Για «πανδαισία έργων και μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα που μπορεί να την καταστήσουν πρωταθλήτρια στην Ευρώπη στην πράσινη μετάβαση», έκανε λόγο ο Νίκος Φρυδάς, principal στον κλάδο Ενέργειας και αντιπρόεδρος της Grant Thornton, ενώ στη σπουδαιότητα του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Τουρκίας που ήταν «ένα από τα πιο προβεβλημένα έργα στην COP28», αναφέρθηκε ο Θωμάς Ι. Αχείμαστος, αντιπρόεδρος του ομίλου Κοπελούζου και Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης Εργασιών & Στρατηγικής του ομίλου, μιλώντας αμφότεροι από το βήμα του OT FORUM με θέμα την «Ελληνική Επιχειρηματικότητα 2.0+».
Αναφερόμενος στο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας –Αιγύπτου ο κ. Αχείμαστος υπογράμμισε ότι δε συνδέει μόνο δύο χώρες αλλά δύο ηπείρους, την Ευρώπη και την Αφρική και ενισχύει τον στόχο της πράσινης μετάβασης. Το έργο αυτό θα μεταφερει 3 GW πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας από την Αίγυπτο τα οποία θα παράγονται από 9,5 GW μονάδων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Από αυτά τα 6 GW θα προέρχονται από αιολικά πάρκα και τα άλλα 3-3,5 GW από φωτοβολταϊκά πάρκα. Το καλώδιο διασύνδεσης θα έχει μήκος περίπου 950 χιλιόμετρα και από την Άιγυπτο θα καταλήγει στην Αττική.
OT FORUM-Στουρνάρας: Καμπανάκι για χρέος, φοροελαφρύνσεις – Τώρα η ώρα για μεταρρυθμίσεις
Από τη μεριά του ο κ. Φρυδάς έκανε λόγο για πανδαισία έργων και μεταρρυθμίσεων στον κλάδο ενέργειας στην Ελλάδα που είναι πρωταγωνιστής στον στόχο για net zero έως το 2050. Επισήμανε πως το έργο διασύνδεσης Ελλάδα – Αιγύπτου είναι εμβληματικό καθώς θα «έρχονται» 20 Τεραβατώρες ενέργειας όταν σήμερα καταναλώνουμε 53 τεραβατώρες. Το έργο αυτό «βλέπει» και την Ευρώπη, παρακολουθεί τη δίψα για πράσινη ενέργεια η οποία θα μεταφέρεται προς τη Γερμανία και την Κεντρική Ευρώπη μέσω διασυνδέσεων. Ένα μέρος της ενέργειας από την Αίγυπτο θα εξάγεται και ένα άλλο μέρος θα αξιοποιείται στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη χώρα μας.
Ο κ. Φρειδάς αναφέρθηκε όμως και σε ένα άλλο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης αυτό της Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, υπογραμμίζοντας ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει ένας μελλοντικός κόμβος ενέργειας στην περιοχή αξιοποιώντας και τη στρατηγική θέση της αλλά και τις τεράστιες ανάγκες για ενέργεια της Ευρώπης. Εκανε δε λόγο και για συνέργειες με την εισαγόμενη πράσινη ενέργεια από τον Νότο και με τα παράκτια αιολικά πάρκα της Βόρειας Ευρώπης τα οποία αντιμετωπίζουν και προβλήματα όπως η άπνοια για πολλές ημέρες το χρόνο.
Αναφερόμενος στο πράσινο αποτύπωμα του έργου διασύνδεσης Ελλάδας – Αιγύπτου, ο κ. Αχείμαστος υπογράμμισε ότι το καλώδιο αντικαθιστά 4,5 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου και θα εξοικονομήσει 10 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως. Η ενέργεια που θα μεταφέρετια στην Ελλάδα ακολούθως θα διοχετεύεται μέσω διασυνδέσεων από Βουλγαρία, Αλβανία και Β. Μακεδονία προς την Κ. Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, όπως είπε ο κ. Αχείμαστος, 1 GW θα παραμένει στη χώρα μας γι ατην κάλυψεη εγχώριων αναγκών, 1 GW θα διοχετεύεται στην Ευρώπη και 1 GW θα αξιοποιείται στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου.
Κόστος 3,6 δισ. ευρώ
Όσον αφορά στο κόστος του έργου, ο κ. Αχείμαστος μίλησε για 3,6 δισ. ευρώ ενώ άλλα 10 δισ. ευρώ περίπου θα επενδυθούν στα έργα που θα γίνουν στην Αίγυπτο. Εώς τώρα έχουν ολοκληρωθεί οι προκαταρκτικές μελέτες και σύντομα θα ξεκινήσουν οι τελικές μελέτες.
Σε σχέση με το επενδυτικό ενδιαφέρον από άλλες εταιρείες, ο κ. Αχείμαστος τόνισε ότι τόσο για το καλώδιο όσο και για τις ΑΠΕ στην Αίγυπτο υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Ήδη έχει υπογραφεί MOU με τον ΑΔΜΗΕ σε σχέση με το καλώδιο διασύνδεσης ενώ ενδιαφέρονυ υπάρχει και τις ΑΠΕ στην αφρικανική χώρα.
Αποθήκευση ενέργειας
Ο κ. Φρυδάς αναφερόμενος στην επάρκεια του ηλεκτρικού χώρου λόγω του μεγάλου όγκου των νέων έργων ΑΠΕ στην Ελλάδα υπογράμμισε ότι το κριτήριο είναι η ασφάλεια εφοδιασμού, δηλαδή η ασφάλεια του συστήματος, λέγοντας χαρακτηριστικά “αυτό είναι το όριο!”. Τόνισε δε ότι οι ΑΠΕ έχουν στοχαστικότητα και ότι αυτό καιθστά απαραίτητη την ευελιξία του συστήματος.
Στις λύσεις πρότεινε, πρώτον τις μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας, είτε αυτοτελείς είτε σε συνδυασμό με τις ΑΠΕ και δεύτερον, την αύξηση του όγκου αποθήκευσης της ενέργειας. “Ειναι εξαιρετικά κρίσιμο το θέμα του ηλεκτρικού χώρου”, επισήμανε καταλήγοντας.
Ειδική αναφορά έγινε από τους δύο καλεσμένους του OT FORUM και στα υπεράκτια αιολικά πάρκα στη χώρα μας. Ο κ. Αχείμαστος αναφέρθηκε στο έργο της Αλεξανδροπυόλης ισχύος 216 MW, επισημαίνοντας ότι αυτό το έργο ήταν το πρώτο στο είδος του που αδειοδοτήθηκε το 2012 και τώρα είναι πιο κοντά στην υλοποίησή του.
Ο κ. Φρυδάς αναφέρθηκε στον στόχο των 10 GW έως το 2040 ή και 20 GW έως το 2050 και ότι και οι δύο στόχοι είναι πολύ εφικτοί. Μάλιστα τόνισε ότι το Αιγαίο στην Ελλάδα μαζί με μια άλλη περιοχή της Μεσογείου στη Γαλλία είναι οι δύο κορυφαίες σε αιολικό δυναμικό στην Μεσόγειο. Ξεκαθάρισε δε πως στη χώρα μας τα υπεράκτια αιολικά θα είναι πλωτά λόγω του μεγάλου βάθους των θαλασσών μας αλλά ότι αυτό προσφέρει μεγάλη προστιθέμενη αξία σε βιομηχανίες όπως του τσιμέντου και ηοι μεταλλευτικές. Επίσης τα υπεράκτια αιολικά έχουν μεγαλύτερη πυκνότητα ενέργειας και υψηλότερο συντελεστή απόδοσης έναντι των χερσαίων πάρκων.
Εως το 2030-31, μιλάμε για επενδύσεις 2 GW και 6-7 δισ. ευρώ που θα δημιουργήσουν 8-10.000 μόνιμες θέσεις εργασίας.
Latest News
Ήταν «παρένθεση» οι χαμηλές τιμές στο ρεύμα;
Οι αυξήσεις 41% σε έναν μήνα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ρόλος των ΑΠΕ
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία
To 2026 παραδίδεται το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο όχημα της Xpeng
Η Xpeng AeroHT παρουσίασε το Land Aircraft Carrier, ένα μεγάλο φορτηγό με ένα ιπτάμενο διθέσιο επιβατικό ηλεκτρικό drone μέσα
Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ: Πληρωμή 5,68 εκατ. ευρώ σε 1.686 δικαιούχους
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους
Με «χείρα βοηθείας» από Κίνα ο Μασκ αναπτύσσει την ΑΙ στην Tesla
ΗTesla αναπτύσσει σχέδια για ένα κέντρο δεδομένων στην Κίνα όπου θα εκπαιδεύει τον αλγόριθμο που απαιτείται για πιο πλήρως αυτόνομα οχήματα
Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα - Τι είπε ο Σταϊκούρας
140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο
Τουρκία: Συμφωνία 1 δισ. δολ. με την Παγκόσμια Τράπεζα για τις ΑΠΕ
Τι προβλέπει το πρόγραμμα
Χατζηδάκης: Ταμείο Ανάκαμψης ΙΙ, για να στηριχθούν οι πράσινες πολιτικές
Η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών στο Ετήσιο Οικονομικό Φόρουμ των Βρυξελλών
H Honda.. αντεπιτίθεται - Διπλασιάζει τις επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση έως το 2030
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να δαπανήσει πάνω από 64 δισ. δολάρια σε ηλεκτροκίνηση και software
Μέγα - αιολικό πάρκο 10 GW στην Αίγυπτο από κοινοπραξία με την Masdar
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα αιολικά πάρκα στον κόσμο - Θα μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 23,8 εκατομμύρια τόνους ετησίως