Οι μέσες τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 50.000 δολάρια τον Σεπτέμβριο στις ΗΠΑ, πριν υποχωρήσουν ξανά κάτω από αυτό το επίπεδο τον Οκτώβριο.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου, οι τιμές των αυτοκινήτων θα ξαναπεράσουν αυτό το όριο. Και αυτή τη φορά, ενδέχεται να παραμείνουν εκεί.
Ο Ιβάν Ντρούρι , διευθυντής αναλύσεων στην Edmunds, και η Εριν Κίτινγκ, εκτελεστική αναλύτρια στην Cox Automotive, λένε ότι τα αυτοκίνητα πλησιάζουν αυτό το όριο.
«Θα αυξηθούν, ακόμα και αν οι καταναλωτές δεν θέλουν να πληρώσουν αυτό το ποσό», είπε ο Ι.Ντρούρι. «Απλά το κόστος όλων των εξαρτημάτων ενός αυτοκινήτου αυξάνεται, και τα 50.000 δολάρια δεν είναι και τόσο μακριά».
Οι υψηλότερες τιμές των αυτοκινήτων – μια αναγκαιότητα σε πολλές πόλεις και κωμοπόλεις που στερούνται μέσων μαζικής μεταφοράς – αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης κρίσης οικονομικής προσιτότητας που έχει στριμώξει τους Αμερικανούς, με αποτέλεσμα πολλοί να ζουν από μισθό σε μισθό για να τα βγάλουν πέρα.
Οι αλλαγές που θέλει ο Τραμπ
Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, μαζί με κορυφαία στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, ανακοίνωσε την «επαναφορά» των ομοσπονδιακών προτύπων οικονομίας καυσίμου για τα οχήματα κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στο Λευκό Οίκο την περασμένη Τετάρτη.
Ο Τραμπ δήλωσε ότι η ενέργειά του, η οποία ανατρέπει τα πρότυπα εκπομπών που έθεσε η κυβέρνηση Μπάιντεν, θα οδηγήσει σε χαμηλότερες τιμές αυτοκινήτων, μειώνοντας το κόστος που επιβαρύνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες για να συμμορφωθούν με τους αυστηρότερους κανόνες εκπομπών.
«Σήμερα η κυβέρνησή μου λαμβάνει ιστορική δράση για να μειώσει το κόστος για τους Αμερικανούς καταναλωτές, να προστατεύσει τις θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία στις ΗΠΑ και να κάνει την αγορά ενός αυτοκινήτου πολύ πιο προσιτή», δήλωσε ο Τραμπ. «Αυτές οι πολιτικές αναγκάζουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να κατασκευάζουν αυτοκίνητα χρησιμοποιώντας ακριβές τεχνολογίες που αύξησαν το κόστος, αύξησαν τις τιμές».
Ο Τραμπ ισχυρίστηκε επίσης ότι αυτή η κίνηση θα πρέπει να εξοικονομήσει στους καταναλωτές 1.000 δολάρια από την τιμή ενός αυτοκινήτου.
Μικρή επίδραση
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι της Ford και της Stellantis, της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας που παράγει τις μάρκες Jeep, Ram και Dodge στις ΗΠΑ, εξέδωσαν δηλώσεις πριν από την εκδήλωση, στις οποίες επαίνεσαν τις ενέργειες της κυβέρνησης. Αλλά η αλλαγή δεν θα κάνει πολλά για να μειώσει το κόστος κατασκευής αυτοκινήτων.
Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν τα μοντέλα και τα χαρακτηριστικά τους χρόνια νωρίτερα και πολλοί αγοραστές αναζητούν βελτιωμένη οικονομία καυσίμου όταν αγοράζουν αυτοκίνητα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει επίσης να πληρούν αυστηρότερους κανόνες χιλιομέτρων σε άλλες χώρες, ακόμη και σε ορισμένες μεμονωμένες πολιτείες των ΗΠΑ. Παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζουν νομικές προκλήσεις από την κυβέρνηση Τραμπ, πολλές πολιτείες ακολουθούν αυστηρούς κανόνες εκπομπών που έχουν θεσπιστεί στην Καλιφόρνια.
Τέλος, η νέα απόφαση πιθανότατα δεν θα προσφέρει πρόσθετη εξοικονόμηση, καθώς οι κανόνες χιλιομέτρων ουσιαστικά καταργήθηκαν νωρίτερα φέτος, όταν η νομοθεσία τερμάτισε τις οικονομικές κυρώσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων για την υπέρβαση των προτύπων εκπομπών.
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της General Motors, Μαίρη Μπάρα , η οποία δεν παρευρέθηκε στην εκδήλωση στον Λευκό Οίκο, δήλωσε νωρίτερα την Τετάρτη ότι η GM θα συνεχίσει να βελτιώνει την απόδοση καυσίμου ακόμη και αν οι κανόνες για τα χιλιόμετρα καταργηθούν. Μιλώντας από το συνέδριο Dealbook των New York Times στη Νέα Υόρκη, η Barra πρόσθεσε ότι η GM θα συνεχίσει επίσης να επενδύει σε ηλεκτρικά οχήματα.
Ανεξάρτητα από τις αλλαγές που θα γίνουν στους κανόνες για την αποδοτικότητα καυσίμου, να γιατί οι Αμερικανοί πιθανότατα θα πληρώσουν περισσότερα για ένα νέο αυτοκίνητο τον επόμενο χρόνο.
Μειωμένα επιτόκια
Οι αγοραστές αυτοκινήτων συχνά αγοράζουν με βάση την αναμενόμενη μηνιαία πληρωμή τους, με το 80% των πωλήσεων αυτοκινήτων να χρηματοδοτείται, σύμφωνα με την Experian.
Σχεδόν το ένα πέμπτο των νέων αυτοκινήτων έχουν πλέον μηνιαίες πληρωμές 1.000 δολαρίων ή περισσότερο, δήλωσε η Experian, αποτέλεσμα της αύξησης κατά 30% στις τιμές των αυτοκινήτων και των απότομα υψηλότερων επιτοκίων από τον Οκτώβριο του 2019.
Εάν η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ συνεχίσει να μειώνει τα επιτόκια, οι αγοραστές θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν μικρότερο κόστος τόκων. Αλλά, παράξενα, αυτό θα μπορούσε να δώσει στους αντιπροσώπους περιθώριο να αυξήσουν τις τιμές τους, διατηρώντας τις συνολικές μηνιαίες πληρωμές ίδιες ή και υψηλότερες. (Όποιος έχει αγοράσει ποτέ αυτοκίνητο πιθανότατα γνωρίζει τη διαδικασία διαπραγμάτευσης στην αντιπροσωπεία που τελικά καθορίζει το κόστος ενός αυτοκινήτου.)
Πτώση τιμών
Υπάρχει όμως τουλάχιστον ένα ακραίο σενάριο στο οποίο οι τιμές θα μπορούσαν να μειωθούν – αν και μπορεί να είναι χειρότερο από τις υψηλότερες τιμές, σχολιάζει το CNN.
Εάν η αγορά εργασίας μαλακώσει περαιτέρω και οι άνθρωποι χάσουν ολοένα και περισσότερο τις δουλειές τους, η ζήτηση μπορεί να χάσει τον πάτο. Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατακόρυφα λόγω των απωλειών θέσεων εργασίας της Μεγάλης Ύφεσης, με την General Motors και την Chrysler να καταλήγουν σε πτωχεύσεις και ομοσπονδιακές διασώσεις.
Κανείς δεν προβλέπει κάτι τόσο καταστροφικό αυτή τη φορά. Αλλά οι απώλειες θέσεων εργασίας και μια ύφεση θα ήταν ένας πολύ επώδυνος τρόπος για να διατηρηθούν οι τιμές υπό έλεγχο.
«Δεν νομίζω ότι οι αντίξοες συνθήκες προβλέπουν τόσο μεγάλη πτώση», δήλωσε ο Keating. «Δεν νομίζω ότι κουνάμε ακόμη προειδοποιητικές σημαίες που να λένε: “Ε, μας περιμένει μια μεγάλη βουτιά”».







































