Π0λύς λόγος γίνεται τελευταία για την υποεκπροσώπηση των γυναικών στα διοικητικά συμβούλια μεγάλων εταιρειών, τη μισθολογική διαφορά μεταξύ των δύο φύλων , τις θέσεις εργασίας αλλά και τη γενικότερη αντιμετώπιση των γυναικών στο επαγγελματικό τους περιβάλλον και μάλιστα λαμβάνονται μέτρα ώστε η διαφορά αυτή να αμβλυνθεί. Ωστόσο, η εικόνα αυτή κρύβει και μία άλλα παράμετρο: το σημαντικό χάσμα φιλοδοξιών.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC, έρευνες όχι μόνο αποδεικνύουν ότι οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται σε υψηλόβαθμα πόστα στον επιχειρηματικό στίβο, αλλά και το ότι, οι γυναίκες που διεκδικούν υψηλές θέσεις είναι σημαντικά λιγότερες.
Διαβάστε επίσης: Αγορά εργασίας: Οι γυναίκες λαμβάνουν 16,5% χαμηλότερο μισθό από τους άνδρες
Η εν λόγω κατάσταση έχει οδηγήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να λάβουν διάφορες πρωτοβουλίες, με σκοπό την επίτευξη της ισότητας μεταξύ των δύο φύλων και την ενδυνάμωση του ρόλου των γυναικών και της επαγγελματικής τους ανέλιξης.
Οι πρωτοβουλίες αυτές αφορούν, κυρίως, την εξάλειψη των προκαταλήψεων εις βάρος των γυναικών σε διάφορα στάδια της επαγγελματικής τους πορείας, από την πρόσληψη μέχρι και την προαγωγή, με σκοπό τη δημιουργία μίας κουλτούρας ένταξης και υποστήριξης, η οποία, στη συνέχεια, ενδέχεται να συμβάλει στη δημιουργία διαφόρων προγραμμάτων καθοδήγησης.
Τα ευρήματα έρευνας
Έρευνα που πραγματοποιήθηκε από ειδικούς από το Πανεπιστήμιο του Μιλάνο -Μπικόκα, το Πανεπιστήμιο Μποκόνι και το κρατικό πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον ανέδειξε ότι οι άνδρες είναι πολύ πιο πιθανό να τρέφουν περισσότερες φιλοδοξίες για διευθυντικές θέσεις σε σχέση με τις γυναίκες.
Κατά τη διάρκεια των ερευνών, ειδικοί ανέλυσαν έξι δεκαετίες κατά τις οποίες πραγματοποιούνταν συνεχώς έρευνες σε περισσότερους από 138.000 συνολικά πολίτες στις ΗΠΑ.
Με βάση τα αποτελέσματα των εν λόγω ερευνών, οι ειδικοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η διαφορά των δύο φύλων σε ό,τι αφορά τις φιλοδοξίες τους για την κάλυψη διευθυντικών θέσεων μεταφράζεται σε 2,13 άνδρες για κάθε γυναίκα που ήδη εργάζεται σε κάποια θέση υψηλά στην ιεραρχία.
Διαβάστε επίσης: Deloitte: Οι εργαζόμενες γυναίκες αντιμετωπίζουν ανησυχητικά επίπεδα εργασιακής εξουθένωσης
Η εν λόγω διαφορά αρχίζει να καθίσταται εμφανής κατά τη διάρκεια των πανεπιστημιακών σπουδών, όταν δηλαδή οι φοιτητές βγαίνουν για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας, μέσω της πρακτικής τους άσκησης ή και διαφόρων θέσεων που αναλαμβάνουν κατά τη θερινή περίοδο.
Το χάσμα φιλοδοξιών μεταξύ των δύο φύλων παρατηρείται σε τομείς που κυριαρχούν οι γυναίκες, όπως η νοσηλευτική και η εκπαίδευση, αλλά καθίσταται ακόμη πιο έντονο σε περισσότερο ανδροκρατούμενους τομείς, όπως η πολιτική και οι επιχειρήσεις.
Τα αίτια του χάσματος
Για την αντιμετώπιση του χάσματος αυτού, οι διευθυντές επιχειρήσεων θα πρέπει να προσπαθήσουν να κατανοήσουν περισσότερο τους λόγους που οι γυναίκες δεν έχουν τόσο μεγάλες βλέψεις όσο οι άνδρες σε περισσότερο «ανδροκρατούμενα» περιβάλλοντα.
Ένας βασικός λόγος θα μπορούσε να είναι το ότι οι γυναίκες μπορεί να εσωτερικεύουν κάποια κοινοτικά στερεότυπα, τα οποία τις κάνουν να θεωρούν τον εαυτό τους λιγότερο ικανό να καλύψει κάποια ηγετική θέση και, συνεπώς, να μην μπαίνουν στη διαδικασία να τις διεκδικήσουν.
Οι άνδρες, από την άλλη πλευρά, θεωρούν τους εαυτούς τους περισσότερο ικανούς να καλύψουν θέσεις υψηλά στην ιεραρχία, καθώς πιστεύουν ότι μπορούν ευκολότερα να ελέγξουν και όσους συνεργάζονται μαζί τους αλλά και τον εαυτό τους.
Διαβάστε επίσης: Τεχνολογία: Οι γυναίκες καλύπτουν μόλις 1 στις 4 θέσεις εργασίας
Ακόμη ένας λόγος θα μπορούσε να θεωρηθεί και ο τρόπος αντιμετώπισης των γυναικών στον χώρο εργασίας τους, καθώς θεωρείται ότι αντιμετωπίζουν συχνότερα προκαταλήψεις και διακρίσεις, γεγονός που, με τη σειρά του, τις αποτρέπει από το να διεκδικήσουν ηγετικούς ρόλους.
Παράλληλα, αρκετές γυναίκες θεωρούν ότι η ανάληψη κάποιας διευθυντικής θέσης μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην οικογενειακή τους ζωή. Οι γυναίκες τείνουν να ασκούν περισσότερη επιρροή στη λήψη αποφάσεων στο σπίτι, σε βαθμό που να μην τις ενδιαφέρει ιδιαίτερα αν θα έχουν κάποια εξουσία στον χώρο εργασίας τους.
Δράσεις για την ενίσχυση της θέσης των γυναικών
Από την έρευνα κατέστη σαφές ότι οποιαδήποτε προσπάθεια ενίσχυσης της θέσης των γυναικών στον χώρο εργασίας θα πρέπει να ξεκινά κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.
Στο στάδιο αυτό της σταδιοδρομίας τους, οι φοιτήτριες θα μπορούν ευκολότερα να έρθουν σε επαφή και να αλληλεπιδράσουν με άλλες γυναίκες, οι οποίες κατέχουν ήδη θέσεις υψηλά στην ιεραρχία, αποτελώντας «πηγή έμπνευση» για τις εκείνες και παρέχοντάς τους τις κατάλληλες συμβουλές.
Οι εταιρείες θα μπορούσαν, επίσης, να εστιάσουν την προσοχή τους σε όσες εργαζόμενες παρουσιάζουν ηγετικές ικανότητες, στην αρχή της καριέρας τους, και να «επενδύουν» σε αυτές, παρέχοντάς τους την κατάλληλη στήριξη και εκπαίδευση, ώστε να τις βοηθήσουν να ανελιχθούν ιεραρχικά.
Ιδιαίτερη σημασία έχει, επίσης, η ανάπτυξη πρωτοβουλιών για την ποικιλομορφία των φύλων, οι οποίες θα συμβάλουν στην αύξηση του αριθμού των γυναικών που φτάνουν στα ανώτερα κλιμάκια των επιχειρήσεων, γεγονός που, αν επιτευχθεί, θα έχει θετικό αντίκτυπο στις επιδόσεις της εταιρείας.
Latest News
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης