Mια καίριας σημασίας νίκη πέτυχε σήμερα η ευρωπαϊκή και ελληνική ναυτιλία με την υιοθέτηση ορισμένων εκ των βασικών της θέσεων στην νέα αναθεωρημένη Οδηγία για το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS).
Οι νομοθετικές διεργασίες ολοκληρώθηκαν, σήμερα, και όπως επισημαίνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών σε ανάρτηση της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι βασικές προτάσεις, που πρώτη και σταθερά υποστήριξε η ΕΕΕ από το 2021, περιλαμβάνονται στο τελικό κείμενο.
Τραυλού: Χωρίς τη ναυτιλία δεν μπορεί να υπάρξει πράσινη μετάβαση
Ειδικότερα:
- Επιβάλλεται η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», καθιστώντας τον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου υπεύθυνο για το κόστος συμμόρφωσης.
- Προβλέπεται η δέσμευση μέρους των εσόδων του EU ETS από τη ναυτιλία για δράσεις απανθρακοποίησης του κλάδου.
Επόμενο βήμα, τώρα, είναι να αναγνωριστεί στην πράξη η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας ώστε να προωθηθούν κατάλληλες λύσεις μέσω του Ταμείου Καινοτομίας, το οποίο θα διαχειριστεί τα δεσμευμένα έσοδα, τονίζει η ΕΕΕ. Το Ταμείο Καινοτομίας πρέπει κατά προτεραιότητα να στηρίξει την ανάπτυξη και διάθεση εναλλακτικών και ασφαλών ναυτιλιακών καυσίμων σε προσιτές τιμές. Την ίδια στιγμή, είναι ανάγκη να διασφαλιστούν ίσοι όροι ανταγωνισμού και ισότιμη πρόσβαση στο Ταμείο για τις πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, όπως έχει δηλώσει η Πρόεδρος της ΕΕΕ κα. Μελίνα Τραυλού.
Η ανακοίνωση της ECSA
Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν την επίσημη έγκριση του νέου νόμου EU ETS σήμερα από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η διάθεση περίπου 2 δισεκατομμυρίων ευρώ των εσόδων του Ταμείου Καινοτομίας για τον ναυτιλιακό τομέα μπορεί να αποτελέσει σημείο καμπής στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του κλάδου.
Τα παραπάνω επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση η European Community Shipowners’ Associations (ECSA) προσθέτοντας ότι είναι σημαντικό ότι το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο έχουν αποδεχθεί τις εκκλήσεις των ενδιαφερομένων μερών του κλάδου να διατεθούν τα έσοδα του EU ETS στον ναυτιλιακό τομέα για να υποστηρίξουν την υιοθέτηση καθαρών καυσίμων και να προωθήσουν την καινοτομία.
Τουλάχιστον 20 εκατομμύρια δικαιώματα ETS, τα οποία αντιστοιχούν σε περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ υπό την τρέχουσα τιμή του άνθρακα ETS, θα διατεθούν σε ναυτιλιακά έργα στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας, προστίθεται στην ανακοίνωση.
«Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και η απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στη ναυτιλία δεν είναι ζήτημα «αν» αλλά ζήτημα «πώς». Η διάθεση μέρους των εσόδων του ETS για τη ναυτιλία είναι μια νίκη για την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου. Η υποστήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι πράγματι κλειδί για να γεφυρωθεί το χάσμα τιμών με τα καθαρά καύσιμα», λέει ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Η ECSA χαιρετίζει επίσης την τήρηση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» μέσω υποχρεωτικών απαιτήσεων για τη μετακύλιση του κόστους του EU ETS στους εμπορικούς φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων. Η περίοδος σταδιακής εισαγωγής και η σταδιακή συμπερίληψη των εκπομπών από τη ναυτιλία σε μια περίοδο τριών ετών είναι επίσης κρίσιμης σημασίας για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στον τομέα. Οι νομοθέτες συμφώνησαν επίσης σε ειδικές διατάξεις για πλοία κατηγορίας πάγου, μικρά νησιά και εξόχως απόκεντρες περιοχές.
Ενώ το νέο ETS σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του κλάδου, θα πρέπει να διατίθενται επαρκείς ποσότητες καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα σε προσιτή τιμή για να διατηρηθεί η παγκόσμια ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Αυτό θα πρέπει να αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα του προτεινόμενου νόμου περί Net Zero Industry Act. Καθώς η ναυτιλία είναι ένας από τους κλάδους που είναι πιο δύσκολο να απελευθερωθούν από τον άνθρακα, η αναβάθμιση των προσιτών καυσίμων και τεχνολογιών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα για τον τομέα είναι καίριας σημασίας, προσθέτει η ECSA.
«Η ναυτιλία είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της ενεργειακής ασφάλειας και της εφοδιαστικής αλυσίδας της Ευρώπης, αυτό πρέπει να αντικατοπτρίζεται σωστά στις στρατηγικές προτεραιότητες του νέου νόμου περί Net Zero Industry Act. Για το λόγο αυτό, χαιρετίζουμε τη συμπερίληψη των υπεράκτιων τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στη λίστα των στρατηγικών τεχνολογιών καθαρού μηδενισμού. Επιπλέον, τα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RFNBOs) θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον νόμο, ώστε να αναπτυχθεί γρήγορα η ειδική παραγωγική ικανότητα», πρόσθεσε ο Σωτήρης Ράπτης.
Latest News
Τουρκία: Συμφωνία 1 δισ. δολ. με την Παγκόσμια Τράπεζα για τις ΑΠΕ
Τι προβλέπει το πρόγραμμα
Χατζηδάκης: Ταμείο Ανάκαμψης ΙΙ, για να στηριχθούν οι πράσινες πολιτικές
Η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών στο Ετήσιο Οικονομικό Φόρουμ των Βρυξελλών
H Honda.. αντεπιτίθεται - Διπλασιάζει τις επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση έως το 2030
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να δαπανήσει πάνω από 64 δισ. δολάρια σε ηλεκτροκίνηση και software
Μέγα - αιολικό πάρκο 10 GW στην Αίγυπτο από κοινοπραξία με την Masdar
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα αιολικά πάρκα στον κόσμο - Θα μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 23,8 εκατομμύρια τόνους ετησίως
Ηλεκτρικά Ι.Χ.: Από το γκάζι στο… χειρόφρενο
Τα 3+1 αγκάθια για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα
Η ΕΕ μείωσε τις εκπομπές θερμοκηπίου, αλλά η Ελλάδα στην 5άδα κρατών που τις αύξησαν
Ποιες χώρες της ΕΕ κατάφεραν να μειώσουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου αυξάνοντας ταυτόχρονα το ΑΕΠ τους
Νέα κίνητρα για την ενεργειακή απόδοση των βιομηχανιών
Το πρόγραμμα, συνολικού ύψους 176,75 εκατ. ευρώ, θα παραμείνει ανοικτό για υποβολή αιτήσεων μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού
Τι αλλάζει για τα φωτοβολταϊκά σε Κρήτη, νησιά, Πελοπόννησο και Εύβοια
Λήγουν σήμερα τα προγράμματα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» και «Φωτοβολταϊκά για αγρότες». Τέλος του μήνα η απόφαση για το net-billing
Επενδύει στην αγορά pickup του Μεξικού η BYD
Η κινεζική εταιρεία σκοπεύει να δημιουργήσει ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό, κοντά στην μεγάλη αγορά των ΗΠΑ
«Πράσινο» στοπ στα ομόλογα ορυκτών καυσίμων από την BNP Paribas
Η τράπεζα είναι ο μεγαλύτερος ανάδοχος πράσινων ομολόγων παγκοσμίως