Μία σημαντική απόφαση για την προστασία των καταναλωτών από τις συνεχείς και επαναλαμβανόμενες τηλεφωνικές κλήσεις από διαφημιστικές εταιρείες εξέδωσε το Πρωτοδικείο της Αθήνας, που έβγαλε «κόκκινη κάρτα» σε τέτοιου είδους πρακτικές, επιδικάζοντας αποζημίωση, και μάλιστα εντόκως, υπέρ των δύο πολιτών οι οποίοι επέλεξαν τη δικαστική οδό για την προστασία τους.
Αναγκαία προϋπόθεση, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο της δικαστικής απόφασης για να θεμελιωθεί το δικαίωμα παροχής δικαστικής προστασίας των καταναλωτών, είναι να έχουν δηλώσει ότι δεν επιθυμούν να δέχονται στα τηλέφωνά τους εισερχόμενες κλήσεις που έχουν σκοπό την εμπορική – διαφημιστική προώθηση προϊόντων, μέσω του τηλεπικοινωνιακού τους παρόχου.
Με τον τρόπο αυτόν αυτομάτως οι δηλωμένοι τηλεφωνικοί αριθμοί καταχωρίζονται – ή τουλάχιστον θα έπρεπε να καταχωρίζοται – σε ειδικό κατάλογο συνδρομητών (μητρώο), όπως προβλέπεται στη διάταξη του άρθρου 11 Ν. 3471/2006, και έτσι οι διαφημιστικές εταιρείες οφείλουν να εξαιρούν από το «πελατολόγιο» τις συγκεκριμένες κλήσεις.
Από την περιγραφή των πραγματικών περιστατικών της υπόθεσης πολλοί θα αναγνωρίσουν σκηνές από τη δική τους καθημερινότητα.
Και ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο η δικαστική απόφαση-δικαίωση των δύο συγκεκριμένων πολιτών αποκτά ευρύτερες διαστάσεις, καθώς αφορά πολύ περισσότερους από εκείνους τους δύο πολίτες που άσκησαν την προσφυγή.
Η Δικαιοσύνη επί της ουσίας αναγνωρίζει αφενός την προστασία της προσωπικότητας των καταναλωτών και τη διασφάλιση των προσωπικών τους δεδομένων και αφετέρου οριοθετεί, με βάση τον ίδιο τον νόμο, τα «σύνορα» μιας εμπορικής επικοινωνίας.
Και με βάση το «διά ταύτα» της απόφασης υποχρεώνεται η εναγόμενη εταιρεία να αποζημιώσει, λόγω ηθικής βλάβης, τον καθένα από τους προσφεύγοντες με το ποσό των 2.000 ευρώ και επιπλέον με τον νόμιμο τόκο από την επίδοση της παραπάνω αγωγής και μέχρι την πλήρη εξόφλησή της.
Σύμφωνα με όσα προκύπτουν από την αγωγή, και οι δύο πολίτες είχαν ενημερώσει τον τηλεπικοινωνιακό τους πάροχο ότι δεν επιθυμούσαν να δέχονται εισερχόμενες κλήσεις στα τηλέφωνά τους (σ.σ.: ο ένας εξ αυτών στο κινητό του και ο δεύτερος στο σταθερό του τηλέφωνο) που έχουν σκοπό την εμπορική – διαφημιστική προώθηση προϊόντων, καταχωρίζοντας μάλιστα τους αριθμούς τους στον ειδικό κατάλογο-μητρώο συνδρομητών.
Η δικαίωση
Παρ’ όλα αυτά συνέχιζαν να δέχονται τηλεφωνικά διαφημιστικές κλήσεις, παρά το γεγονός ότι ενημέρωναν σε κάθε επικοινωνία τους εκπροσώπους των διαφημιστικών εταιρειών ότι δεν επιθυμούσαν να λαμβάνουν τέτοιου είδους κλήσεις και πως είχαν ήδη ακολουθήσει τη νόμιμη οδό για την εξαίρεσή τους καταχωρίζοντας τους αριθμούς τους στο ειδικό μητρώο.
Ως ύστατο μέτρο για την προστασία τους επέλεξαν την προσφυγή τους στη Δικαιοσύνη.
Η αγωγή τους σε πρώτο βαθμό απορρίφθηκε ως αόριστη από το Ειρηνοδικείο της Αθήνας, αλλά η δικαίωσή τους ήρθε από το Πρωτοδικείο της πρωτεύουσας που έκρινε σε δεύτερο βαθμό την ίδια υπόθεση.
«Με την πραγματοποίηση των κλήσεων προς τους ενάγοντες η εναγόμενη παραβίασε τη διάταξη του άρθρου 11 Ν. 3471/2006, η ως άνω δε παράνομη και υπαίτια πράξη της προκάλεσε στους ενάγοντες ηθική βλάβη, όπως βάσιμα αυτοί ισχυρίζονται, λόγω της αναστάτωσης που τους προκάλεσαν οι μη ζητηθείσες τηλεφωνικές κλήσεις της εναγομένης για προωθητικούς και διαφημιστικούς σκοπούς, παρά το ότι αυτοί είχαν προβεί σε κάθε απαραίτητη ενέργεια, ώστε να μη δέχονται τέτοιες κλήσεις, και η συμπεριφορά της εναγομένης να αγνοήσει (έστω και από αμέλεια) την ως άνω ρητά εκφρασμένη βούλησή τους, προκειμένου να εξυπηρετήσει τους εμπορικούς της σκοπούς», επισημαίνεται στο σκεπτικό της δικαστικής απόφασης.
Και προστίθεται ότι «η ηθική βλάβη που προκλήθηκε στους ενάγοντες δεν είναι ανύπαρκτη ή ασήμαντη, όπως αβάσιμα ισχυρίζεται η εναγομένη.
Με τις κλήσεις προσβλήθηκε η προσωπικότητά τους, καθώς εθίγη το δικαίωμα πληροφοριακής αυτοδιάθεσης και ιδιωτικότητάς τους με τη χρησιμοποίηση των τηλεφωνικών τους συνδέσεων για προωθητικούς και διαφημιστικούς σκοπούς παρά τη ρητή εναντίωσή τους, με αποτέλεσμα οι ενάγοντες να δικαιούνται χρηματική ικανοποίηση».
Υπό αυτό το πρίσμα το δικαστήριο δικαίωσε τους δύο προσφεύγοντες και επιδίκασε στον καθένα ως αποζημίωση 2.000 ευρώ νομιμοτόκως, αντί των 20.000 ευρώ που διεκδικούσε ο καθένας τους.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Προτάσεις για την αντιμετώπιση του δημογραφικού από την Ο.Κ.Ε.
Συνεδρίαση της Ολομέλειας της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής της Ελλάδος (Ο.Κ.Ε.) με τη συμμετοχή της υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφίας Ζαχαράκη
Προετοιμάζεται η Ρωσία για πόλεμο με το ΝΑΤΟ;
Η ρωσική πολεμική μηχανή στηρίζεται ολοένα και περισσότερο σε κινεζικές τεχνολογίες. Το CSIS ισχυρίζεται ότι η Ρωσία προετοιμάζεται για σύγκρουση με το ΝΑΤΟ
Ενίσχυση 150 ευρώ σε 145.000 νέους με το Youth Pass
Τα ποσά που διατέθηκαν για το Youth Pass το 2023 και το 2024 φτάνουν τα 43 εκατ. ευρώ
Βουλή: Ιδρύεται Κέντρο Ελληνικής Αμυντικής Καινοτομίας
Για «προσπάθεια της χώρας να επιβιώσει απέναντι στην υπαρξιακή απειλή», έκανε λόγο ο Νίκος Δένδιας
«Νόμιμη η διαφορετική τιμολόγηση των πολυεθνικών», λέει ο Σκέρτσος - Γιατί στέλνει επιστολή στη φον ντερ Λάιεν ο Μητσοτάκης
Το προεκλογικό όψιμο κυβερνητικό ενδιαφέρον για την ακρίβεια των πολυεθνικών είναι θέμα σημερινής ανάρτησης του υπουργού Επικρατείας
Στοκχόλμη: Πυροβολισμοί κοντά στην ισραηλινή πρεσβεία
Πολλοί άνθρωποι έχουν συλληφθεί και έχει ξεκινήσει έρευνα μετά τους πυροβολισμούς κοντά στην ισραηλινή πρεσβεία – Αποκλεισμένη η περιοχή
Σλοβακία: Ο πρωθυπουργός Ρόμπερτ Φίτσο γλίτωσε από τον θάνατο «παρά τρίχα»
Παράλληλα ο πρόεδρος της χώρας έκανε έκκληση για ενότητα και την αποφυγή οποιασδήποτε μορφής βίας
Πυρκαγιά σε ρωσικό διυλιστήριο πετρελαίου μετά από επίθεση με drone
Οι αρχές κατάφεραν να περιορίσουν τη φωτιά στο διυλιστήριο πετρελαίου Tuapse της Ρωσίας
Έρχεται κατάρρευση τύπου EΣΣΔ; Πώς βλέπουν οι νέοι Αμερικανοί την οικονομία
Τι αναφέρει δημοσίευμα του Business Insider για το πώς αντιμετωπίζουν οι νέοι στις ΗΠΑ την οικονομία
Νομικός εναντιώθηκε στον αδιανόητο μισθό του Μασκ και… έχασε τη δουλειά του
Η μεγαλύτερη πληρωμή στην ιστορία των ΗΠΑ