Ο αριθμός των πλοίων που επιτρέπεται να διασχίζουν τη Διώρυγα του Παναμά σε καθημερινή βάση αναμένεται να μειωθεί τους επόμενους μήνες καθώς η κλιματική αλλαγή κλονίζει όλο και περισσότερο το παγκόσμιο εμπόριο.
Περισσότερο από το 3% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη Διώρυγα του Παναμά που μετρά σχεδόν 110 χρόνια ζωής. Η λειτουργία της βασίζεται στο γλυκό νερό που πληρώνει τις διάφορες δεξαμενές της. Ωστόσο η περιοχή του καναλιού βιώνει μια από τις χειρότερες ξηρασίες που έχουν ποτέ καταγραφεί.
Διώρυγα Παναμά: Προβλήματα από πτώση της στάθμης
Φέτος, για πρώτη φορά, οι αρχές της Διώρυγας μείωσαν τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να διέρχονται κάθε μέρα, μειώνοντάς τον σε 31 την ημέρα, από τον μέσο όρο περίπου που ήταν 36. Την Τρίτη η αρχή της Διώρυγας ανακοίνωσε ότι θα περιορίσει τις διελεύσεις σε 25 την ημέρα αργότερα αυτήν την εβδομάδα, ενώ αναμένεται να μειωθεί κι άλλο ο αριθμός αυτός στα 18 πλοία την ημέρα, από τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους.
Σύμφωνα με την εικόνα που έδωσαν οι αρχές του καναλιού, ο Οκτώβριος ήταν ο πιο ξηρός στην περιοχή από το 1950, εν μέρει τροφοδοτούμενος από το φαινόμενο Ελ Νίνιο, το οποίο θερμαίνει τον Ειρηνικό Ωκεανό και επηρεάζει τη θερμοκρασία και τις βροχοπτώσεις σε όλο τον κόσμο. Το σύστημα των δεξαμενών που τροφοδοτεί το κανάλι παρέχει επίσης πόσιμο νερό για σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού της χώρας του Παναμά.
Ελάχιστο απόθεμα νερού
«Το κανάλι και η χώρα αντιμετωπίζουν την πρόκληση της επερχόμενης ξηρής περιόδου με ένα ελάχιστο απόθεμα νερού», ανέφερε η αρχή της διώρυγας την Τρίτη. «Η Διώρυγα του Παναμά προτρέπει τους πελάτες της να κάνουν κρατήσεις προκειμένου να πραγματοποιήσουν διέλευση όπως έχει προγραμματιστεί».
Αν και η Διώρυγα έχει βιώσει και άλλες ξηρασίες στο παρελθόν, είναι πολύ ασυνήθιστο να ισχύουν περιορισμοί κατά τη διάρκεια της υγρής περιόδου του Παναμά – η οποία διαρκεί από τον Μάιο έως τον Δεκέμβριο.
Τον Αύγουστο, οι αναλυτές ανησυχούσαν ήδη για την πιθανή διακοπή της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προκλήθηκε από τη μείωση των διελεύσεων και οι τελευταίοι περιορισμοί θα αρχίσουν να ισχύουν εν όψει της περιόδου των Χριστουγέννων όπου η κίνηση των πλοίων αυξάνεται, επομένως και η ζήτηση για διελεύσεις.
Η πιο σημαντική ζήτηση για διέλευση από το κανάλι προέρχεται από χώρες της Ασίας, όπως η Κίνα, αλλά και από την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, ενώ διακινείται μια τεράστια γκάμα αγαθών που περιλαμβάνει από πετρελαιοειδή μέχρι ανταλλακτικά οχημάτων και σιτηρά.
Καθυστερήσεις 2,7 ημερών
Ορισμένοι φορείς εκμετάλλευσης, όπως εκείνοι που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είναι πιο πιθανό να κλείσουν θέσεις για να διασχίσουν το κανάλι εκ των προτέρων. Όσοι δεν έχουν κρατήσεις περιμένουν περίπου 2,7 ημέρες για να περάσουν, σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχής της Διώρυγας.
«Αυτό σημαίνει ότι θα αυξηθεί η πιθανότητα οι υπηρεσίες εμπορευματοκιβωτίων να σημειώνουν καθυστερήσεις, οι οποίες αποφεύχθηκαν στο παρελθόν», έγραψε σε ενημερωτικό δελτίο αυτή την εβδομάδα η εταιρεία μεταφορών και logistics Flexport.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της, οι καθυστερήσεις θα κινηθούν στο επίπεδο των δύο έως τριών ημερών, πράγμα που σημαίνει ότι θα εξακολουθούσε να είναι ταχύτερη η διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ για τις περισσότερες ασιατικές αποστολές. «Οι εταιρείες με βαριά φορτία θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο δρομολόγησης μέσω της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ ή του Καναδά ή τη χρήση σιδηροδρομικών ή οδικών υπηρεσιών».
Ο μικρότερος αριθμός διελεύσεων έρχεται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή για τον Παναμά, ο οποίος βασίζεται στα έσοδα άνω των 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων που φέρνει η Διώρυγα κάθε χρόνο. Τις τελευταίες εβδομάδες ξέσπασαν μεγάλες διαδηλώσεις στην πρωτεύουσα του Παναμά ενάντια σε ένα μεγάλο ορυχείο χαλκού που αντιπροσωπεύει περίπου το 4 % του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος.
Latest News
Αναζητώντας τη γνώση - Ποια είναι η νέα εμμονή της Gen Z στο TikTok
Οι νέοι θέλουν να γνωρίζουν πώς κατασκευάζεται το αγαπημένο τους προϊόν και οι εταιρείες και οι influencers αποκαλύπτουν τι συμβαίνει πίσω από τις κλειστές πόρτες των εργοστασιών
Δασμούς 100% στις εισαγωγές απο την Τουρκία θα επιβάλει το Ισραήλ
Ο υπουργός Οικονομικών του Ισραήλ Μπεζαλέλ Σμότριτς ανακοίνωσε απόψε ότι η χώρα του θα ακυρώσει τη συμφωνία ελευθέρου εμπορίου με την Τουρκία
Οι αγορές υποτιμούν τον γεωπολιτικό κίνδυνο των εκλογών, προειδοποιεί ο ντε Γκίντος
Τα χρηματιστήρια εκτινάχθηκαν σε υψηλά ρεκόρ φέτος, παρά το γεγονός ότι ο μισός κόσμος κατευθύνεται προς τις κάλπες
Μάχη τραπεζικών μνηστήρων στα Βαλκάνια για την Addiko Bank
Η μάχη για τη συγχώνευση τραπεζών στα Βαλκάνια αναταράσσεται από την προσφορά της σλοβενικής NLB
Το ΔΝΤ καλεί Κίνα και ΗΠΑ να λύσουν τις εμπορικές διαφορές
Οι εμπορικοί περιορισμοί «μπορούν να στρεβλώσουν το εμπόριο και τις επενδύσεις, να κατακερματίσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και να προκαλέσουν αντίποινα», είπε η εκπρόσωπος του Ταμείου
Η Goldman διαχειριστής των συνταξιοδοτικών προγραμμάτων ύψους 43 δισ. της UPS
Τα συνταξιοδοτικά προγράμματα στις ΗΠΑ είναι μια δεξαμενή 2,5 τρισ. δολαρίων
Αναδιάρθρωση με 4.000 απολύσεις στην Toshiba
Η αναδιάρθρωση αφορά έως και το 6% του εργατικού δυναμικού της Toshiba στην Ιαπωνία
Καμπανάκι της ΕΚΤ για το χρέος - Οι 11 «παραβάτες» και οι κραδασμοί
Η «δημοσιονομική διολίσθηση» αφήνει τις χώρες ευάλωτες σε γεωπολιτικές εντάσεις και υψηλότερα επιτόκια
To «Iron Dome» της ισραηλινής οικονομίας και η εκτίναξη του ΑΕΠ εν μέσω πολέμου
Οι καταλύτες που οδήγησαν την ανάκαμψη και οι προοπτικές της οικονομίας
Μετά την Gucci, η σειρά της Burberry; - Γιατί ξεθωριάζει η πολυτέλεια
Τα προβλήματα της Gucci αποτέλεσαν «μια ιδιαίτερα αρνητική ανάγνωση για την Burberry» λόγω του παρόμοιου προφίλ των δύο εμπορικών σημάτων, σύμφωνα με την Barclays