
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Στατιστικής Υπηρεσίας, ο πληθωρισμός στη Γερμανία κυμαίνεται πλέον στο 7,9%, ποσοστό πρωτοφανές μετά την Επανένωση. Παρόμοια ποσοστά καταγράφονταν μόνο στο απόγειο της πετρελαϊκής κρίσης τον χειμώνα του 1973/74 ή και στη δεκαετία του ‘50. Είναι άλλωστε γνωστή η ιστορική φοβία των Γερμανών για το «τέρας του πληθωρισμού». Οι ανατιμήσεις αποδίδονται στη διαρκή αύξηση των τιμών της ενέργειας, στις συνεχιζόμενες διαταραχές σε εφοδιαστικές αλυσίδες, αλλά και στον πόλεμο που έχει εξαπολύσει η Ρωσία στη γειτονική Ουκρανία. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της γερμανικής κεντρικής τράπεζας οι αυξητικές τάσεις αναμένεται να συνεχιστούν στους επόμενους μήνες.
Βρισκόμαστε σε μία νέα ενεργειακή κρίση, όπως στις αρχές της δεκαετίας του ’70; «Είναι μάλλον απίθανο να εγκλωβιστούμε σε περιβάλλον επίμονων πληθωριστικών πιέσεων, όπως στη δεκαετία του ‘70», δηλώνει ο Γιεργκ Τσόινερ, επικεφαλής οικονομολόγος της Union Investment, στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA). Εκτιμά ωστόσο ότι η υποχώρηση του πληθωρισμού δεν πρόκειται να αρχίσει πριν τα τέλη του χρόνου, με προοπτική μόλις στις αρχές του 2024 να επιστρέψουμε στα επίπεδα του 2%, όπως προβλέπει το Καταστατικό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ). Αναλυτής της Allianz Trade εκτιμά ότι μόνο στα τρόφιμα οι αυξήσεις για το 2022 ξεπερνούν το 10%, γεγονός που συνεπάγεται αυξημένη δαπάνη κατά 250 ευρώ ετησίως για κάθε καταναλωτή.
Κρατική παρέμβαση για το καλοκαίρι
Από την 1η Ιουνίου και μέχρι το τέλος του καλοκαιριού η γερμανική κυβέρνηση μειώνει τη φορολογία στην ενέργεια. Ως αποτέλεσμα εκτιμάται ότι η τιμή της βενζίνης θα μειωθεί κατά 30-35 λεπτά και του ντίζελ κατά 15-17 λεπτά. Παράλληλα, καθιερώνεται το εξαιρετικά φθηνό «εισιτήριο των 9 ευρώ» που θα ισχύει για έναν ολόκληρο μήνα και δίνει τη δυνατότητα, σε όσους το επιθυμούν, να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην πόλη τους, αλλά και να ταξιδεύουν με όλα τα τρένα στο εσωτερικό της Γερμανίας, με εξαίρεση τα τρένα υψηλής ταχύτητας (ICE) και τις αμαξοστοιχίες InterCity.
Τα μέτρα αναμένεται να «ανακουφίσουν» τα χαμηλά εισοδήματα στη μεταβατική περίοδο μέχρι την 1η Οκτωβρίου, οπότε τίθεται σε ισχύ η αύξηση του κατώτατου ημερομισθίου στα 12 ευρώ. Παράλληλα μελετώνται νέα μέτρα. Για παράδειγμα ο σοσιαλδημοκράτης υπουργός Εργασίας Χουμπέρτους Χάιλ προτείνει ένα κοινωνικό επίδομα για τα χαμηλότερα, αλλά και τα μεσαία εισοδήματα, το οποίο θα χορηγείται μία φορά τον χρόνο για να αντισταθμίζει την αυξημένη φορολογία προς επίτευξη των κλιματικών στόχων και θα χρηματοδοτείται από εισφορές που επιβάλλονται στις εκπομπές ρύπων.
Μπορούν όμως τα όποια αποσπασματικά μέτρα να αντιμετωπίσουν συνολικά το φαινόμενο του πληθωρισμού; «Η προσωρινή μείωση τιμών στη βενζίνη και στο ντίζελ θα ‘φρενάρει’ τον πληθωρισμό για τους επόμενους τρεις μήνες, αλλά δεν αποτελεί μακροπρόθεσμη στρατηγική», δηλώνει ο Φρίντριχ Χάινεμαν, αναλυτής του Κέντρου Ευρωπαϊκών Οικονομικών Ερευνών (ZEW), στο Reuters. «Τα κυβερνητικά μέτρα δεν πρόκειται να μειώσουν ουσιαστικά τις πληθωριστικές πιέσεις» εκτιμά ο Αλεξάντερ Κλούγκε, αναλυτής της ιδιωτικής τράπεζας Hauck Aufhäuser Lampe, ο οποίος θεωρεί πολύ πιο σημαντικό αντίβαρο στον πληθωρισμό το ότι η ΕΚΤ επεξεργάζεται σχέδια για αυξήσεις επιτοκίων από το φθινόπωρο.
Ανησυχία για φαινόμενα κερδοσκοπίας
Λίγο πριν αρχίσουν οι μειώσεις στις τιμές των καυσίμων η γερμανική λέσχη αυτοκινητιστών ADAC εκφράζει την ανησυχία της για αδικαιολόγητες αυξήσεις που σημειώθηκαν τις τελευταίες ημέρες. Για παράδειγμα την Κυριακή η απλή αμόλυβδη βενζίνη (τύπου Ε10) κατέγραφε μία μέση τιμή 2,129 ανά λίτρο, δηλαδή αύξηση κατά 3,9 λεπτά σε σύγκριση με την περασμένη Τρίτη. Μήπως κάποιοι «πονηροί» επιχειρούν να κερδοσκοπήσουν; Το υπουργείο Οικονομικών παραπέμπει στην Αρχή Ανταγωνισμού. Ο πρόεδρός της, Αντρέας Μουντ, προειδοποιεί ότι από την 1η Ιουνίου θα παρακολουθεί «πολύ προσεκτικά» την πορεία των τιμών στα πρατήρια βενζίνης και «αν οι εταιρείες πετρελαιοειδών δεν μετακυλίσουν τις μειώσεις στον καταναλωτή, τότε θα αντιμετωπίσουν πολύ δυσάρεστα ερωτήματα».
Πάντως πολλοί καταναλωτές επιχειρούν να επωφεληθούν και σε ατομικό επίπεδο. Η λέσχη αυτοκινητιστών Automobil Club Europa (ACE) προειδοποιεί τους γερμανούς οδηγούς να μην αποθηκεύουν μεγάλες ποσότητες βενζίνης ή ντίζελ στο σπίτι τους αξιοποιώντας τις χαμηλότερες τιμές του καλοκαιριού, υπενθυμίζοντας μάλιστα ότι κάτι τέτοιο απαγορεύεται ή επιτρέπεται μόνο υπό πολύ αυστηρές προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, σε γκαράζ μικρότερα από 100 τ.μ. επιτρέπεται να αποθηκευθούν το πολύ 20 λίτρα βενζίνης και αυτά μόνο σε μη εύφλεκτα δοχεία ειδικής κατασκευής.
Γιάννης Παπαδημητρίου (DPA, Reuters, ARD)
Πηγή: DW


Latest News

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα

Από τα τρένα στα... τανκς - Η ιστορική στροφή της Γερμανίας που γεννά ευκαιρίες
Τι αναφέρει δημοσίευμα των FT για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτό το διάστημα η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης

Τραμπ: Ο πόλεμος με την Fed και το βαθύ πλήγμα στην αγορά ομολόγων
Στο κάδρο η ανεξαρτησία της Fed που προστίθεται στις ανησυχίες των επενδυτών για το χρέος, τον εμπορικό πόλεμο και τους τριγμούς στο καθεστώς του ασφαλούς καταφυγίου