε ειδικές χρεώσεις κατά τη διάρκεια του τριμήνου, οι οποίες σχετίζονται με την υποχώρηση των ηλεκτρικών οχημάτων.