
Τα αυτοκίνητα, τα αεροσκάφη και τα πλοία «συνεισφέρουν» σχεδόν το 25% των παγκόσμιων εκπομπών που προέρχονται από ανθρώπινες δραστηριότητες, κάνοντας έτσι τις μεταφορές βασικό στόχο στην ευρύτερη προσπάθεια καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Ford και General Motors ήταν μεταξύ της ομάδας που δεσμεύτηκε να αποσύρει τα μοντέλα αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα για την κίνησή τους έως το 2040, επιταχύνοντας τη μετάβαση προς τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Στην ίδια πρωτοβουλία δεσμεύτηκε και η Ινδία, η δεύτερη πολυπληθέστερη χώρα του πλανήτη.
Ωστόσο, υπάρχουν και ηχηρές απουσίες. Όπως αναφέρει το Reuters οι δύο μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, Toyota και Volkswagen, δεν υπέγραψαν τη συμφωνία μετάπτωσης σε μηδενικές εκπομπές αερίων. Το ίδιο έκαναν Κίνα, Ηνωμένες Πολιτείες και Γερμανία, όλες μεγάλες αγορές αυτοκινήτων.
Ο Μάρτιν Κάιζερ, της γερμανικής Greenpeace, δήλωσε ότι η απουσία από τη συμφωνία μεγάλων οικονομιών και κατασκευαστών είναι «σοβαρά ανησυχητική». Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση πρότεινε τον Ιούλιο στα 27 κράτη-μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, την απαγόρευση πώλησης συμβατικών οχημάτων μέχρι το 2035, ωστόσο το συγκεκριμένο σχέδιο δεν έχει ακόμα υπογραφεί.
Ο κλάδος των αερομεταφορών
Στον αντίποδα μεγάλοι αερομεταφορείς των Ηνωμένων Πολιτειών συμπαρατάσσονται στην προσπάθεια και επιταχύνουν την ανάπτυξη και χρήση των αποκαλούμενων «βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων» για να μειωθούν οι εκπομπές αεριών στις αεροπορικές μεταφορές.
Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές (φυτά ή μαγειρικό έλαιο) και μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές έως και κατά 80%, αλλά είναι ακριβότερα από τα αεροπορικά καύσιμα με βάση το πετρέλαιο και δεν είναι διαθέσιμα στις πραγματικά μεγάλες ποσότητες που απαιτούνται.
Ήδη οι Alaska Airlines, JetBlue, United Airlines και Amazon Air (η αεροπορική υπηρεσία της Amazon) είναι μεταξύ των εταιριών που έχουν δεσμευτεί να βοηθήσουν στη μεγαλύτερη παραγωγή βιώσιμων καυσίμων. Την Τρίτη, οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν ότι έθεσαν σαν στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας έως το 2050, ευθυγραμμιζόμενες με τον παγκόσμιο στόχο της IATA (International Air Transport Association).
Ο γενικός διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουόλς, δήλωσε σχετικά ότι αναμένει οι αεροπορικές εταιρείες να πετύχουν των εσωτερικό στόχο να καλύπτουν το 5,2% των αναγκών τους με βιώσιμα καύσιμα έως το 2030 υπό τον όρο ότι οι εταιρείες ενέργειας θα αυξήσουν την παραγωγή τους.
Τα αεροπορικά ταξίδια είναι υπεύθυνα για το 3% των παγκόσμιων εκπομπών, ένας αριθμός που σύμφωνα με τους ερευνητές θα μπορούσε να αυξηθεί ραγδαία καθώς αυξάνεται η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια.
Πάντως, περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους καθώς ο στόχος περιορισμού των εκπομπών με τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων είναι μεγαλοποιημένος και πιέζουν για μέτρα που θα μειώσουν τα αεροπορικά ταξίδια ή την ανάπτυξη τεχνολογιών μηδενικών εκπομπών για τους κινητήρες των αεροσκαφών.
Ο παράγοντας ναυτιλία
Σχεδόν το 80% των αγαθών διακινούνται στον πλανήτη δια θαλάσσης, ενώ η ναυτιλία είναι «υπεύθυνη» για το 3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Δεκαεννέα χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Βρετανίας, έχουν δεσμευτεί στην καθιέρωση έξι «διαδρόμων πράσινης ναυτιλίας» με μηδενικές εκπομπές έως το 2050. Η διακήρυξη δεν προβλέπει ακριβώς πώς θα γίνει αυτό, απλά αναφέρει ότι θα απαιτούσε τη συνεργασία ανάμεσα σε λιμάνια και ναυτιλιακές για να επιταχυνθεί η «απολιγνιτοποίηση» του κλάδου.


Latest News

ΔΝΤ για Υποσχάρια Αφρική: Αντοχή στην παγκόσμια αστάθεια με αύξηση εσόδων
Κατά το ΔΝΤ, 11 από τις 20 ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στον κόσμο θα βρίσκονται στην υποσαχάρια Αφρική

Απογειώθηκαν στα 7,25 δισ. ευρώ τα έσοδα τριμήνου της Safran
Τα ανεβασμένα έσοδα της Safran επηρεάστηκαν απο τις πωλήσεις σε ανταλλακτικά κινητήρων και τις υπηρεσίες

Τραμπ: Εκτελεστικό Διάταγμα για Εξόρυξη Βαθέων Υδάτων από τις ΗΠΑ
Η κυβέρνηση Τραμπ κινείται προς την παράκαμψη του οργάνου του ΟΗΕ που διέπει τον πυθμένα του ωκεανού και την εξόρυξη ορυκτών και μετάλλων σε διεθνή ύδατα

Ο Μιλέι χλευάζει τους οικονομολόγους καθώς το πέσο αψηφά τις προβλέψεις για απότομη πτώση
Το πέσο βρίσκεται πολύ πάνω από το κατώτερο όριο μετά τη μερική διακύμανση, αλλά παραμένει ασταθές

Εθνική Τράπεζα Ελβετίας: Όχι στο bitcoin ως συναλλαγματικό απόθεμα
Τι είπε για το Bitcoin ο διοικητής της Εθνικής Τράπεζας της Ελβετίας

Τραμπ: Ποια είναι ερώτηση που κάνει συχνά στον Όρμπαν
Ο Ούγγρος πρόεδρος Βίκτορ Όρμπαν δήλωσε ότι ο Πρόεδρος των ΗΠΑ τον καλεί τακτικά για να τον ρωτήσει πότε θα αποχωρήσει η Ουγγαρία από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αναβρασμός με τους δασμούς Τραμπ - Μπορούν οι αναδυόμενες ασιατικές αγορές να βγουν κερδισμένες;
Οι αναδυόμενες αγορές βρίσκονται ανάμεσα στις ΗΠΑ και στην Κίνα - Πώς θα ισορροπήσουν στον εμπορικό πόλεμο

Ο πυρετός του χρυσού στην Κίνα - Οι μικροεπενδυτές και οι προειδοποιήσεις των αρχών
Γιατί οι Κινέοι δανείζονται ή βάζουν τις αποταμιεύσεις τους στον χρυσό

Η μεγάλη επιστροφή του σαουδάραβα κολλητού του Μασκ - Η ταραχώδης ζωή του Αλουαλίντ μπιν Ταλάλ
Ο φανταχτερός Σαουδάραβας δισεκατομμυριούχος επενδυτής Αλουαλίντ επιστρέφει στο προσκήνιο, ενθαρρυμένος από την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.

Το Πεκίνο εξετάζει εξαιρέσεις στους δασμούς 125% - Ποια προϊόντα αφορούν
Η Κίνα εξετάζει τώρα εξαιρέσεις από τους δασμούς, στο πνεύμα των αντίστοιχων πρόσφατων αμερικανικών ανακοινώσεων