Κατά 10% μειώθηκε η κινητικότητα των πολιτών στη Γαλλία μετά την Covid-19. Έρευνα που διενήργησε και δημοσιοποίησε το Κέντρο Μελετών και Εμπειρογνωμοσύνης για τους Κίνδυνους, το Περιβάλλον, την Κινητικότητα και τον Σχεδιασμό (Cerema) αποκάλυψε ότι οι Γάλλοι έχουν περιορίσει αισθητά τις μετακινήσεις τους σε καθημερινή βάση, χάρη κυρίως στην τηλεργασία και τις ηλεκτρονικές αγορές που εκτινάχθηκαν μετά τις εγκλεισμούς και τα άλλα υγειονομικά μέτρα που εφαρμόστηκαν για να αντιμετωπιστεί η φονική πανδημία.
Πρόκειται για μια ιδιαίτερη έρευνα, αφού διεξήχθη σε δέκα αστικά κέντρα (πόλεις μεταξύ των οποίων το Μπορντό, το Σεντ-Ετιέν και η Καν στη Νορμανδία) αλλά όχι στη μητροπολιτική περιοχή του Παρισιού. Επίσης, δεν συμπεριελήφθησαν δεδομένα από αγροτικές περιοχές που βρίσκονται μακριά από τις πόλεις.
Δίχως λοιπόν να λαμβάνει υπόψη του την ευρύτερη περιφέρεια της γαλλικής πρωτεύουσας και τις αγροτικές περιοχές, ο κυβερνητικός οργανισμός Cerema καταλήγει στο συμπέρασμα ότι στα αστικά κέντρα της χώρας «υπήρξε μια μείωση σχεδόν κατά 10% στην ημερήσια κινητικότητα ανά κάτοικο, τόσο όσον αφορά τον απόλυτο αριθμό των μετακινήσεών του όσο και τα χιλιόμετρα που διένυσε εντός των αστικών περιοχών από τις αρχές της δεκαετίας του 2010».
Κατά τους ειδικούς, οι λιγότερες μετακινήσεις εκτός σπιτιού σε μια ακτίνα ολίγων χιλιομέτρων για εργασία, αγορές και διάφορες κοινωνικές υποχρεώσεις, έχουν ένα θετικό αντίκτυπο τόσο σε ό,τι αφορά το περιβάλλον όσο και σε ό,τι αφορά τη δημόσια υγεία. Διότι παρατηρείται το φαινόμενο αφενός να περιορίζεται η χρήση του ΙΧ για να πάει κανείς στην εργασία του ή για να κάνει τα ψώνια του και αφετέρου να αυξάνονται οι έξοδοι από το σπίτι για λόγους υγείας (περπάτημα, ποδηλασία ή άλλες δραστηριότητες αναψυχής στο ύπαιθρο).
Η μείωση των καθημερινών μετακινήσεων των πολιτών «παρατηρείται τόσο για όσους κατοικούν στο κέντρο των πυκνοκατοικημένων αστικών περιοχών όσο και για όσους κατοικούν σε περιαστικές κοινότητες»
Μένουμε σπίτι
Πρόκειται για μια καινοφανή παρατήρηση, κατά το Cerema. Διότι η μείωση των καθημερινών μετακινήσεων των πολιτών «παρατηρείται τόσο για όσους κατοικούν στο κέντρο των πυκνοκατοικημένων αστικών περιοχών όσο και για όσους κατοικούν σε περιαστικές κοινότητες, αλλά η διεύθυνση της εργασίας τους είναι εντός των αστικών κέντρων».
Η διαφορά εντοπίζεται στα άτομα που βρίσκονται σε παραγωγική ηλικία, από 25 έως 65 ετών ως επί το πλείστον. «Ποσοστό 9% των ηλικιών αυτών δεν φεύγει από το σπίτι του τις καθημερινές, σε σύγκριση με 7% πριν από δέκα χρόνια», εξηγεί το Cerema. Επιπλέον, ο αριθμός των μετακινήσεων όσων βρίσκονται στο μεγάλο αυτό εύρος των ηλικιών έχει μειωθεί από 4,7 σε 4,3 μετακινήσεις την ημέρα κατά μέσον όρο. Πρόκειται για μια μείωση που φθάνει σχεδόν στο 10%.
Κινητικά γηρατειά
Από την άλλη πλευρά, όσοι είναι 75 ετών και άνω εμφανίζονται πιο δραστήριοι. Με την επίγνωση του «επιζήσαντα» και τα συναισθήματα που αυτή η συνειδητοποίηση προκαλεί, οι υπερήλικες μοιάζουν να έχουν κινητοποιηθεί μετά τη φονική πανδημία! Έτσι, βάσει της έρευνας, μόνο το 30% των Γάλλων άνω των 75 ετών εξακολουθεί να μην ξεμυτίζει από το σπίτι του καθημερινές. Προ πανδημίας το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 35%.
Επιπλέον, όσοι απόμαχοι συνηθίζουν να βγαίνουν καθημερινά από το σπίτι τους κάνουν κατά μέσο όρο 3,4 μετακινήσεις την ημέρα. Εν προκειμένω το φαινόμενο δεν μπορεί να αποδοθεί βέβαια στην τηλεργασία, αφού αφορά ανθρώπους συνταξιούχους που κατά συντριπτική πλειονότητα έχουν αποσυρθεί από την επαγγελματική δράση.
Επίσης, δεν μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι οι ηλικιωμένοι στη Γαλλία (αλλά και οπουδήποτε αλλού) εμφανίζουν τόσο θεαματική εξοικείωση με τον ψηφιακό κόσμο και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Έτσι, η πληρωμή ενός λογαριασμού του ρεύματος ή του τηλεφώνου, έστω και στο σούπερ μάρκετ, ή μια επίσκεψη στο λογιστή, εξακολουθούν να αποτελούν αφορμές για εξόδους από το σπίτι και για φυσική κινητικότητα.
Οι καθημερινές μετακινήσεις προς την εργασία έχουν μειωθεί κατά 15% κατ’ άτομο και κατά μέσον όρο
Πιο υγιεινή ζωή
Το Κέντρο Cerema διαπιστώνει μια «μετρίως αυξητική επίδραση της πανδημίας στην καθημερινή κινητικότητα των υπερηλίκων» και μια «αντίθετη επίδραση σε ό,τι αφορά τις παραγωγικές ηλικίες». Ειδικότερα για την τηλεργασία, «στις περιοχές που μελετήθηκαν μόνο το 6% του συνολικού εργαζόμενου πληθυσμού εργάζεται εξ αποστάσεως, ποσοστό που φτάνει στο 13% μεταξύ των διευθυντών», σημειώνει το Cerema.
Βάσει της έρευνας, οι καθημερινές μετακινήσεις προς την εργασία έχουν μειωθεί κατά 15% κατ’ άτομο και κατά μέσον όρο. Ταυτόχρονα οι καταναλωτές εκμεταλλεύονται περισσότερο τις ηλεκτρονικές αγορές και τις παραδόσεις αγαθών κατ’ οίκον, ενώ οι έξοδοι για υπηρεσίες υγείας και υποστήριξης έχουν επίσης μειωθεί τα τελευταία χρόνια.
Από την άλλη πλευρά, όλο και περισσότεροι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων, ανεξαρτήτως ηλικίας, βγαίνουν από τα σπίτια τους για να περπατήσουν ή για να κάνουν ποδηλασία, στο πλαίσιο μιας πιο υγιεινής ζωής που υιοθετούν. Σύμφωνα με την έρευνα, σε σύγκριση με το 2015, το περπάτημα και η ποδηλασία για διαδρομές μικρότερες των 10 χλμ. Έχουν αυθηθεί κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες και έφθασαν στο 44% των πολιτών.
Οι μεγάλες καθημερινές μετακινήσεις εξακολουθούν βέβαια να πραγματοποιούνται με αυτοκίνητο σε ποσοστό άνω του 80% των περιπτώσεων, σύμφωνα με την έρευνα του γαλλικού Κέντρου Μελετών και Εμπειρογνωμοσύνης για τους Κίνδυνους, το Περιβάλλον, την Κινητικότητα και τον Σχεδιασμό.





































