Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 ετών βρίσκονται τα περιστατικά θαλάσσιας πειρατείας, με τους δράστες να δείχνουν ολοένα και λιγότερο τα «δόντια» τους, εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων.
Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιοποίησε το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο (IMB) για τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, καταγράφηκε ο χαμηλότερος όγκος πειρατείας και ένοπλων ληστειών από το 1992, ωστόσο απευθύνεται έκκληση στους διεθνείς φορείς να στηριχθούν έτι περισσότερο οι προσπάθειες κατά του φαινομένου, ιδιαίτερα στον Κόλπο της Γουινέας.
Διαβάστε επίσης: Ζει και βασιλεύει η πειρατεία
Τα στοιχεία του IMB κατέγραψαν 90 περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου σε όλο τον κόσμο, εκ των οποίων τα 13 σημειώθηκαν στην περιοχή του Κόλπου της Γουινέας, σε σύγκριση με 27 την ίδια περίοδο πέρυσι. Οπως τονίζεται, αυτό σηματοδοτεί μια θετική και συνάμα σημαντική μείωση του αριθμού των περιστατικών που έλαβαν χώρα στην περιοχή της δυτικής Αφρικής, η οποία έχει αναδειχθεί ως το μεγαλύτερο hotspot πειρατείας παγκοσμίως.
Στον αντίποδα, τα περιστατικά πειρατείας συνεχίζουν να αυξάνονται στα Στενά της Σιγκαπούρης, με 31 αναφορές τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, σε σύγκριση με 21 για την ίδια περίοδο το 2021. Το Κέντρο Αναφοράς Πειρατείας του IMB πιστεύει ότι υπάρχει ένας βαθμός ελλιπούς ή και καθυστερημένης αναφοράς περιστατικών από αυτές τις περιοχές και ενθαρρύνει τους πλοιάρχους να αναφέρουν όλα τα περιστατικά όσο το δυνατόν νωρίτερα, γεγονός που θα βοηθήσει τις τοπικές αρχές να εντοπίσουν και να συλλάβουν τους δράστες.
Ο διευθυντής του IMB Michael Howlett δήλωσε πως «ενώ μέχρι στιγμής θεωρούνται εγκλήματα χαμηλού επιπέδου, χωρίς απαγωγές πληρωμάτων ή ομηρείες πλοίων, ζητείται από τα παράκτια κράτη να αυξήσουν τις περιπολίες στις στρατηγικής σημασίας θαλάσσιες οδούς για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και το παγκόσμιο εμπόριο». Παράλληλα, στάθηκε στην απότομη μείωση των επιθέσεων στον Κόλπο της Γουινέας, επισημαίνοντας ωστόσο πως η βία κατά των ναυτικών παραμένει πραγματική απειλή.
Η απειλή
Στο μεταξύ, το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο υπογραμμίζει ότι η απειλή της πειρατείας εξακολουθεί να υφίσταται στα νερά της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και στον Κόλπο του Αντεν, αν και δεν αναφέρθηκαν περιστατικά εκεί από την αρχή του έτους. Οι σομαλοί πειρατές εξακολουθούν να διαθέτουν την ικανότητα να πραγματοποιούν επιθέσεις και όλα τα εμπορικά πλοία θα πρέπει να τηρούν τις συστάσεις των τελευταίων Βέλτιστων Πρακτικών Διαχείρισης κατά τη διέλευση σε αυτά τα ύδατα, επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Τον περασμένο Αύγουστο, είχε ανακοινωθεί σχετικά πως η περιοχή του Κόλπου του Αντεν δεν θα χαρακτηρίζεται πλέον ως υψηλού κινδύνου, έπειτα από 15 χρόνια «μαχών», κυρίως λόγω της ύπαρξης πολύ μεγάλης διεθνούς ναυτικής δύναμης, με τη συμμετοχή και της Ελλάδας, αλλά και από το γεγονός ότι πολλά εμπορικά πλοία χρησιμοποίησαν σε πολλές περιόδους ακόμα και ένοπλους φρουρούς.
Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν από διεθνείς ναυτιλιακούς φορείς και σηματοδοτούν ένα θετικό αποτέλεσμα μιας δεκαετίας κοινών προσπαθειών των κρατών, της ναυτιλιακής βιομηχανίας και της διεθνούς κοινότητας εν γένει με στόχο την πρόληψη των πειρατικών επιθέσεων σε μία από τις πιο επικίνδυνες για τους ναυτικούς και πλοία περιοχές του πλανήτη.
Σε ό,τι αφορά τους τύπους πλοίων που δέχθηκαν επιθέσεις από πειρατικές ομάδες to 2022, τα bulk carriers είχαν τη μερίδα του λέοντος με 40, τα δεξαμενόπλοια 23, δέκα containerships και τα υπόλοιπα 16 ήταν διάφορα πλοία. Αναφορικά με την κατάσταση των πλοίων, σε 40 περιπτώσεις επιθέσεων αυτά ήταν αγκυροβολημένα, σε 37 περιπτώσεις έπλεαν προς τον προορισμό τους και 13 πλοία ήταν ελλιμενισμένα όταν δέχθηκαν επίθεση.
Latest News
Σχεδόν 150.000 containers έχασε ο Πειραιάς λόγω Χούθι
Τα σχέδια των Κινέζων για στήριξη του λιμανιού
Νέο χτύπημα Χούθι σε ελληνόκτητο πλοίο με βαλλιστικό πύραυλο
Επίθεση με βαλλιστικό πύραυλο δέχθηκε ελληνόκτητο πλοίο με σημαία Παναμά που πλέει στην Ερυθρά Θάλασσα
Αυξημένη ζήτηση για πλοία με καύσιμο LNG
Ταχεία ανάπτυξη του στόλου έως το 2027 προβλέπει οίκος αναλύσεων ? Αγκάθι οι ελλείψεις σε υποδομές όπως δεξαμενές αποθήκευσης και μονάδες εφοδιασμού
Πλέοντας σε ταραγμένα ύδατα – Οι κίνδυνοι για τη ναυτιλία το 2024
Σύμφωνα με την Allianz Comercial η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει από τους πολέμους και τη γεωπολιτική αστάθεια μέχρι την κλιματική κρίση και την πειρατεία
Έπεσαν οι υπογραφές για τη σύνδεση του Λιμένα Αλεξάνδρούπολης με την Περιφερειακή Οδό
Τι περιλαμβάνει το σχέδιο ανάπτυξης του εμπορικού λιμένα - Το έργο ωρίμασε η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ
Στυλιανίδης: Ρεαλιστικά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για ναυτιλία ουδέτερη από άνθρακα
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαβεβαίωσε ότι προς την πράσινη μετάβαση θα κινηθούν ακτοπλοΐα και λιμενικές υποδομές
Έλληνες και Κινέζοι εφοπλιστές κοντράρονται στις αγορές πλοίων
Η μάχη για την πρωτοκαθεδρία
Στην Κέρκυρα η γ.σ. της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Κατά τη διάρκεια της Συνεδρίασης έγινε απολογισμός του έργου της Ένωσης, της πορείας του κλάδου και των προοπτικών ανάπτυξης
Ίδρυμα Ευγενίδου: Δωρεά νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και εξοπλισμού στις ΑΕΝ
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει 47 σταθερούς υπολογιστές, tablet, laptop, headsets και διαδραστική οθόνη
Το roadmap για τον έκτο προβλήτα στον ΟΛΘ - Στο περίμενε... του Προεδρικού Διατάγματος
Τι είπε η διοίκηση του ΟΛΘ στη ΓΣ των μετόχων