Η συνεχιζόμενη ένταση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας αρχίζει να προβληματίζει έντονα και τις ασφαλιστικές εταιρείες κάλυψης πλοίων και φορτίων, οι οποίες εκτιμούν ότι μια πολεμική σύρραξη δεν είναι απίθανη. Δεν είναι τυχαίο ότι η Κοινή Πολεμική Επιτροπή (Joint War Committee) των ασφαλιστών της αγοράς των Lloyds πρόσθεσε τα ρωσικά και ουκρανικά χωρικά ύδατα στη Μαύρη Θάλασσα και στη Θάλασσα του Αζόφ στον κατάλογο των περιοχών υψηλού κινδύνου. Ο χαρακτηρισμός αυτός έρχεται εν μέσω αυξανόμενων ναυτικών επιχειρήσεων στην περιοχή και της συνεχιζόμενης απειλής εισβολής στην Ουκρανία από τη Ρωσία, τονίζουν τα διεθνή ναυτιλιακά μέσα.

Η JWC χαρακτήρισε την κίνηση «προληπτική», προσθέτοντας ότι δεν καταγράφηκαν κάποια επικίνδυνα περιστατικά στη θάλασσα, αλλά η πιθανότητα λανθασμένου υπολογισμού είναι ξεκάθαρη. Επομένως γι’ αυτό επέτρεψε να συμπεριληφθεί η σχετική προειδοποίηση από τους υπευθύνους ανάληψης κινδύνων (underwriters). Η JWC εκπροσωπεί τους ναυτασφαλιστές στην αγορά των Lloyd’s του Λονδίνου, μέσω της Lloyd’s Market Association, και τις ασφαλιστικές του Λονδίνου, μέσω της International Underwriting Association. Ο χαρακτηρισμός των περιοχών ως υψηλού κινδύνου χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό των ασφαλίστρων, τα οποία συνήθως είναι υψηλότερα (επασφάλιστρο) έναντι άλλων περιοχών που δεν είναι επικίνδυνες. Παρόμοια αξιολόγηση έχει κάνει και η ασφαλιστική οργάνωση του αεροπορικού κλάδου, η London’s Aviation Hull War Committee.

Οι τελευταίες εξελίξεις στη ναυτασφαλιστική αγορά ήρθαν μετά τις ασκήσεις του ρωσικού πολεμικού ναυτικού στα ύδατα γύρω από την Κριμαία. Σύμφωνα με αναφορές από το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων RIA αυτή την εβδομάδα, περίπου 30 πλοία από τον ρωσικό στόλο της Μαύρης Θάλασσας έχουν ξεκινήσει ασκήσεις γύρω από τη χερσόνησο της Κριμαίας. Οι ασκήσεις αποσκοπούν στην προετοιμασία του στόλου για την άμυνα της ακτής της Κριμαίας. Η Ρωσία σχεδιάζει επίσης ναυτικές ασκήσεις στον Ατλαντικό και στον Ειρηνικό, ανέφερε το πρακτορείο RIA.

Η συμφόρηση

Οι ασκήσεις αυτές προκάλεσαν, όπως έγραψαν πρόσφατα «ΤΑ ΝΕΑ», συμφόρηση στα ύδατα της Μαύρης Θάλασσας. Η Μαύρη Θάλασσα είναι μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες, για αργό πετρέλαιο, παράγωγα πετρελαίου, υγραέριο (LPG), σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά, άνθρακα και άλλα χύδην φορτία, με το 85%-90% των φορτίων να προέρχεται από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Σύμφωνα με την Ocean Analytics, το 2021 περίπου 231 εκατομμύρια τόνοι χύδην ξηρού φορτίου (άνθρακας, σιτηρά, σιδηρομετάλλευμα) αποστέλλονταν από λιμάνια γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα, εκ των οποίων το 85% προερχόταν από την Ουκρανία και τη Ρωσία. Εξ αυτών 9 εκατομμύρια τόνοι προορίζονταν για άλλα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, ενώ το 96% περνούσε από το Στενό του Βοσπόρου σε πιο απομακρυσμένες περιοχές, όπως η Κίνα, είπε ο ιδρυτής της Ocean Analytics, Ulf Bergman, προσθέτοντας ότι η Μαύρη Θάλασσα θα μπορούσε να γίνει απρόσιτη, είτε εξ ολοκλήρου είτε εν μέρει, για εμπορικούς σκοπούς και για τη ναυτιλία εάν προκύψει σύγκρουση.

Ο άνθρακας είναι το άλλο σημαντικό εμπόρευμα που εξάγεται από τη Μαύρη Θάλασσα, συνολικού ύψους 53,9 εκατομμυρίων τόνων το 2021. Η Ρωσία εξήγαγε τα δύο τρίτα αυτού του εμπορίου, το οποίο μεταφερόταν κυρίως με τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία, τα capesize.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά