Πλάτη προκειμένου να συνεισφέρει στην αντιμετώπιση μιας επαπειλουμένης επισιτιστικής κρίσης είναι έτοιμη να βάλει η ελληνική ναυτιλία, ενώ και τα δυο ελληνικά λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης σχεδιάζεται να αναλάβουν ρόλο ως διαμετακομιστικά κέντρα.
Οι επίσημοι φορείς της ελληνικής ναυτιλίας παρακολουθούν από πολύ κοντά τις διεργασίες, όπως είναι σε θέση να γνωρίζουν «ΤΑ ΝΕΑ», που αφορούν τη μεταφορά του ουκρανικού σιταριού που έχει εγκλωβιστεί στην εμπόλεμη ζώνη και δηλώνουν έτοιμοι να συμβάλουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος, υπό την προϋπόθεση ότι θα εξασφαλιστούν όροι ασφαλούς λειτουργίας των πλοίων και η όλη διαδικασία θα είναι διαφανής και θα στηρίζεται σε όρους προσφοράς και ζήτησης.
Διαβάστε επίσης: Έως το 2023 υψηλοί ναύλοι και συμφόρηση στα λιμάνια
«Η Ελλάδα έχει έναν ξεχωριστό ρόλο»
Για το ίδιο θέμα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης φρόντισε να κάνει καθαρό ότι η Ελλάδα έχει έναν ξεχωριστό ρόλο να παίξει σε αυτή την προσπάθεια, καθώς ελέγχει τον μεγαλύτερο στόλο στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία.
Ειδικότερα ο Πρωθυπουργός δήλωσε αμέσως μετά τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ ότι «εκφράσαμε όλοι την έντονη ανησυχία μας για το γεγονός ότι μπορεί να βρεθούμε αντιμέτωποι με μια τεραστίων διαστάσεων επισιτιστική κρίση. Και η Ελλάδα, για ακόμα μία φορά, προσφέρεται να βοηθήσει και να υποστηρίξει οποιαδήποτε προσπάθεια γίνεται, υπό την αιγίδα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, προκειμένου το σιτάρι το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται εγκλωβισμένο στην Ουκρανία, πρωτίστως στην Οδησσό, να φύγει από την Ουκρανία και να καταλήξει τελικά στις χώρες που σήμερα το χρειάζονται. Η Ελλάδα έχει έναν ξεχωριστό ρόλο να παίξει σε αυτή την προσπάθεια, καθώς ελέγχει τον μεγαλύτερο στόλο στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία».
Μάλιστα, ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Γενς Στόλτενμπεργκ κατά την τρίτη και τελευταία ημέρα των εργασιών της Συνόδου Κορυφής της Ατλαντικής Συμμαχίας στη Μαδρίτη ανέφερε ότι η Ελλάδα είναι πρόθυμη να προσφέρει πλοία για να συμβάλει στην εξαγωγή σιτηρών από τα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας που τελούν υπό ρωσικό αποκλεισμό.
Συναντήσεις
Πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» αναφέρουν ότι ήδη εκπρόσωποι της ένωσης των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης (ECSA) έχουν κάνει δύο τουλάχιστον συναντήσεις με ευρωπαίους αξιωματούχους για το θέμα αυτό, ενώ και μία τρίτη επίκειται το επόμενο διάστημα.
Τα θέματα που εξετάζονται έχουν σχέση με τα σενάρια που μπορούν να υλοποιηθούν ώστε να γίνει δυνατή η μεταφορά των 20 εκατ. τόνων σιταριού που παραμένει εγκλωβισμένο σε λιμάνια και αποθήκες στην Ουκρανία. Τα πλοία δεν μπορούν να προσεγγίσουν τις εγκαταστάσεις καθώς αυτές βρίσκονται σε εμπόλεμη ζώνη, ενώ και τα λιμάνια είναι παγιδευμένα με νάρκες.
Τα σενάρια που εξετάζονται είναι πολλά, μεταξύ των οποίων η μεταφορά του σιταριού σε λιμάνια των Μολδαβίας, Ρουμανίας, Πολωνίας και Ελλάδας από τη στεριά, είτε σιδηροδρομικώς είτε οδικώς, ή ακόμη και μέσω θαλάσσης με τη συνοδεία πολεμικών πλοίων. Για τη χώρα μας, όπως ειπώθηκε σε σχετικές συσκέψεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα δύο λιμάνια που μπορεί να αξιοποιηθούν είναι της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμη χρειάζεται πολλή δουλειά μέχρι να επέλθει κάποια συμφωνία και να υλοποιηθεί ένα σχέδιο, όμως επιβεβαιώνεται αυτό που έχει υποστηρίξει πρόσφατα και η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, ότι «η ναυτιλία ακόμη και σε δύσκολες συνθήκες αποτελεί θεματοφύλακα της ευημερίας και της εύρυθμης λειτουργίας λαών, κρατών και των οικονομιών τους. Και σε αυτή την περίπτωση αποδεικνύεται ότι η ναυτιλία δεν είναι απλά ένας επιχειρηματικός κλάδος. Είναι ένας παγκόσμιος, οικονομικός, στρατηγικός εταίρος».
Για τη μεταφορά του σιταριού, μια μεγάλη ποσότητα του οποίου θα μεταφερθεί στην Αφρική, όπου ο κίνδυνος της επισιτιστικής κρίσης είναι πολύ μεγάλος, θα χρησιμοποιηθούν κυρίως πλοία panamax και supramax, δηλαδή πλοία μεταφορικής ικανότητας 65.000-80.000 dwt και 50.000-60.000 dwt. Για τους 20 εκατ. τόνους θα χρειαστούν, δηλαδή, περισσότερα από 250-400 πλοία, ανάλογα με το μέγεθος.
Latest News
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών
Μελίνα Τραυλού: Ακρογωνιαίος λίθος της πράσινης μετάβασης η ναυτιλία
Το μήνυμα της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στο 9th «Our Ocean Conference 2024»
Στον διεθνή ανταγωνισμό για την ενεργειακή μετάβαση και η ναυτιλία
Τι είπαν η πρόεδρος του ECSA Karin Orsel και ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός στη Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους Ωκεανούς
Στη δεύτερη θέση των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων η Αθήνα
Έχασε το 2024 την πρωτιά από τη Σιγκαπούρη
Αναταραχές στη Μέση Ανατολή - Διπλή απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο
Οι γεωπολιτικές κρίσεις στη Μέση Ανατολή και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις δοκιμάζουν θαλάσσιες διαδρομές από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ
Sea Europe: Στόχος να κατασκευάσουν 10.000 πλοία μέχρι το 2035
Ο κλάδος της ναυτιλιακής τεχνολογίας είναι κομβικής σημασίας για τη στρατηγική ανεξαρτησία της Ευρώπης
Τι ζητούν οι εφοπλιστές κρουαζιερόπλοιων ενόψει της νέας σεζόν - Η επιστολή προς 65 λιμάνια
Ποια έργα υποδομής και ποιες συγκεκριμένες ρυθμίσεις ζητά η ΕΕΦΚΝ να προωθηθούν άμεσα προς επίλυση