‘Οταν το «Ever Ace», ένα από τα μεγαλύτερα containerships στον κόσμο, ξεκινούσε το ταξίδι του από το λιμάνι του Γιαντιάν, πριν από ακριβώς έναν χρόνο, πολλοί έκαναν λόγο για ένα ορόσημο στην παγκόσμια ναυτιλία. Μέχρι σήμερα, κανένα άλλο πλοίο δεν έχει μεταφέρει τόσο μεγάλο όγκο εμπορευματοκιβωτίων – πάνω από 23.000 κοντέινερ.

Το μήκους 399,9 μέτρων πλοίο είναι ένα πραγματικό μεγαθήριο, αλλά υπάρχουν δεκάδες παρόμοιου μεγέθους που πλέουν σήμερα. Πολλά άλλα είναι υπό κατασκευή, ενώ αν κάποιος τοποθετήσει νοερά δύο από αυτά, το ένα πάνω στο άλλο, φτάνουν το ύψος του ψηλότερου κτιρίου στον κόσμο, του Burj Khalifa στο Ντουμπάι.
Μιλώντας για αριθμούς, ενδεικτικό της ναυπηγικής εξέλιξης είναι ότι τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν φτάσει σε μήκος τα 400 μέτρα και πλάτος περίπου τα 60 μέτρα. Αυτό είναι, λίγο-πολύ, και το ανώτατο όριο για αυτά τα πλοία. Σύμφωνα με αναλυτές, υπάρχει ένας εκπληκτικός αριθμός λόγων για τους οποίους θεωρείται απίθανο να ναυπηγηθούν containerships πολύ μεγαλύτερα από το όριο των 400 μέτρων.
Παγκοσμίως πλέουν περίπου 5.500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία είναι ικανά να μεταφέρουν 25 εκατομμύρια TEUs. Οπως εξηγεί ο Τζορτζ Γκρίφιθς, αναλυτής στην S&P Global Platts, οι νέες παραγγελίες θα αυξήσουν αυτή τη συνολική χωρητικότητα κατά 25% σε λίγα μόλις χρόνια. «Το ποσοστό των νέων πλοίων που διακινούν πάνω από 14.000 εμπορευματοκιβώτια είναι εκπληκτικό».
Μόνο την τελευταία δεκαετία, η μέση χωρητικότητα ενός containership αυξήθηκε από 3.000 TEU σε περίπου 4.500 TEU, ενώ πλέον υπάρχουν περισσότερα από 50 πλοία χωρητικότητας 21.000 TEU και άνω.

Οι γερανοί

Ωστόσο, αυτά τα πλοία δοκιμάζουν τα όρια ακόμη και των μεγαλύτερων λιμανιών του κόσμου. Για τη φόρτωση και εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων, οι γερανοί πρέπει να φτάνουν σε όλο το μήκος του καταστρώματος, ενώ τα μεγαθήρια πρέπει επίσης να ελιχθούν σε στενούς διαύλους και κανάλια – συμπεριλαμβανομένων του Σουέζ και του Παναμά.
Σημαντικό παράγοντα αποτελεί και το βύθισμα, καθώς είναι ορατός ο κίνδυνος μιας προσάραξης. Σε ορισμένα λιμάνια, τα μεγαλύτερα πλοία «κάθονται» πραγματικά τόσο βαθιά που αγγίζουν τον πυθμένα και γλιστρούν μέσα από τη λάσπη, λέει στο BBC ο Σταύρος Καραμπερίδης, επικεφαλής της Ομάδας Ερευνας Θαλάσσιων Μεταφορών στο Πανεπιστήμιο του Πλίμουθ.
Για να φιλοξενηθούν πλοία πολύ μεγαλύτερα από το «Ever Ace» θα απαιτούνταν μια τεράστια αναμόρφωση της λιμενικής υποδομής και αυτό θα ήταν απίστευτα ακριβό. «Γιατί να επενδύσεις σε μεγαλύτερα πλοία αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να επενδύσεις τεράστια ποσά και στα λιμάνια;», διερωτάται ο Γκρίφιθς.

..και προκλήσεις

Οι περιορισμοί στο μέγεθος ενός πλοίου δεν σχετίζονται τόσο με τις καθαρές μηχανολογικές προκλήσεις της κατασκευής, αλλά μάλλον με τα οικονομικά και την ασφαλή λειτουργία τέτοιων γιγάντων. Τα μεγαλύτερα πλοία είναι περιορισμένα ως προς το πού θα πλεύσουν επειδή είναι περισσότερο ευάλωτα στις έντονες καιρικές συνθήκες και τους κυματισμούς.
Εκτός από όλους τους παραπάνω λόγους, υπάρχει και το ενεργειακό κόστος, καθώς η τιμή του πετρελαίου είναι εξαιρετικά υψηλή και τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απαιτούν τεράστιους όγκους καυσίμων.

Το ανώτατο όριο των 24.000 TEU στη χωρητικότητα των πλοίων είναι αντανάκλαση μιας σειράς από περιορισμούς. Ωστόσο, υπάρχει πάντα η πιθανότητα, με τις κατάλληλες συνθήκες, κάποιος με αρκετά χρήματα να κατασκευάσει ένα πραγματικά τεράστιο σκάφος. Σύμφωνα με τον Σταύρο Καραμπερίδη «θα ήταν σίγουρα θαύμα να το δει κανείς».

Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα