Σημαντική επιβάρυνση θα επωμιστούν φέτος οι καταναλωτές από τη χρέωση του συστήματος φυσικού αερίου. Αυξήθηκε κατά 18% σε σχέση με πέρυσι.

Αυτό προκύπτει από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της διοίκησης του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), όπου στη διάρκεια της τα στελέχη της εταιρείας την απέδωσαν σε λάθη… προηγούμενων κανονισμών για τον προσδιορισμό των χρεώσεων…

Φυσικό αέριο: Νέα πτώση στις τιμές – Ήπια ζήτηση παρά τον καύσωνα

Αν και όπως υποστήριξε η CEO κ. Μαρία Ρίτα Γκάλι η συγκεκριμένη ταρίφα έχει μηδαμινή συμμετοχή στον τελικό λογαριασμό ενός νοικοκυριού ή μιας βιομηχανίας, εντούτοις οι συνθήκες της αγοράς δεν δικαιολογούν την αύξηση. Η μέση ταρίφα από τα 1,78 ευρώ ανά Μεγαβατώρα το 2022 ανεβαίνει στα 2,10 ευρώ ανά Μεγαβατώρα το 2023.

Ο κ. Μιχάλης Θωμαδάκης Ανώτατος Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του Διαχειριστή απέδωσε την αύξηση στο γεγονός ότι με βάση τον προηγούμενο Κανονισμό τιμολόγησης ελήφθησαν υπόψη προβλέψεις από το 2019. Παράλληλα, σύμφωνα με τον ίδιο, ελήφθησαν υπόψη και οι υψηλές τιμές του αερίου αλλά και κόστη των έργων.

Υψηλές τιμές

Πάντως από τα ίδια στοιχεία που παρουσίασε ο ΔΕΣΦΑ προκύπτει πως οι ταρίφες από το 2024 θα ακολουθήσουν πτωτική τροχιά αλλά το 2025 και 2026 θα παραμείνουν κοντά στα επίπεδα του 2022. Δηλαδή το 2024 θα μειωθεί η χρέωση του συστηματος μεταφοράς στα 1,90 ευρώ ανά Μεγαβατώρα και το 2025 και 2026 θα κάτσει… στα 1,77 και 1,73 ευρώ ανά Μεγαβατώρ, αντίστοιχα. Στα επίπεδα δηλαδή του 2022.

Με πιο απλά λόγια οι φθηνές ρυθμιζόμενες χρεώσεις αποτελούν παρελθόν…

Τα νέα έργα

Η λογική που υιοθετεί ο νέος κανονισμός τιμολόγησης – εκπονήθηκε από τη ΡΑΑΕΥ – , σύμφωνα με όσα εξήγησαν τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ έχει να κάνει με το πώς όσο περισσότερες ποσότητες αερίου διέρχονται από το σύστημα τόσο χαμηλότερες θα είναι οι χρεώσεις.

Κάτι τέτοιο βέβαια δεν συνέβη το 2023 όταν το 2022 σημειώθηκε στη χώρα ρεκόρ εισαγωγών αερίου.

Πέραν αυτού, το επιχείρημα που αναπτύσσεται περί ανταγωνιστικών τιμών στο φυσικό αέριο με την προσθήκη νέων πηγών εφοδιασμού στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου επίσης φαίνεται να κλυδωνίζεται… Κι αυτό καθώς ο Διαχειριστής δεν δείχνει να διασφαλίζει χαμηλότερες χρεώσεις από τη είσοδο κι έξοδο των ποσοτήτων μέσα από το σύστημα.

Οι δημοπρασίες

Στο ΕΣΦΑ τα τελευταία χρόνια προστέθηκε ο αγωγός TAP, ο οποίος προσφέρει εναλλακτική πηγή φυσικού αερίου.

Επιπλέον ο τερματικός σταθμός LNG του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα έσπασε ρεκόρ εισαγωγών το 2022. Με τον Διαχειριστή να αποκομίζει τεράστια έσοδα, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, από τα τέλη αποθήκευσης ποσοτήτων στις δεξαμενές των εγκαταστάσεων.

Πέραν αυτού, η προσθήκη του FSRU στην Αλεξανδρούπολη – μέτοχος της κοινοπραξίας είναι και ο ΔΕΣΦΑ – μάλλον προσώρας δεν ρίχνει τις τιμές στο φυσικό αέριο.

Αξίζει να τονιστεί, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που παρουσίασε χθες η διοίκηση της εταιρείας, πως σε δημοπρασίες που διενήργησε ο ΔΕΣΦΑ για τη δέσμευση δυναμικότητας σε σημεία εισόδου του συστήματος στη Νέα Μεσημβρία (αγωγός TAP), Αμφιτρίτη (FSRU Αλεξανδρούπολης) και Σιδηρόκαστρο (υφιστάμενο σύστημα αγωγού) οι τιμές που πρόσφεραν οι έμποροι φυσικού αερίου και οι ηλεκτροπαραγωγοί εκτινάχθηκαν στα ύψη…

Στην Αμφιτρίτη για παράδειγμα το προϊόν η δυναμικότητα που προσφέρθηκε αντιστοιχεί σε 24.000 Μεγαβατώρες την ημέρα και οι προσφορές ήταν 84.000 Μεγαβατώρες την ημέρα. Οι συμμετέχοντες χτυπάγανε τιμές για τη δέσμευση δυναμικότητας επί οκτώ ημέρες… Το αποτέλεσμα ήταν να σημειωθεί προσαύξηση στην αρχική τιμή της δημοπρασίας κατά 684%! Η δυναμικότητα αυτή αφορά στη διακίνηση ποσοτήτων από το FSRU της Αλεξανδρούπολης προς το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.

Κερδισμένοι από αυτή τη δημοπρασία π.χ. δεν βγαίνουν οι καταναλωτές αλλά ο ΔΕΣΦΑ. Ο ΔΕΣΦΑ δε, βγαίνει διπλά κερδισμένος και ως Διαχειριστής της δυναμικότητας… αλλά και ως μοναδικός μέτοχος της Ρεβυθούσας. Αν και είναι και μέτοχος στην κοινοπραξία του FSRU, το οποίο ειρήσθω εν παρόδω, έδειξε ικανό… να φέρει τέτοιες ποσότητες αερίου, τετραπλάσιες σε σχέση με τη δυναμικότητα του αγωγού στην Αμφιτρίτη…

Πως γίνεται λοιπόν να κερδίζει διπλά ο Διαχειριστής; Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, πετυχαίνει αφενός υψηλότερα έσοδα από τις χρεώσεις δυναμικότητας και αφετέρου το FSRU στην Αλεξανδρούπολη βγαίνει εκτός συναγωνισμού, λόγω του υψηλού κόστους δυναμικότητας. Ευννοημένος βγαίνει ο τερματικός σταθμός στη Ρεβυθούσα στον οποίο μοναδικός μέτοχος είναι ο ΔΕΣΦΑ.

Η δημοπρασία επίσης στη Νέα Μεσημβρία εκτόξευσε το premium κατά 104%.

Σημειωτέον ότι η τιμές της δέσμευσης δυναμικότητας στα σημεία εισόδου του ΕΣΦΑ διαμορφώνονται από τις προσφορές των χρηστών του συστήματος αερίου.

Τα έσοδα

Η κ. Γκάλι αναφερόμενη στα premia των δημοπρασιών είπε ότι η ΡΑΑΕΥ θα αποφασίσει αν αυτά τα έσοδα – η διοίκηση δήλωσε πως δεν είναι σε θέση να πει πόσα είναι – θα επιστραφούν στους χρήστες ως μείωση της ταρίφας ή θα διατεθούν για τις επενδύσεις του Διαχειριστή.

Πάντως, η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ υπεραμύνθηκε της ανάγκης να υλοποιηθούν επενδύσεις στο σύστημα λόγω της συμφόρησης του ιδίως στο τμήμα του αγωγού Καρπερή – Κομοτηνή.

Όπως και να χει, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο ΔΕΣΦΑ πετυχαίνει να διατηρεί ισχυρά κεφάλαια κίνησης.

Ο τελικός λογαριασμός

Πάντως, τον τελικό λογαριασμό δεν θα τον επωμιστούν μόνο όσοι καταναλώνουν φυσικό αέριο.

Το πρόσθετο κόστος από τις δημοπρασίες ή τα τέλη της χρήσης του συστήματος μεταφοράς, οι έμποροι και οι ηλεκτροπαραγωγοί μοιραία θα τον περάσουν στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Και εφόσον αυτό το έχουν επωμιστεί εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με μονάδες φυσικού αερίου θα το περάσουν στους λογαριασμούς ρεύματος…

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια