Αξιωματούχοι της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της Τουρκίας θα συναντηθούν την Παρασκευή στην Κωνσταντινούπολη για να υπογράψουν μια συμφωνία που προτάθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη με στόχο να απελευθερωθούν οι εξαγωγές σιτηρών από τα πολιορκημένα λιμάνια της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα.
Αυτό ανακοίνωσε την Πέμπτη το γραφείο του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Παρόντες στην τελετή για την υπογραφή της συνθήκης θα είναι ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες – ο οποίος νωρίτερα ανακοίνωσε ότι θα μεταβεί στην Κωνσταντινούπολη, καθώς και ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Η συμφωνία θα υπογραφεί στα γραφεία του παλατιού Ντολμαμπαχτσέ στις 16:30 ώρα Ελλάδας, αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Επιχειρησιακό κέντρο στην Κωνσταντινούπολη
Όπως αναφέρει η Daily Sabah, την περασμένη Πέμπτη η Άγκυρα δήλωσε ότι υπάρχει συναίνεση σχετικά με τη δημιουργία ενός επιχειρησιακού κέντρου στην Κωνσταντινούπολη, το οποίο θα παρακολουθεί την υλοποίηση ενός πιθανού θαλάσσιου διαδρόμου στη Μαύρη Θάλασσα για την εξαγωγή σιτηρών από την Ουκρανία.
Η Ρωσία και η Ουκρανία αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτο των παγκόσμιων προμηθειών σιταριού, ενώ η Ρωσία εξάγει επίσης λιπάσματα και η Ουκρανία καλαμπόκι και ηλιέλαιο. Ωστόσο, οι ουκρανικές μεταφορές σιτηρών από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας έχουν σταματήσει από την εισβολή της Ρωσίας, με περίπου 20 εκατομμύρια τόνους σιτηρών να έχουν «κολλήσει» στα λιμάνια και την ενδοχώρα της Ουκρανίας.
- Διαβάστε επίσης: Τουρκία: Οι τελωνειακές αρχές κατάσχεσαν ένα ρωσικό πλοίο που μετέφερε σιτηρά από την Ουκρανία
Για μια συμφωνία «κρίσιμη για την παγκόσμια ασφάλεια των σιτηρών» έκανε λόγο ο Ιμπραήμ Καλίν, εκπρόσωπος και σύμβουλος του Ερντογάν.
Γκουτέρες και Τσαβούσογλου
Νωρίτερα, εκπρόσωπος του ΟΗΕ ανακοίνωσε ότι ο Γενικός Γραμματέας του οργανισμού, Αντόνιο Γκουέρες, θα μεταβεί στην Κωνσταντινούπολη την Πέμπτη. «Η κατάσταση παραμένει λίγο ρευστή, οπότε δεν μπορώ να πω πότε θα υπογραφεί κάτι», δήλωσε ο αναπληρωτής εκπρόσωπος του ΟΗΕ Farhan Haq στους δημοσιογράφους στη Νέα Υόρκη. «Δεν έχουμε φτάσει ακόμα εκεί», πρόσθεσε.
Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου δήλωσε την Πέμπτη ότι είναι αισιόδοξος για την επίτευξη συμφωνίας και ότι οι συνομιλίες πηγαίνουν καλά. Η Άγκυρα δήλωσε ότι επιτεύχθηκε μια γενική συμφωνία για ένα σχέδιο υπό την ηγεσία του ΟΗΕ κατά τη διάρκεια συνομιλιών στην Κωνσταντινούπολη την περασμένη εβδομάδα και ότι θέλει να το θέσει γραπτώς αυτή την εβδομάδα.
Το σχέδιο
Πριν από τις συνομιλίες της περασμένης εβδομάδας, διπλωμάτες ανέφεραν ότι οι λεπτομέρειες του σχεδίου όριζαν ότι ουκρανικά πλοία θα καθοδηγούσαν τα πλοία μεταφοράς σιτηρών μέσα και έξω από τα ναρκοθετημένα ύδατα των λιμένων, με τη Ρωσία να συμφωνεί σε εκεχειρία κατά τη διάρκεια της μεταφοράς των φορτίων και την Τουρκία -με την υποστήριξη των Ηνωμένων Εθνών– να επιθεωρεί τα πλοία για να διασκεδάσει τους ρωσικούς φόβους για λαθρεμπόριο όπλων.
- Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Ελληνική «γέφυρα» για τα ουκρανικά σιτηρά
Τα Ηνωμένα Έθνη και η Τουρκία εργάζονται εδώ και δύο μήνες για τη μεσολάβηση μιας συμφωνίας-«πακέτο», όπως την αποκάλεσε ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, για την επανάληψη των εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα και τη διευκόλυνση των ρωσικών αποστολών σιτηρών και λιπασμάτων.
Οι υποδομές
«Οι συνομιλίες θα πρέπει να ολοκληρωθούν κατά τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας. Περιμένουμε νέα στο τέλος της», δήλωσε την Πέμπτη ο αναπληρωτής υπουργός Γεωργίας της Ουκρανίας Taras Vysotskiy, προσθέτοντας ότι η Ουκρανία θα μπορούσε ενδεχομένως να επανεκκινήσει γρήγορα τις εξαγωγές.
- Διαβάστε επίσης: ΕΕ-ΗΠΑ: Αναζητώντας λύση για τα σιτηρά της Ουκρανίας
«Η πλειονότητα των υποδομών των λιμανιών της ευρύτερης Οδησσού – είναι τρία – παραμένει, οπότε (η επανέναρξη των εξαγωγών) είναι ζήτημα μερικών εβδομάδων σε περίπτωση που υπάρξουν οι κατάλληλες εγγυήσεις ασφαλείας», δήλωσε στην ουκρανική τηλεόραση.
Μία ημέρα μετά τις συνομιλίες της Κωνσταντινούπολης την περασμένη εβδομάδα, οι Ηνωμένες Πολιτείες προσπάθησαν να διευκολύνουν τις ρωσικές εξαγωγές τροφίμων και λιπασμάτων, διαβεβαιώνοντας τράπεζες, ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες ότι οι συναλλαγές αυτές δεν θα παραβιάσουν τις κυρώσεις της Ουάσινγκτον κατά της Μόσχας για την εισβολή της στην Ουκρανία.
Latest News
Δύο αδέρφια αναζωογονούν το εγκατελειμένο project των «τεχνητών νησιών» στο Ντουμπάι
Η κρατική Nakheel που δημιούργησε το αρχιπέλαγος The World στο Ντουμπάι ανέστειλε τις εργασίες σε όλα της τα έργα όταν η πιστωτική κρίση χτύπησε το 2008
H Heineken δίνει ζωή και... μπύρα σε δεκάδες κλειστές παμπ - Μεγάλη επένδυση στη Βρετανία
Η Heineken χρηματοδοτεί την επαναλειτουργία περίπου 60 παμπ στο Ηνωμένο Βασίλειο με στόχο να αναζωογονήσει τις τοπικές αγορές
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού ενώπιον μίας άνευ προηγουμένου απειλής στον κυβερνοχώρο
Το οργανωμένο έγκλημα, οι ακτιβιστές και τα κράτη θα είναι οι κύριες απειλές κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων
Ο Σιλβέστερ Σταλόνε βγάζει στο σφυρί ρολόι Patek Phillipe - Το φορούσε στους «Αναλώσιμους 2»
Αυτή θα είναι η πρώτη φορά που ένα Grandmaster Chime τίθεται σε εμπορική δημοπρασία
Τα θαλάσσια drones «ταράζουν τα νερά» στις ΗΠΑ - Τι αλλάζει στον ναυτικό πόλεμο
Η φονική αποτελεσματικότητα των θαλάσσιων drones έχει αποδειχθεί στη Μαύρη Θάλασσα
Αύξηση επιχειρηματικής δραστηριότητας στην ευρωζώνη με τον ταχύτερο ρυθμό εδώ και ένα έτος
Οι πάροχοι υπηρεσιών καταγράφουν ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους για τρίτο συνεχόμενο μήνα
«Ανακαινίστε για να αυξήσετε τις πωλήσεις» - Καμπανάκι από τον πρώην CEO των Starbucks
Ο Χάουαρντ Σουλτς υποστήριξε ότι η εταιρεία πρέπει να βελτιώσει τον τρόπο παραγγελίας και την εμπειρία πληρωμής μέσω κινητών
Η Ευρώπη έχει τα εμπορικά εργαλεία για να αμυνθεί στην Κίνα - Η προειδοποίηση Φον ντερ Λάιεν
«Ο κόσμος δεν μπορεί να απορροφήσει την πλεονάζουσα παραγωγή της Κίνας»
Ο Μπάφετ φεύγει, ο Άμπελ έρχεται - Η επόμενη μέρα στην Berkshire
Ο Γκρεγκ Άμπελ προβλέπεται πως θα αντικαταστήσει τον Μπάφετ στη λήψη όλων των σημαντικών αποφάσεων για τις επενδύσεις και την κατανομή του κεφαλαίου
Άμμος, χιόνι και ανακλήσεις - Πόσο άτρωτο είναι το Cybertruck της Tesla
Για τον Ίλον Μασκ, ο μοναδικός σχεδιασμός του αυτοκινήτου δημιουργούσε τεράστια προβλήματα με την κλιμάκωση της παραγωγής - Δεν είναι τυχαίο πως σχολίασε: «Σκάψαμε τον δικό μας τάφο με το Cybertruck»