![Οικογενειακές επιχειρήσεις: Ανάπτυξη για περισσότερες από 7 στις 10 [έρευνα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/marketing-gae07842f4_1920-768x512-1.jpg)
Τη μεγαλύτερη άνθηση των τελευταίων 15 ετών γνωρίζουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, σε δείκτες όπως οι οικονομικές αξίες, η επικοινωνία των εργαζομένων, οι ψηφιακές ικανότητες.
Αυτό προκύπτει από την 11η Παγκόσμια Έρευνα Οικογενειακών Επιχειρήσεων της PwC με θέμα «Οικογενειακές επιχειρήσεις: Νέες τάσεις στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τα ενδιαφερόμενα μέρη», η οποία παρουσιάστηκε στη διάρκεια εκδήλωσης του NED Club σε συνεργασία με το ΕΒΕΑ και τη συμμετοχή της PwC Ελλάδας.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα, περισσότερες από 7 στις 10 (71%) των οικογενειακών επιχειρήσεων ανέφερε ανάπτυξη το τελευταίο οικονομικό έτος, με το 43% να αναφέρει διψήφια ανάπτυξης (έναντι 21% το 2021) και το 77% ότι αναμένει ανάπτυξη τα επόμενα δύο χρόνια.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις με επικοινωνιακή στρατηγική ESG τυγχάνουν μεγαλύτερης εμπιστοσύνης από τους πελάτες από εκείνες που δεν την υιοθετούν (62% έναντι 49%), ωστόσο το 67% των οικογενειακών επιχειρήσεων εστιάζουν ελάχιστα ή καθόλου στο ESG.
Οι μισοί (50%) από τους ερωτηθέντες που είναι πολύ προχωρημένοι στην ύπαρξη μιας συμφωνημένης και κοινοποιημένης στρατηγικής ESG παρουσίασαν διψήφια αύξηση (42% για τις οικογενειακές επιχειρήσεις που δεν είναι πολύ προηγμένες σε αυτόν τον τομέα).
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις με εταιρικό σκοπό συνδεδεμένο με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (SDGs) αποδίδουν καλύτερα από τους ομολόγους τους σε πολλαπλές οικονομικές και κοινωνικές μετρήσεις, σύμφωνα με την 11η Παγκόσμια Έρευνα Οικογενειακών Επιχειρήσεων της PwC.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις με διαφοροποιημένα διοικητικά συμβούλια (46%) έχουν ένα μικρό πλεονέκτημα από εκείνες που δεν έχουν (43%) όσον αφορά τη διψήφια ανάπτυξη φέτος.
Τα δύο τρίτα των οικογενειακών επιχειρήσεων λένε ότι η εμπιστοσύνη των εργαζομένων είναι απαραίτητη – ωστόσο μόνο το 36% δηλώνει ότι επικεντρώνεται στην προσέλκυση και τη διατήρηση ταλέντων.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις ανέκαμψαν μετά την πανδημία και παρά τις θετικές εμπορικές προοπτικές το 2023, τα δεδομένα αποκαλύπτουν μια διαφορά μεταξύ των προτεραιοτήτων για τους ηγέτες και των τομέων στους οποίους εστιάζουν για υψηλότερα επίπεδα ανάπτυξης. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις υψηλών επιδόσεων το 2023 φαίνεται ότι έχουν:
· Κίνητρα εργαζομένων (53%)
· Συμβούλια επικεντρωμένα στη διαφορετικότητα (52%)
· Ισχυρές ψηφιακές δυνατότητες (47%)
Καθώς οι μακροοικονομικές αντιξοότητες επηρεάζουν τις επιχειρήσεις παγκοσμίως, οι οικογενειακές επιχειρήσεις το 2023 δεσμεύονται σε μεγάλο βαθμό να προστατεύουν την κύρια επιχείρηση, να καλύπτουν το κόστος και να επιβιώνουν, αντί να επιδιώκουν ψηφιακές δυνατότητες και να εισάγουν νέα προϊόντα και Υπηρεσίες.
Λίγο πάνω από το ένα τρίτο (36%) των οικογενειακών επιχειρήσεων δηλώνει ότι επικεντρώνεται στην προσέλκυση και τη διατήρηση ταλέντων – παρά στην κατανόηση ότι η εμπιστοσύνη των εργαζομένων είναι κρίσιμη για την επιτυχία της επιχείρησης.
Οικοδόμηση εμπιστοσύνης
Σύμφωνα με το 2023 Trust Barometer του Edelman, οι πελάτες πλέον περιμένουν περισσότερο από ποτέ δράση από τις επιχειρήσεις σε κοινωνικά ζητήματα, και αυτό αντικατοπτρίζεται στον αυξανόμενο αριθμό οικογενειακών εταιρειών που πέτυχαν διψήφια ανάπτυξη (52%) το περασμένο έτος.
Επιπλέον, περισσότερες επιχειρήσεις (10%) που εργάζονται σκληρά για να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη στις εταιρείες τους, παρουσίασαν υψηλότερο επίπεδο ανάπτυξης την ίδια περίοδο.
Ωστόσο, μόνο μια μειοψηφία οικογενειακών επιχειρήσεων αναλαμβάνει τακτική δράση για να διασφαλίσει ότι ο σκοπός παρακολουθείται αποτελεσματικά, με το 46% των ερωτηθέντων να το δημοσιεύουν στο διαδίκτυο και το 36% να το κοινοποιούν ενεργά στα μέλη της οικογένε
Σημειωτέον ότι, παρά τη συσχέτιση μεταξύ της παροχής ESG (62%), της διαφορετικότητας και της εμπιστοσύνης με τους πελάτες, μόνο το 22% των οικογενειακών επιχειρήσεων παγκοσμίως επικεντρώνεται επί του παρόντος σε αυτό.
Καθώς σχεδόν όλοι οι ερωτηθέντες θεωρούν τους πελάτες τους την πιο ουσιαστική ομάδα μετόχους τους (95%) και περισσότερες επιχειρήσεις που προχωρούν σε στρατηγικές DEI (10%) και ESG (8%) παρουσιάζουν διψήφια ανάπτυξη, υπάρχει μια ευκαιρία για τις οικογενειακές επιχειρήσεις να κερδίσουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ενόψει ενός μεταβαλλόμενου οικονομικού τοπίου, συμπεραίνουν οι συντάκτες της έρευνας.
Ψηφιακές δυνατότητες
Σχεδόν 10% περισσότερες οικογενειακές επιχειρήσεις που διαθέτουν ισχυρές ψηφιακές δυνατότητες γνώρισαν διψήφια ανάπτυξη το περασμένο έτος.
Επίσης, διευκολύνοντας τις διαδικασίες συλλογής σχολίων πελατών και εργαζομένων, οι οικογενειακές εταιρείες που εμπιστεύονται πλήρως αυτά τα ενδιαφερόμενα μέρη τείνουν να είναι πιο προηγμένες ψηφιακά.
Ωστόσο, μόνο δύο στις πέντε (42%) πιστεύουν ότι έχουν ισχυρές ψηφιακές δυνατότητες και το μερίδιο των εταιρειών που επικεντρώνονται στη βελτίωση σε αυτόν τον τομέα ως βασική προτεραιότητα έχει πέσει ως κορυφαία προτεραιότητα για τις οικογενειακές επιχειρήσεις από το 2021, με το 52% να κατατάσσει τις ψηφιακές δυνατότητες ως πρώτη προτεραιότητα για τα επόμενα δύο χρόνια.
Η ποικιλομορφία στα διοικητικά συμβούλια, κλειδί για τον μετασχηματισμό
Ο σχεδιασμός κληρονομιάς και διαδοχής είναι κορυφαίος για τις οικογενειακές επιχειρήσεις το 2023, με νεότερες και εξωτερικές φωνές να αναφέρονται συχνά ως υποστηρικτές της αλλαγής και της προόδου.
Για παράδειγμα, όσοι υιοθετούν ψηφιακό μετασχηματισμό τείνουν να έχουν πιο διαφοροποιημένα ΔΣ.
Στη φετινή έκθεση, η ύπαρξη περισσότερων από δύο μη οικογενειακών μελών στο ΔΣ συνδέθηκε έντονα με διψήφια ανάπτυξη. Αυτές οι εταιρείες τείνουν επίσης να είναι πιο προηγμένες σε τομείς όπως η παροχή λύσεων στην κοινωνία, το περιβάλλον και η ποικιλομορφία, η ισότητα και η ένταξη, τομείς εστίασης που συνδέονταν επίσης με ισχυρότερες οικονομικές επιδόσεις.
Ωστόσο, το ένα τρίτο όλων των ερωτηθέντων έχει μόνο μέλη της οικογένειας στο διοικητικό συμβούλιο, το ένα τέταρτο δεν έχει κανέναν και μόνο το 9% εμπίπτει στον ορισμό του διαφοροποιημένου ΔΣ.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις με ποικιλομορφία διοικητικών συμβουλίων έχουν ένα μικρό πλεονέκτημα από εκείνες που δεν έχουν ως προς την αναφερόμενη διψήφια ανάπτυξη φέτος (46% και 43%, αντίστοιχα).


Latest News

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο

Morgan Stanley: Επιβεβαιώνει την τιμή στόχο της Metlen στα 48 ευρώ
Κατά την Morgan Stanley η συνολική παραγωγή ενέργειας των 3,1 TWh παρουσίασε αύξηση 22% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο

AXIA: Ελκυστικές οι ελληνικές τράπεζες - Οι νέες τιμές στόχοι [γραφήματα]
Στις προοπτικές των ελληνικών τραπεζών εστιάζει ανάλυση της ΑΧΙΑ - Τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους επενδυτές

Optima Bank για AKTOR Group: «Νέος παίκτης… με εμπειρία – Ήρθε για να μείνει»
O όμιλος AKTOR είναι ένα κορυφαίο και διαφοροποιημένο κατασκευαστικό συγκρότημα στην Ελλάδα, με σημαντική και αναπτυσσόμενη παρουσία στην ΝA Ευρώπη, σημειώνει η Optima Bank