Ο κίνδυνος για ύφεση σε συνδυασμό με τη μείωση των δαπανών καταναλωτών λόγω του υψηλού πληθωρισμού ρίχνει τώρα κι άλλο τις τιμές μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων που είχαν φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ εν μέσω της πανδημίας.
Πλέον οι τιμές για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών (12,2 μέτρων) καταγράφουν υποχώρηση που ξεπερνά ακόμη και το 80% σε ετήσια βάση για τη διαδρομή από την Κίνα προς την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για πιο φθηνά μεταφορικά για εμπόρους και καταναλωτές –αν και σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου η επίδραση της πτώσης αυτής των τιμών αναμένεται να φανεί κυρίως από την άνοιξη και μετά. Τότε θα ξεκινήσουν οι επαναδιαπραγματεύσεις για συμβόλαια μεταφοράς μεταξύ ναυτιλιακών και μεγάλων εμπορικών εταιρειών.
Εφοδιαστική αλυσίδα: Σημάδια αποσυμφόρησης σε παγκόσμια κλίμακα
Πόσο υποχώρησαν οι τιμές
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Drewry που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος, οι τιμές για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ έχουν υποχωρήσει πλέον κατά 86% σε ετήσια βάση και διαμορφώνονται στα 1875 δολάρια –από 13.000 δολάρια που είχαν φτάσει στο απόγειο της πανδημίας. Οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα έχουν υποχωρήσει κατά 77% στα 2930 δολάρια.
Ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index-WCI) της Drewry ακολούθησε πτώση για 43 συνεχείς εβδομάδες η οποία τερματίστηκε μόλις τις προηγούμενες ημέρες.
Ο δείκτης WCI βρίσκεται τώρα στα 2.135 $ ανά κοντέινερ (feu), έχοντας υποχωρήσει 79% από το υψηλό των 10.377 $ ανά feu τον Σεπτέμβριο του 2021. Ο δείκτης διαμορφώνεται τώρα σε χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο 10 ετών των 2.694 $ ανά feu, κάτι που σύμφωνα με την Drewry υποδεικνύει επιστροφή των τιμών σε κανονικά επίπεδα.
Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι πόσο γρήγορα και απότομα η βουτιά των τιμών spot θα επηρεάσει τις τιμές των συμβολαίων μεταφοράς κοντέινερ που είναι τώρα πολύ υψηλότερες από τις τιμές spot.
Οι εκτιμήσεις της διεθνούς αγοράς
Πλέον παράγοντες της διεθνούς αγοράς προβλέπουν ότι η αποκλιμάκωση αυτή στους συγκεκριμένους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων δημιουργεί τις προϋποθέσεις να αρχίσουν να υποχωρούν οι τιμές ορισμένων προϊόντων -και ειδικά όσων μεταφέρονται από την Ασία στην Ευρώπη δια θαλάσσης μέσω θαλάσσης. Πολλά θα εξαρτηθούν πάντως από τις κινήσεις των ναυτιλιακών οι οποίες μπορεί να αρχίσουν να μειώνουν κάποια δρομολόγια για ν αμην υπάρξει μεγάλη και ξαφνική πτώση στις τιμές αυτές.
Ναυτιλιακές κολοσσοί όπως η Mediterranean Shipping Co και η A.P. Moller-Maersk αναμένουν επίσης την παράδοση εκατοντάδων νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που ενισχύει την πιθανότητα μείωσης των ναύλων καθώς οι εταιρείες αυτές έχουν ήδη περισσότερα πλοία από όσα χρειάζονται για να χειριστούν τη ζήτηση η οποία μειώνεται.
Για το λόγο αυτό η Maersk και άλλες ναυτιλιακές έχουν ενημερώσει τους επενδυτές, οι οποίοι ενδιαφέρονται μόνο για τις τιμές των μετοχών τους, ότι θα συνεχίσουν να προσπαθούν να στηρίξουν τις τιμές ακυρώνοντας ταξίδια για να ανταποκριθούν στη συρρικνούμενη ζήτηση, αναφέρει το Reuters. Επίσης, αποσύρουν παλιότερα πλοία για να μειώσουν τυχόν υπερβάλλουσα χωρητικότητα. Αυτό σημαίνει ότι το πόκερ με τις τιμές μεταφοράς κοντέινερ αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες ανέφεραν αναλυτές.
Οι ναυτιλιακές αύξησαν τις τιμές και είχαν κέρδη ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της αύξησης της ζήτησης για ναυτιλιακές υπηρεσίες. Η τάση άρχισε να αλλάζει προς τα τέλη του περασμένου έτους λόγω της πτώσης των εισαγωγών λιανικών προϊόντων όπως έπιπλα, συσκευές και προϊόντων ένδυσης, καθώς αυξανόταν ο πληθωρισμός.
Latest News
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες