Με το βάρος να πέφτει στην αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού, το ΤΑΙΠΕΔ προβλέπεται ότι θα καταγράψει την επόμενη χρονιά έσοδα σχεδόν 2 δισ. ευρώ. Το μεγάλο πρότζεκτ που, λόγω των πολύπλοκων εκκρεμοτήτων που το ακολουθούν διαχρονικά, δεν έφτασε στο φίνις όπως είχε εκτιμηθεί εντός 2022, μετακινήθηκε στα έσοδα της επόμενης χρονιάς. Η είσπραξη του μεγαλύτερου τιμήματος, ύψους 1,496 δισ. ευρώ, που έχει πετύχει μέχρι σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ θα ανεβάσει τον συνολικό πήχη των εσόδων του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων άνω των 3 δισ. ευρώ.
Το κλείσιμο της αποκρατικοποίησης αναμένεται, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2023, κατά το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς. Ως τότε, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σημαντικές εκκρεμότητες που έχουν να κάνουν τόσο με τις προσυμβατικές υποχρεώσεις του Δημοσίου, αλλά και με την δυσμενή οικονομική συγκυρία.
Διαβάστε επίσης: Εγνατία Οδός: Υπογραφές για τον κάθετο άξονα Αρδάνιο – Ορμένιο
Η αδειοδότηση των σηράγγων του οδικού άξονα συνεχίζει να αποτελεί βασική προϋπόθεση. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν, έχουν ήδη ξεκινήσει από το ΤΑΙΠΕΔ οι εκκρεμείς μελέτες για τις απαιτούμενες εργασίες σε 16 σήραγγες. Εκτιμάται πως εντός του 2023 θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες και θα έχει δοθεί το «πράσινο φως» από τη Δημόσια Αρχή Σηράγγων.
Θα πρέπει επίσης να ολοκληρωθούν και να τεθούν σε λειτουργία όλοι οι σταθμοί διοδίων και να καθοριστεί το ύψος αυτών. Συνθήκη που κατά τα συνήθη φαντάζει δύσκολη εντός προεκλογικής περιόδου, για αυτό και θεωρείται πιθανό οι συναλλαγή να ολοκληρωθεί μετά τις εκλογές. Η πολυπλοκότητα της εξίσωσης επιτείνεται από το διεθνές μακροοικονομικό περιβάλλον και την αύξηση των επιτοκίων που δυσχεραίνουν τις χρηματοδοτικές συμφωνίες του αναδόχου.
Η ανάδειξη της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS S.A. ως προτιμητέου επενδυτή για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου για 35 χρόνια έγινε στα τέλη Αυγούστου 2021. Η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης εκτιμάται στα 2,766 δισ. ευρώ. Το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ. Ακόμη, οι υποχρεωτικές επενδύσεις του αναδόχου, που θα πρέπει να υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών, ανέρχονται σε ποσό περίπου 420 εκατ. ευρώ.
Τα υπόλοιπα έσοδα
Από εκεί και πέρα απομένουν έσοδα περίπου 498 εκατ. ευρώ για να πιαστεί ο στόχος των 1,994 δισ. ευρώ για το 2023. Από τους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη, ο πρώτος που αναμένεται να ολοκληρωθεί και μάλιστα ως το τέλος του έτους αφορά στο μεγάλο ακίνητο στις Γούρνες Ηρακλείου. Η REDS με συνολικό τίμημα 40,2 εκατ. ευρώ έχει αναδειχθεί επιλέξιμος επενδυτής από τον Δεκέμβριο του 2021. Η υπογραφή της σύμβασης θα συνοδευτεί με την καταβολή 21,1 εκατ. ευρώ, ενώ εντός του 2023 αναμένονται επιπλέον 7 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά στον διαγωνισμό για την απόκτηση του 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, η κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED – MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ & ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ αναδείχθηκε, στις αρχές Οκτωβρίου, προτιμητέος επενδυτής με βελτιωμένη προσφορά 84,17 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Θα πρέπει πρώτα να έχει λάβει την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ακόμη, υπολογίζονται έσοδα από δημοπρασίες ακινήτων ύψους 9,4 εκατ. ευρώ.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει βεβαίως η πρόβλεψη ότι μεγάλο μέρος των εσόδων της επόμενης χρονιάς, συνολικού ύψους 305,8 εκατ. ευρώ, θα προέλθουν από διαγωνισμούς για υποδομές και ακίνητα που βρίσκονται ακόμη σε στάδιο προετοιμασίας.
Οι διαγωνισμοί
Ο διαγωνισμός που αναμένεται ότι θα συμπληρώσει την τριάδα των χρυσών assets για το ΤΑΙΠΕΔ δεν είναι άλλος από την νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη. Ορόσημο για την καταβολή δεσμευτικών προσφορών αποτελεί το πρώτο εξάμηνο του 2023, εφόσον βέβαια το εκλογικό σκηνικό δεν φέρει -όπως συμβαίνει συνήθως- ανατροπές. Η εξέλιξη πάντως θα καθορίσει εάν η σκυτάλη θα περάσει εγκαίρως στον νέο ανάδοχο με τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης τον Οκτώβριο του 2024.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής έκανε πρόσφατα λόγο για τίμημα που θα εντυπωσιάσει, πράγμα που επιβεβαίωναν οι προβλέψεις των προηγούμενων ετών ακόμα και για 2,5 δισ. ευρώ. Υπό την παρούσα, όμως, οικονομική συγκυρία, κυρίως λόγω της ανόδου των επιτοκίων, πολλοί περιμένουν προσγείωση του ποσού που θα είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν οι ενδιαφερόμενοι. Εκτίμηση στην οποία συντείνει και η πρόσφατη γνωστοποίηση ότι το διόδιο ανά διέλευση στη νέα παραχώρηση θα μειωθεί στα 2,50 ευρώ αντί 2,80 που είναι σήμερα.
Σε εξέλιξη σήμερα βρίσκεται πλήθος διαγωνισμών, μεταξύ των οποίων λιμάνια (Καβάλα, Ηράκλειο, Βόλος) και μαρίνες (Αργοστολίου, Κέρκυρας, Πύλου), η Λουτρόπολη Καμμένων Βούρλων, το Ολυμπιακό Κέντρο Μαρκόπουλου, το ακίνητο στο Αντίρριο, η υπόγεια αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας και η ΔΕΠΑ Εμπορίας. Σε φάση προπαρασκευής και ωρίμανσης είναι μια σειρά περιφερειακών λιμένων και μαρίνων (Ιτέας, Λευκίμμης-Κέρκυρας κ.λπ.), καθώς και ακίνητα, όπως τα τουριστικά ακίνητα με ιαματικές πηγές: camping Καμμένων Βούρλων, Θερμοπύλες, Υπάτη, ακτή και camping Αγίας Τριάδας, ακτή και camping Ποσειδίου Κασσάνδρας κ.λπ.
Latest News
Στην Ελλάκτωρ το 96,06% της REDS - Ολοκληρώθηκε η συναλλαγή με τους Ολλανδούς μετόχους
Στις 22 Μαίου η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της REDS για την έξοδο από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Νέο κτήριο στην Πάτρα για το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ, ως Διενεργούσα Αρχή, ανέλαβε την ωρίμανση και την ολοκλήρωση των μελετών και τευχών δημοπράτησης
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημιουργίας κοινής εταιρικής κουλτούρας «τρέχει» σε Intrakat - Ακτωρ
Η CHRO το ομίλου Έλενα Στάσση εξήγησε πώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα σκοπεύει να φέρει κοντά τους 5.800 εργαζομένους
Ξεκινάει η αξιοποίηση του πρώην εργοταξιακού χώρου του έργου ζεύξης Ρίo – Αντίρριο
Το ακίνητο βρίσκεται σε κομβικό σημείο
Παραχωρήσεις και κατασκευές γιγαντώνουν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ο νέος πήχης για τα οικονομικά μεγέθη
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αύξηση 10% στα προ φόρων κέρδη το 2023 - Πάνω από 25% η επιστροφή κεφαλαίου
Στα 5,3 δισ. το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων
Στο 80% η πρόοδος εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος μέχρι το τέλος του 2024
Οι υφυπουργοί Μεταφορών και Υποδομών επισκέφτηκαν τα τρία εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος
Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας
Στα 20 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων
Επανεκκίνηση εργασιών για τον Flyover στη Θεσσαλονίκη – Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής
Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχε καταθέσει ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών και άλλοι φορείς
Χρήστος Σταϊκούρας: 15 παρεμβάσεις για τους σιδηροδρόμους
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωσε την επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής