Σημαντική αύξηση καταγράφει ο αριθμός των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες απέκτησαν ηλεκτρονικό κατάστημα τα δύο τελευταία χρόνια, όπως προκύπτει από την έρευνα της COSMOTE και του ELTRUN.
Ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) πλέον διαθέτει 1 στις 4 ΜμΕ, ποσοστό 24%, από 17% το 2020. Η αύξηση σε σχέση με το 2020 διαμορφώνεται στο 40% και το ενδιαφέρον είναι πως σχεδόν διπλασιάστηκαν τα e-shops που φιλοξενούνται σε σελίδα τρίτου (marketplace).
Ειδικότερα, το 2020 φιλοξενία σε σελίδα τρίτου «απολάμβανε» το 4% των e-shops, ενώ εφέτος σύμφωνα με την έρευνα το ποσοστό αυτό έχει φτάσει στο 7%. Αυτό σημαίνει ότι η άνοδος στον αριθμό των ηλεκτρονικών καταστημάτων «μοιράστηκε» μεταξύ εκείνων που επέλεξαν να αναπτύξουν ένα αυτόνομο e-shop και όσων έγιναν «κομμάτι» ενός ηλεκτρονικού πολυκαταστήματος.
Εκτόξευση του Instagram
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο είναι η διείσδυση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως μέσο προώθησης και επικοινωνίας. Σε ποσοστό 59% οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα social media, ενώ ακόμη ένα 6% σκοπεύουν να το πράξουν.
Αναφορικά με τα μέσα που χρησιμοποιούν, σε σύγκριση με το 2020 παρατηρείται εκτόξευση της παρουσίας των επιχειρήσεων στο Instagram, καθώς από 49% δύο χρόνια πριν έχει φτάσει εφέτος στο 65%.
Παράλληλα, αρχίζει να ανεβαίνει το TikTok (3%) και το Youtube (1%), καθώς και το Linkedin (15% σε σχέση με 12% το 2020). Βέβαια, το Facebook συνεχίζει να παραμένει μακράν πρώτο στις προτιμήσεις (95% έναντι 94% το 2020).
Αντίθετα υποχωρούν το Twitter και το Pinterest.
Ψηφιακές καμπάνιες και τηλεφωνικά κέντρα
Επιπλέον, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, αυξημένες είανι οι εταιρείες που διαθέτουν ιστοσελίδα (από 70% το 2020, σε 78% το 2022) και εκείνες που κάνουν digital καμπάνιες, οι οποίες μάλιστα υλοποιήθηκαν από επαγγελματίες (από 17% το 2020, σε 33% το 2022). Συγκεκριμένα στις ψηφιακές καμπάνιες, από 36% το 2020, η χρήση ανήλθε σε 48% το 2022 (αύξηση 33%) με το Google Search να είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής.
Στα εργαλεία τηλεδιάσκεψης από 39%, η χρήση αυξήθηκε σε 62% (αύξηση 59% από το 2020), ενώ από 78% η χρήση της ψηφιακής ασφάλειας ανήλθε σε 86%.
Η είσοδος στη νέα εποχή περιλαμβάνει και τα τηλεφωνικά κέντρα, η χρήση των οποίων από 52% έφθασε στο 63% (αύξηση 21% από το 2020).
Ακόμη ψηφιακά «ανώριμες» οι ΜμΕ
Την ίδια ώρα ωστόσο, με χαμηλό ρυθμό ωριμάζουν ψηφιακά οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, καθώς μικρή άνοδος καταγράφεται το 2022 σε σχέση με το 2020.
Με βάση τα ευρήματα, στα δυο αρχικά στάδια του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας εξακολουθεί να βρίσκεται 1 στις 2 μικρές επιχειρήσεις, όπως και το 2020, ενώ σχετική πρόοδος έχει σημειωθεί στα δύο προχωρημένα στάδια. Συγκεκριμένα, οι ΜμΕ που ανήκουν στο προχωρημένο στάδιο καταγράφουν αύξηση, από 12% το 2020 σε 18% εφέτος. Βέβαια στο ιδεατό στάδιο έχει φτάσει μόλις 1 επιχείρηση στις 100.
Ο Δείκτης Ψηφιακής Ετοιμότητας αποτυπώνει το βαθμό ψηφιακής ωριμότητας των ΜμΕ με βάση την υιοθέτηση και χρήση 10 σημαντικών ψηφιακών συστημάτων και υποδομών: ψηφιακή παρουσία (ιστοσελίδα), ψηφιακές συναλλαγές και προώθηση (μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ψηφιακές καμπάνιες, ηλεκτρονικό κατάστημα), ψηφιακές υποδομές (ψηφιακή ασφάλεια, cloud) και τα διοικητικά συστήματά για τη διαχείριση πόρων (ERP, CRM, IoT, data analytics). Οι εταιρείες κατατάσσονται, σύμφωνα με την ψηφιακή τους ωριμότητα, σε πέντε εξελικτικά στάδια: 1-2 στοιχειώδες στάδιο (Elementary), 3-4 βασικό (Basic), 5-6 μεσαίο (Medium), 7-9 προχωρημένο (Advanced) και 10 ιδεατό (Ideal).
Σύμφωνα με την έρευνα, ο μέσος όρος του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας, σε σχέση με το 2020 εμφανίζει άνοδο της τάξης του 10% σε σχέση με το 2020, από 4,06/10 το 2020 σε 4,49/10 το 2022.
Η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης, πόρων και δεξιοτήτων φαίνεται να είναι τα βασικά εμπόδια στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Από τα στοιχεία της έρευνας, φαίνεται πως η ψηφιακή ετοιμότητα επηρεάζεται και από το μέγεθος, αλλά και από τον κλάδο των επιχειρήσεων. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις (με 6-10 και πάνω από 10 εργαζόμενους) και οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών τοποθετούνται υψηλότερα στον δείκτη (με Μ.Ο. 6,15), με τους κλάδους του τουρισμού (Μ.Ο. 4,73), του εμπορίου (Μ.Ο. 4,68) και της μεταποίησης (Μ.Ο. 4,44) να έπονται. Για παράδειγμα το 44% των ΜμΕ με πάνω από 10 εργαζόμενους βρίσκεται στο προχωρημένο στάδιο (Αdvanced) και μόλις το 30% των ΜμΕ με 2-5 εργαζόμενους.
Μόλις 1 επιχείρηση στις 5 έχει επανέλθει στην προ-Covid κατάσταση
Σημαντικό ρόλο έχει και το γεγονός ότι η υγειονομική κρίση επηρέασε σημαντικά τις ΜμΕ στην Ελλάδα, καθώς 1 στις 2 δηλώνει πως επηρεάστηκε αρνητικά και μόνο 1 στις 5 πως έχει επανέλθει πλήρως στην προ-Covid κατάσταση λειτουργίας της.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι ψηφιακά πιο ώριμες εταιρείες ήταν σε ευνοϊκότερη θέση για να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσε ο COVID, καθώς χρησιμοποιήσαν περισσότερο -και συνδυαστικά- τις διαθέσιμες τεχνολογίες. Έτσι, επανήλθαν πιο εύκολα στην προγενέστερη κατάσταση και επηρεάστηκαν λιγότερο αρνητικά.
Για παράδειγμα, στην κατηγορία των πολύ ώριμων ψηφιακά επιχειρήσεων (Advanced), το ποσοστό των ΜμΕ που αξιοποίησαν τις τεχνολογίες, για να επανέλθουν ευκολότερα στην κανονικότητα ανήλθε σε 55% και το 24% δηλώνει πως έχει επανέλθει πλήρως στην προ-COVID κατάσταση, ενώ αντίθετα στην αρχική κατηγορία (Elementary), μόνο το 28% χρησιμοποίησαν τις τεχνολογίες για να ανταπεξέλθουν στα προβλήματα και μόνο το 15% δηλώνουν πως έχουν επανέλθει πλήρως στην προ-COVID κατάσταση.
Latest News
Η 15ετία που τα άλλαξε όλα στα τραπεζικά καταστήματα
Νέα πρότυπα λειτουργίας και εξυπηρέτηση των πελατών με τη συμβολή της τεχνολογίας
Πειραϊκή Μικροζυθοποιία: Η μπύρα που «ξεθύμανε» και βγαίνει στο σφυρί
Η ιστορία της εταιρείας και του Αλέξανδρου Κουμάντου
Τα χρήματα στην Avramar μπήκαν, ζητείται τώρα νέος επενδυτής
Γιατί η αγορά χαρακτηρίζει την εταιρεία «Μαρινόπουλο της ιχθυοκαλλιέργειας»
Ποια είναι η startup – ηγέτης στην πράσινη ενέργεια – Πάνω από 1 δισ. ευρώ η αξία της
Η εταιρεία έχει υπό ανάπτυξη ένα χαρτοφυλάκιο έργων άνω του 1,2GW παραγωγής ενέργειας και 900ΜW αποθήκευσης - Τα επενδυτικά σχέδια
«Ψήφος εμπιστοσύνης» στην AustriaCard to placement του 15% - Στο 71,52% το ποσοστό του Ν. Λύκου
Η εταιρεία καλωσορίζει την επένδυση
Mε τη στήριξη Σπύρου Λάτση το Little Athens στο Ελληνικό - Επένδυση 225 εκατ.
Συστήνεται SPV με συμμετοχή 20% από την πλευρά Lamda και 80% από την Xeris Vertures
Δυναμική επέκταση των εγχώριων τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία [γράφημα]
Η Eurobank έχει το μεγαλύτερο δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο
Στην EBRD το 30% του Project Delta της Πειραιώς
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης («EBRD») απέκτησε το 30% της συμμετοχής, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό πωλήθηκε στην APS funds και σε διαχειριζόμενους λογαριασμούς
On track οι επενδύσεις 400 εκατ. στο Costa Navarino - Ξεπουλάνε οι βίλες
Με όλα τα ξενοδοχεία σε λειτουργία και μία γειτονιά βιλών ξεκίνησε η σεζόν στην Costa Navarino
Bloomberg: Στο Ελληνικό η μεγαλύτερη «έξυπνη» πόλη της Ευρώπης
Τι αναφέρει ο CEO της Lamda Οδυσσέας Αθανασίου για το έργο