
Τους καρπούς μιας ιδιαίτερα «γόνιμης» διετίας έδρεψε η ναυτιλία, καθώς πρόκειται για έναν κλάδο όπου οι ναύλοι εκτοξεύτηκαν από το 2020, αποφέροντας σημαντικά κέρδη στις εταιρείες.
Ωστόσο, για να ανοίξουν οι πόρτες της κερδοφορίας απαραίτητο συστατικό αποτέλεσαν τα «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου. Ο λόγος για τις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά, αλλά και τα Στενά του Βοσπόρου που – σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία – κατέγραψαν σημαντική αύξηση στα έσοδά τους, στον απόηχο βέβαια και της ανατίμησης των τελών διέλευσης.
Διαβάστε επίσης: Νέα αύξηση στα διόδια της Διώρυγας του Σουέζ
Ενας από τους σημαντικότερους διεθνείς κόμβους θαλάσσιων μεταφορών, η Διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί την ταχύτερη και πιο άμεση εμπορική διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Χαρακτηριστικό στατιστικό του ρόλου αυτής της τεχνητής πλωτής οδού είναι η διέλευση σε ετήσια βάση 1,17 δισ. τόνων εμπορευμάτων ή το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.
Στο πλαίσιο αυτό, η αιγυπτιακή κυβέρνηση ανακοίνωσε πως τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ αυξήθηκαν κατά 23,5% και διαμορφώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους στα 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια, το οποίο είναι το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί ποτέ. Για τον μήνα Σεπτέμβριο, τα έσοδα ανήλθαν σε 683,2 εκατομμύρια δολάρια, ενώ έναν μήνα πριν καταγράφηκε υψηλό ρεκόρ όλων των εποχών, σε μηνιαία βάση, με εισπράξεις 744,8 εκατομμύρια δολάρια.
Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) προανήγγειλε τον περασμένο μήνα αύξηση των τελών διέλευσης κατά 15% το 2023, με τους αναλυτές να υπολογίζουν ότι τα ετήσια έσοδα της διώρυγας θα αυξηθούν κατά 700 εκατ. δολάρια.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η δεύτερη σε μέγεθος σημαντική αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου, το θαύμα της μηχανικής όπως έχει χαρακτηριστεί, η Διώρυγα του Παναμά.
Αποτελώντας μία από τις πιο πολυσύχναστες περιοχές πλοίων του πλανήτη, καθώς εξυπηρετεί ουσιαστικά το εμπόριο μεταξύ της Ασίας και της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, η Διώρυγα του Παναμά προχώρησε σε νέα τιμολογιακή πολιτική, επιδιώκοντας να αυξήσει τα έσοδα σε μια εποχή που ο κλάδος της ναυτιλίας αποδείχθηκε ιδιαίτερα κερδοφόρος.
Νέες τιμές
Συγκεκριμένα, στο κανάλι που διακινούνται ετησίως 474 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων, αποφασίστηκαν νέες τιμές για τη διέλευση πλοίων και σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία ο κλάδος των containerships θα είναι αυτός που θα επηρεαστεί περισσότερο με μία αύξηση 8% κατά μέσο όρο.
Μάλιστα, τον περασμένο Αύγουστο η Διώρυγα του Παναμά γιόρτασε τα 108 χρόνια από τότε που πραγματοποιήθηκε η πρώτη διέλευση πλοίου. Εναν μήνα πριν, διήλθε και το «Zephyr» της CMA CGM, με μεταφορική ικανότητα 16.285 TEUs, το οποίο αποτέλεσε το μεγαλύτερο πλοίο σε όρους μεταφορικής ικανότητας που πέρασε από τη Διώρυγα του Παναμά.
Στην εξίσωση, εξαιτίας του γεωστρατηγικού ρόλου και της κίνησης των πλοίων, μπαίνουν και τα Στενά του Βοσπόρου, τα οποία ανακοίνωσαν σημαντική ανατίμηση στα τέλη διέλευσης με στόχο τα ετήσια έσοδα να αυξηθούν από τα 40 στα 200 εκατομμύρια δολάρια.
Το 2021, ο αριθμός των πλοίων που διήλθαν από το στενό που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Μεσόγειο ανήλθε σε 38.551, ενώ σύμφωνα με στοιχεία, με την αύξηση στην τιμή, η διέλευση ενός mini bulk carrier την ημέρα από τα 1.358 δολάρια θα αυξηθεί στα 7.009, στα πλοία handysize από τα 3.134 στα 15.863, στα πλοία supramax από τα 4.844 δολ. στα 24.176 και στα panamax από τα 6.384 στα 32.305 δολάρια.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες