Πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία μέσω θαλασσίων οδών προς την Ευρώπη ξεπερνούσαν κατά μέσο όρο το 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Πλέον, οι ποσότητες έχουν περιοριστεί σε μόλις 830.000 βαρέλια την ημέρα, και αυτά με μοναδικό προορισμό της Βουλγαρία.
Ντίζελ: Η διέξοδος της Ρωσίας προς Κίνα και Ινδία πιέζει τα κέρδη των διυλιστηρίων
Η σταδιακή κατάρρευση των ρωσικών εξαγωγών στην Ευρώπη
Το χρονοδιάγραμμα της εξέλιξης των εξαγωγών ρωσικού αργού από τη στιγμή που οι ευρωπαϊκές οικονομίες άρχισαν να «τα σπάνε» με τη Ρωσία μετά την επέμβαση στην Ουκρανία, τόσο πριν την επιβολή κυρώσεων όσο και πολύ περισσότερο μετά από την πλήρη απαγόρευση εισαγωγής αργού από την ΕΕ, μπορεί να συνοψιστεί σε έξι ημερομηνίες σταθμούς, αποτυπώνοντας τη διαδρομή από τις 24 Φεβρουαρίου του 2022 και εξής. Συγκεκριμένα:
- Στις 24 Φεβρουαρίου έγινε η επέμβαση της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τότε ο ημερήσιος μέσος όρος εξαγωγών αργού προς την ΕΕ βάσει δεδομένων 4 εβδομάδων ξεπερνούσε τα 1,5 εκατ. βαρέλια
- Μια μέρα μετά την έναρξη του πολέμου, στις 25 Φεβρουαρίου 2022, ο μέσος ημερήσιος όρος εισαγωγών ρωσικού αργού διά θαλάσσης από την ΕΕ διαμορφώνεται σε 1,54 εκατ. βαρέλια.
- Στις 8 Απριλίου 2022 οι αντίστοιχες ποσότητες πέφτουν σημαντικά σε 900.000 βαρέλια την ημέρα, με τη Λιθουανία τη Φινλανδία και την Εσθονία να μειώνουν στο μισό τις ποσότητες αργού που εισήγαν από τη Ρωσία.
- Στις 10 Ιουνίου, η ΕΕ εισάγει 1,28 εκατ. βαρέλια ημερησίως, από τα οποία περίπου το 1/3 ήτοι 470.000 βαρέλια προορίζονται για την Ιταλία.
- Η 4η Νοεμβρίου 2022 είναι η ημερομηνία σταθμός κατά την οποία η Ευρώπη ανακοινώνει την απαγόρευση της ειασγωγής ρωσικού αργού διά θαλάσσης. Οι εισαγωγές διαμορφώνονται σε 800.000 βαρέλια.
- Στις 5 Δεκεμβρίου οι ευρωπαϊκές χώρες θέτουν σε ισχύ την απαγόρευση. Οι εισαγωγές περιορίζονται σε 220.000 βαρέλια την ημέρα, με μοναδικό πλέον ευρωπαίο εισαγωγέα ρωσικού αργού τη Βουλγαρία, η οποία εξαιρέθηκε για δύο χρόνια από την επιβολή εμπάργκο.
Η Ρωσία σε αναζήτηση αναπλήρωσης
Στο στόχαστρο των βαριών δυτικών οικονομικών κυρώσεων και του εμπάργκο στους υδρογονάνθρακές της λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία, η Ρωσία προσπαθεί να ανακατευθύνει τις εξαγωγές πετρελαίου και αερίου της σε άλλες χώρες, κυρίως στην Ασία.
Η Ινδία και η Κίνα, χώρες με μεγάλη κατανάλωση ενέργειας, είναι στην πρώτη γραμμή των χωρών στις οποίες υπολογίζει η Μόσχα προκειμένου να αντισταθμίσει τα συμβόλαια που έχασε στην Ευρώπη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 29 Μαρτίου ο πετρελαϊκός κολοσσός Rosneft ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμβόλαιο με ινδική εταιρία προκειμένου να «αυξήσει σημαντικά» τις παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου.
Επίσης, οι κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία έφεραν στην επιφάνεια με μεγαλύτερη ένταση τα σχέδια αξιοποίησης του θαλάσσιου διαδρόμου της Αρκτικής για να έρθουν πιο κοντά τα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα στις αγορές της Κίνας και της Ινδίας. Στη συνάντηση Πούτιν – Σι στα τέλη Μαρτίου συζητήθηκε το θέμα της αξιοποίησης του NSR.
Όπως έγινε γνωστό, οι δύο πρόεδροι συμφώνησαν για στενότερη συνεργασία στους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών μέσω της Αρκτικής. Σύμφωνα με δηλώσεις του Πούτιν, οι δύο χώρες επιδιώκουν να δημιουργήσουν μια κοινή οργάνωση-ομπρέλα που θα ελέγχει την κυκλοφορία στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό (NSR).
«Βλέπουμε τη συνεργασία με τους κινέζους εταίρους για την ανάπτυξη των μεταφορών μέσω του NSR ως πολλά υποσχόμενη. Οπως είπα, είμαστε έτοιμοι να δημιουργήσουμε ένα κοινό σώμα εργασίας για την ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής», δήλωσε ο Πούτιν.
Άλλωστε, σχετικές συζητήσεις για την αξιοποίηση του NSR έγιναν και κατά τη διάρκεια επίσκεψης του ρώσου υπουργού Ανάπτυξης Alexei Chekunkov νωρίτερα στην Ινδία, η οποία αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο εισαγωγέα ρωσικού πετρελαίου.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως παρατηρούν οι αναλυτές, μπορεί αυτές να επέτρεψαν στη Μόσχα να αναπληρώσει εν μέρει τις αγορές που έχασε στην Ευρώπη, όμως η εξάρτησή της από χώρες με ιδιαίτερο βάρος στην Ασία επέτρεψε στην Κίνα και στην Ινδία να διαπραγματευθούν μειωμένες τιμές.
Latest News
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Παρουσίαση του GREGY στο «Βαλκανικό Νταβός»
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY) παρουσιάστηκε στο «Power Summit 2024» στη Σόφια
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Helleniq Energy: Χτίζει τον 5ο πυλώνα στην αγορά ενέργειας – Τι αλλάζει με το deal της Elpedison
Η Helleniq Energy μετά την απόκτηση του 100% της Elpedison καθετοποιεί πλήρως τις δραστηριότητες της στην ηλεκτρική ενέργειας
Κληρώνει για τους «υδρογονάνθρακες» - Η ώρα της ExxonMobil, το αδιέξοδο της Energean και ο νέος επενδυτής
Σε κρίσιμο σημείο το project «Υδρογονάνθρακες» που είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός την άνοιξη του 2022 – Οι γεωπολιτικές εξελίξεις
Φόβοι για νέα κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Ο ψυχρός Νοέμβριος, οι αυξημένες τιμές στο φυσικό αέριο και η λήξη της συμφωνίας μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας προκαλούν ανησυχία για τα ενεργειακά αποθέματα της Ευρώπης
Τιμολόγια ρεύματος: Αυξήσεις έως 49% τον Δεκέμβριο παρά την επιδότηση
Οι αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος «ψαλιδίστηκαν» με την επιδότηση των 15 ευρώ ανά Μεγαβατώρα τον Δεκέμβριο
Νέες αιχμές Μυτιληναίου κατά ΕΕ - Το project Metlen για βωξίτη, αλουμίνα και γάλλιο
Ο κ. Μυτιληναίος, προσθέτει ότι και τα τρία αυτά υλικά περιλαμβάνονται στον κατάλογο Κρίσιμων & Στρατηγικών Πρώτων Υλών της ΕΕ
Η BP βγάζει στο σφυρί το μερίδιό της στο σύστημα αγωγών αερίου των ΗΠΑ
Η βρετανική ενεργειακή εταιρεία BP θα μπορούσε να συγκεντρώσει έως και 3 δισεκατομμύρια δολάρια από την πώληση
Αυτή είναι η επιδότηση της κιλοβατώρας για τον Δεκέμβριο - Η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ
Τι αναφέρει ανακοίνωση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την επιδότηση στο ηλεκτρικό ρεύμα τον Δεκέμβριο