Δεν έχουν τέλος οι αυξήσεις στα είδη διατροφής, με τον σχετικό κλαδικό δείκτη να συνεχίζει την ανοδική του πορεία για 18ο μήνα, φθάνοντας τον Νοέμβριο στην υψηλότερη τιμή του από την έναρξη της πληθωριστικής κρίσης, παρά την αποκλιμάκωση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο 8,5% και την εφαρμογή του μέτρου για το «καλάθι του νοικοκυριού».
Ειδικότερα, τον προηγούμενο μήνα, όταν το υπουργείο Ανάπτυξης λάνσαρε το «καλάθι του νοικοκυριού» με υψηλές προσδοκίες, η κατηγορία διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών «έτρεξε» με 15% από 14,8% τον Οκτώβριο, 13,5% τον Σεπτέμβριο, 13,2% τον Αύγουστο και 0,4% τον Ιούνιο του 2021.
Διαβάστε επίσης: ΕΛΣΤΑΤ: Στο 8,5% ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο
Αν και η πορεία του επιμέρους δείκτη των τροφίμων δεν επηρεάζεται σημαντικά από το «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς αυτό «γεμίζει» με κάποιες εκατοντάδες κωδικών από 51 προβλεπόμενες κατηγορίες και δεν περιλαμβάνει το σύνολο των προϊόντων που συνθέτουν το «καλάθι του πληθωρισμού», η ακρίβεια σε βασικά προϊόντα, όπως το ψωμί, το γιαούρτι, τα τυριά, τα αυγά, τα κατεψυγμένα λαχανικά και τα έλαια, δεν περιορίστηκε παρ’ όλο που τα εν λόγω προϊόντα ήταν εντός «καλαθιού» των σούπερ μάρκετ.
Αυξήσεις
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα χθεσινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σε διάστημα ενός μήνα, μεταξύ Οκτωβρίου και Νοεμβρίου φέτος, συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε είδη διατροφής, όπως: ψωμί (1,3%), άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (2,3%), μοσχάρι (1,4%), γιαούρτι (4,4%), τυριά (2,8%), ελαιόλαδο (3,2%), φρούτα νωπά (3,4%), λαχανικά κατεψυγμένα (4%), χυμοί φρούτων (4,5%) και αλκοολούχα ποτά – μη σερβιριζόμενα (0,7%).
Πάντως η τιμή στα ζυμαρικά, ένα από τα προϊόντα εντός του «καλαθιού του νοικοκυριού», σε μηνιαία βάση μειώθηκε (-7,2%), ενώ μειώθηκαν και οι τιμές των φρέσκων φρούτων (-4,4%).
Πολύ υψηλότερες είναι ανατιμήσεις σε ετήσια βάση, καθώς τα γαλακτοκομικά και τα αυγά καταγράφουν αύξηση τιμών κατά 25,3%, τα έλαια και τα λίπη κατά 20,4%, το ψωμί και τα δημητριακά κατά 18,7%, τα κρέατα κατά 16,7%, τα λαχανικά αυξήθηκαν κατά 12,6%, τα λοιπά τρόφιμα κατά 12,9%, ο καφές το κακάο και το τσάι κατά 11,9%, τα μεταλλικά νερά και οι χυμοί κατά 8,9%, η ζάχαρη, οι σοκολάτες και τα γλυκά κατά 8,1%, και τα αλκοολούχα ποτά κατά 7,1%.
Μένει να φανεί εάν αυτό τον μήνα που η κατανάλωση τροφίμων είναι παραδοσιακά αυξημένη λόγω των εορτών, το «καλάθι του νοικοκυριού» θα καταφέρει να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην άνοδο του πληθωρισμού στο ράφι.
Νέες τσουνάμι ακρίβειας από το νέο έτος
Η ακρίβεια στο ράφι των σούπερ μάρκετ όχι μόνο δεν μετριάζεται, αλλά, με βάση τα αυξημένα τιμολόγια χονδρικής που έχουν φθάσει στα λογιστήρια των αλυσίδων από τους προμηθευτές, οι όποιες αποπληθωριστικές τάσεις θα καθυστερήσουν αρκετά να φανούν στις τσέπες των καταναλωτών.
Διαβάστε επίσης: ΔΝΤ: Οι τιμές των τροφίμων θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα
Και ο λόγος είναι τα αποθέματα των προϊόντων που παρήχθησαν με σημαντικά υψηλότερο κόστος. Έτσι, ακόμη και στην περίπτωση που η αποκλιμάκωση στον πληθωρισμό της ενέργειας συνεχιστεί (σε «τεχνικό», ή μη, επίπεδο), το στοκ των ακριβότερων καταναλωτικών προϊόντων δεν αφήνει περιθώρια μειώσεων στις τιμές για αρκετό διάστημα.
Την εδραίωση της ακρίβειας προμηνύει και ο δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία που καταγράφει συνολική άνοδο 35,4% τον Οκτώβριο, αλλά και ανατιμήσεις στα τρόφιμα κατά 11,8%.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των περισσότερων στελεχών του κλάδου της οργανωμένης λιανικής, η αύξηση στο καλάθι θα διαμορφωθεί μεταξύ 14% και 15% για το σύνολο του έτους, πολύ πιο πάνω από το μέσο επίπεδο του πληθωρισμού.
Latest News
«Καίει» τους εκδρομείς του Πάσχα η βενζίνη – Ακριβή η έξοδος… ακριβότερη η επιστροφή
Σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ η τιμή της βενζίνης – Φόβοι για νέο ανοδικό «ράλι»
Βάζοντας χέρι… στο μαξιλάρι για το χρέος – Τι λένε στον ΟΤ Πετράκης και Λιάκος
Η αύξηση των επιτοκίων, τα διακρατικά δάνεια των μνημονίων (GLF) και η πρόσβαση της Ελλάδας στις αγορές
Ποια προϊόντα και υπηρεσίες αγοράζουν διαδικτυακά οι Έλληνες - Τι είδε η Eurostat
Η ψηφιοποίηση κερδίζει συνεχώς έδαφος και αυτό φαίνεται στις αγορές μας. Τι επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν από το διαδίκτυο.
13 ιδιωτικά νησιά στην Ελλάδα ζητούν επενδυτές – Τα εμπόδια για τις αγοραπωλησίες
Μεγάλη η ζήτηση στα μεσιτικά γραφεία για ανάπτυξη νέων super luxury ξενοδοχειακών μονάδων
Τα 90 δισ. που θα άλλαζαν την οικονομία – Τα κόκκινα δάνεια και τα deals επιχειρήσεων
Πολύ λίγα μέχρι στιγμής τα deals για την εξαγορά προβληματικών επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας διαχείρισης των κόκκινων δανείων
Πόσο άλλαξε η οικονομία μετά τη χρεοκοπία – Τι λένε οικονομολόγοι και οίκοι
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το Καστελλόριζο, ποιες είναι οι προσδοκίες και οι επισημάνσεις για το νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Εξαγωγές, τουρισμός και Ταμείο Ανάκαμψης κινητήριοι μοχλοί της ανάπτυξης
H δημοσιονομική πειθαρχία θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, εάν η χώρα επιθυμεί να αποφύγει δυσάρεστες εξελίξεις