Μονάδες αποθήκευσης ενέργειας, ισχύος περίπου 1.556 MW, προκρίθηκαν στην επόμενη φάση της δεύτερης διαγωνιστικής διαδικασίας που «τρέχει» η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Ουσιαστικά πρόκειται για τον προσωρινό κατάλογο των προκριθέντων έργων, στον οποίο περιλαμβάνονται 48 μονάδες που πληρούν τις προϋποθέσεις για να συνεχίσουν.
Τιμολόγια ρεύματος: Οδηγίες της ΡΑΑΕΥ για τα σταθερά 6μηνης διάρκειας
Σε αυτόν κατέληξαν χθες τα μέλη της Ολομέλειας της Αρχής, τα οποία έκριναν ότι θα πρέπει πρώτα να εξεταστούν οι ενστάσεις που υποβλήθηκαν από τις επτά εταιρείες που αποκλείστηκαν από τον διαγωνισμό, πριν αξιολογηθούν οι προσφορές και δημοσιευθεί η οριστική λίστα των έργων που θα προκριθούν, πιθανότατα, την προσεχή Τετάρτη. Η δημοπρατούμενη ισχύς έχει καθοριστεί στα 288 MW, η οποία υπερκαλύπτεται κατά 5,3 φορές από τα 48έργα της «shortlist» .
Οι επενδυτές
Στους επενδυτές που έχουν πάρει το «πράσινο» φως, αλλά ακόμη βρίσκονται σε αναμονή έως ότου ανοίξουν οι προσφορές, περιλαμβάνονται τρία έργα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (δύο μονάδες 20 MW και 40 MW της “ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή” σε Αρκαδία και Φωκίδα και μία του Ήρωνα 12 MW στη Βοιωτία), ένα του ομίλου Κοπελούζου στην Αχαΐα των 50 MW (από την εταιρεία «Εφαρμογές Πυριτίου») και τρία του ομίλου Βαρδινογιάννη μέσω των εταιρειών MS Viotia, MS Fokida, MS Florina, συνολικής ισχύος περίπου 70 MW.
Επίσης, τη λίστα συμπληρώνουν μονάδες συσσωρευτών, των 50 ΜW στη Χαλκιδική της Enel (για πρώτη φορά σε διαγωνισμό μετά την εξαγορά του 50% της εταιρείας από τη Macquarie) και των 50 MW στη Βοιωτία της γαλλικής EDF (μέσω της «Ηλιόθεμα Ενεργειακή»). Ακόμη, έχουν προκριθεί η γερμανική Aquitos SolarFarm με δύο έργα σε Κορινθία και Βοιωτία συνολικής ισχύος περίπου 70 MW, η «Αλάσια Αναπτυξιακή» της εφοπλιστικής οικογένειας Χατζηιωάννου με δύο έργα περίπου 70 MW, η γερμανο-ολλανδικών συμφερόντων «Greencells Energy Hellas» με 50 MW στο Κιλκίς, η γερμανική Aquitos Solar Farm με δύο έργα συνολικής ισχύος περίπου 70 MW, η γαλλική AKUO Energy μέσω της «Argyromylos Storage» με 50 MW στη Λάρισα, η «X. Ρόκας» με δύο έργα περίπου 70 MW, όπως και η «Γ. Ρόκας» (μέσω της DCN Μετόχι), η «Καράτζης ΑΕ» με 50 MW κ.ά.
Τα έργα που τελικά θα επιλεγούν θα «κλειδώσουν» λειτουργική ενίσχυση, στη βάση των προσφορών που έχουν ήδη υποβάλλει κατά την ανταγωνιστική διαδικασία. Ουσιαστικά θα επιλεγούν όσοι επενδυτές έχουν ζητήσει τις χαμηλότερες «ταρίφες», οι οποίοι θα λάβουν και επενδυτική ενίσχυση, ύψους 100.000 ευρώ ανά MW (αντί 200.000 ευρώ που δικαιούνται όσοι είχαν προκριθεί κατά τον πρώτο διαγωνισμό έργων αποθήκευσης που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Αύγουστο).
Τα κονδύλια για έργα αποθήκευσης ισχύος μεγαλύτερης των 1.000 MW, τα οποία θα προκριθούν μέσω των τριών διαγωνισμών _ του πρώτου που έχει ολοκληρωθεί , του τρέχοντος και του τρίτου που θα διεξαχθεί έως τις 31 Μαρτίου _ θα καλυφθούν με κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Στην τρίτη ανταγωνιστική διαδικασία θα μπορούν να συμμετέχουν εκτός από έργα που χωροθετούνται στις δύο υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές της χώρας (Δυτική Μακεδονία και Αρκαδία) όπως αρχικά προβλεπόταν, και μονάδες σε άλλες περιοχές οι οποίες θα καθοριστούν μετά από σχετική μελέτη που διεξάγει ο Διαχειριστής του Συστήματος και θα εγκρίνει η ΡΑΑΕΥ.
Ο πρώτος διαγωνισμός φωτοβολταϊκών με μονάδες αποθήκευσης
Επίσης, εντός Μαρτίου αναμένεται να ξεκινήσει και ο πρώτος διαγωνισμός φωτοβολταϊκών έργων με μπαταρίες. Σύμφωνα με πληροφορίες για την αρχική ανταγωνιστική διαδικασία η προσφερόμενη ισχύς θα οριστεί περίπου στα 200 MW. Στόχος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) είναι να κινητοποιήσει τους επενδυτές _ με κίνητρο το εγγυημένο έσοδο που θα κατοχυρώνουν μέσω των ανταγωνιστικών διαδικασιών για την παραγόμενη ενέργεια _ προκειμένου να προσθέσουν μπαταρίες σε ώριμα έργα, τα οποία έχουν πάρει όρους σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο. Από τους νέους διαγωνισμούς εκτιμάται ότι σε βάθος τριετίας θα εξασφαλίσουν «ταρίφα» έργα περίπου 2 GW (γιγαβάτ).
Η χωρητικότητα των δικτύων
Το ζητούμενο για το ενεργειακό επιτελείο της κυβέρνησης είναι η αύξηση της χωρητικότητας των ηλεκτρικών δικτύων, μέσω της ανάπτυξης και εγκατάστασης σταθμών αποθήκευσης ώστε να μεγιστοποιηθεί η δυνατότητα απορρόφησης «πράσινης» ενέργειας. Οι διαγωνισμοί για το σχήμα «αποθήκευση πίσω από τον μετρητή» σχεδιάζεται να προχωρήσουν με μεγαλύτερο «κόφτη» από ότι ισχύει σήμερα στην παραγωγή ενέργειας. Το επόμενο διάστημα θα προωθηθεί και η σχετική ρύθμιση που θα επιβάλλει σε όσα έργα προκρίνονται στους νέους διαγωνισμούς περιορισμούς στην έγχυση ηλεκτρικής ενέργειας επιπλέον αυτών που ισχύουν σήμερα και υποχρέωση προσθήκης σταθμού αποθήκευσης.
Latest News
Ανεπαρκής η Συμφωνία του Παρισιού για την προστασία των ωκεανών
Αποκαλυπτική η γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου για το Δίκαιο της Θάλασσας
Το νέο χόμπι καθαρισμού των βυθών
Πληθαίνουν οι ερασιτέχνες δύτες που καθαρίζουν τους βυθούς θαλασσών, λιμνών και ποταμών από τα συσσωρευμένα σκουπίδια
Επαναπροσδιορίζει το τοπίο των ΑΠΕ η Sunlight
Με καινοτόμα συστήματα Αποθήκευσης Ενέργειας
Η Masdar, ο Κοπελούζος και ο ΑΔΜΗΕ – Οι νέες κινήσεις για το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου
Η συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο έργο GREGY και οι διαγωνισμοί για τις μελέτες
«Πράσινα» σπίτια, ο νέος κίνδυνος για τις τράπεζες
Πώς επιδρούν οι ανακαινίσεις στα δανειακά χαρτοφυλάκια
Με το βλέμμα στα διυλιστήρια «πρασινίζουν» Helleniq Energy και Motor Oil
Τα «πράσινα» projects και η στροφή στο ρεαλισμό
Η περιβαλλοντική πολιτική, περνάει μέσα από το Πράσινο Ταμείο
Ο ρυθμός απορρόφησης των χρηματοδοτικών προγραμμάτων και τα νέα εργαλεία
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS – Ειδικοί προειδοποιούν για τον κίνδυνο λειψυδρίας
Οι χώρες της Νοτίου Μεσογείου, ανάμεσά τους και η Ελλάδα βρίσκονται στο επίκεντρο μίας κρίσης λειψυδρίας, με τους ειδικούς να εκπέμπουν καμπανάκι κινδύνου.
Πότε «βγαίνουν» τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης
Τις επόμενες ημέρες εντάσσονται στα δρομολόγια και τα υπόλοιπα 93 ηλεκτρικά λεωφορεία
Έρχεται στην Ελλάδα ένα λεωφορείο υδρογόνου - Σε ποιες πόλεις θα κάνει στάσεις
Το ταξίδι του λεωφορείου ξεκίνησε στη Ρουμανία, πέρασε από τη Βουλγαρία και συνεχίζεται στη χώρα μας