Kανονικά, συνεχίζουν οι εταιρίες της κοινοπραξίας IGI Poseidon που διαχειρίζεται το project του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed τις τεχνικές εργασίες ωρίμανσης του.

Αυτό αναφέρουν στον Ο.Τ. καλά πληροφορημένες πηγές, οι οποίες είναι σε θέση να γνωρίζουν τις κινήσεις των εταιριών ΔΕΠΑ και Edison (IGI Poseidon). Με τον τρόπο αυτό οι ίδιοι κύκλοι σχολιάζουν τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στην αλλαγή της στάσης των ΗΠΑ έναντι του αγωγού Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας – Ιταλίας.

Η κοινοπραξία, κατά τις πηγές με τις οποίες συνομίλησε ο Ο.Τ., έχει σε εξέλιξη σειρά μελετών προκειμένου να φτάσει στο σημείο της λήψης της επενδυτικής απόφασης για την υλοποίηση του έργου. Τους προηγούμενους μήνες ως γνωστόν ειδικό ερευνητικό σκάφος το «Nautical Geo» διενεργούσε γεωφυσικές έρευνες στις θαλάσσιες περιοχές της Κρήτης και της Κύπρου προκειμένου να εντοπιστεί η βέλτιστη διαδρομή του αγωγού. Το σκάφος είχε παρενοχληθεί από το τουρκικό πολεμικό ναυτικό προφασιζόμενο την πορεία του σε θαλάσσιες περιοχές στις οποίες η Άγκυρα έχει δικαιώματα με βάση το αμφισβητούμενο τουρκολυβικό μνημόνιο.

Σύμφωνα με τις ίδιες πλήροφορίες το «Nautical Geo» προγραμματίζεται ώστε σύντομα να ξαναβγεί για βυθοσκοπικές έρευνες σε θαλάσσια περιοχή μεταξύ της Ελλάδας και της Ιταλίας.

Πηγές αναφέρουν στον O.T. ότι η IGI Poseidon επιμένει στη θέση της για την οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού επικαλούμενη και τις πρόσφατες υψηλές τιμές του φυσικού αερίου. Μάλιστα συνομιλητές του Ο.Τ. υποστηρίζουν χαρακτηριστικά ότι ο «EastMed ήταν βιώσιμος με πολύ πιο χαμηλές τιμές του φυσικού αερίου». Πάντως, οι ίδιοι κύκλοι αναγνωρίζουν τη γεωπολιτική διάσταση του έργου και τις σχετικές διπλωματικές εντάσεις που προκαλούνται. Χωρίς, ωστόσο, κατά τους ίδιους να αμφισβητείται η τεχνική και οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η προκαταρκτική περιβαλλοντική μελέτη του αγωγού.

Το επενδυτικό σχέδιο

Ο αγωγός EastMed είναι  ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο των εταιριών ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison που χρονολογείται από τις αρχές τις δεκαετίας 2010-2020.

Το project σχεδιάστηκε με την πολιτική στήριξη των χωρών της Ελλάδας, του Ισραήλ, της Κύπρου και αρχικά και της Ιταλίας αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποσκοπεί στη μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και συγκεκριμένα της Κύπρου και του Ισραήλ προς την Ε.Ε.

Για το έργο είχαν υπογράψει τον Ιανουάριο του 2020 διακρατική συμφωνία οι χώρες της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, ενώ ένθερμος υποστηρικτής του αγωγού των περίπου  1.900 χλμ. ήταν οι ΗΠΑ.

Τον Απρίλιο του 2021  με πολιτική πρωτοβουλία των υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας Κώστα Σκρέκα και του Ισραήλ Γιούβαλ Στάινιτς οκτώ συνολικά χώρες (Ελλάδα, Ισραήλ, Κύπρος, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Β. Μακεδονία και Ουγγαρία) έστειλαν επιστολή στην αρμόδια για την ενέργεια Επίτροπο της Ε.Ε. Κάντρι Σίμσον από την οποία ζητούσαν τη στήριξη του έργου καθώς και την εναλλακτική όδευση των ποσοτήτων φυσικού αερίου προς τις χώρες των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης. Υπενθυμίζεται ότι ο EastMed έχει σχεδιαστεί να καταλήγει υποθαλάσσια στην Ιταλία.

Η επέκταση του στις προαναφερόμενες Βαλκανικές χώρες πρόκειται να γίνει μέσω διασυνδετήριων αγωγών. Η πύλη για τη μεταφορά των ποσοτήτων αερίου σχεδιάζεται να είναι το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου στο οποίο θα κουμπώσει… ο EastMed.

Η δρομολόγηση του αγωγού αποσκοπεί στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας ενέργειας της Ε.Ε. με δεδομένο ότι κύριος προμηθευτής είναι η ρωσική Gazprom.

Οι ποσότητες φυσικού αερίου που θα μεταφέρονταν μέσα από τον αγωγό είχαν υπολογιστεί σε 10 με 20 δις. κυβικά μέτρα.

Η Ε.Ε. έχει εντάξει τον αγωγό EastMed στα έργα κοινού ενδιαφέροντος και για το σκοπό αυτό χρηματοδοτεί τις προκαταρκτικές και άλλες μελέτες.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια