Ενώ ορισμένες εταιρείες επιβάλλουν αυστηρότερους κανόνες για την τηλεργασία, ολοένα περισσότερες κινούνται προς πιο ευέλικτους τρόπους εργασίας, όπως αναφέρουν οι Financial Times.
Όταν η εταιρεία Zoom κάλεσε τους υπαλλήλους της να επιστρέψουν στο γραφείο τον προηγούμενο μήνα, αυτό ερμηνεύτηκε ευρέως ως η διάλυση του πειράματος της τηλεργασίας.
Τηλεργασία: Οι ευέλικτες μορφές εργασίας είναι γεμάτες εκπλήξεις
Υπέρ του γραφείου
Το μήνυμα υπέρ του γραφείου, υποστήριξε ο Ιλον Μασκ, ο οποίος χαρακτήρισε ότι είναι ηθικά λάθος η εργασία από το σπίτι. Η Amazon παρακολουθεί την παρουσία και στέλνει email στους υπαλλήλους που δεν προσέρχονται τρεις ημέρες την εβδομάδα, ενώ η Google υποστηρίζει ότι η απουσία θα επηρεάσει τις αξιολογήσεις απόδοσης των εργαζόμενων. Στη Βρετανία, τράπεζες όπως η Lloyds Banking, η Citi και η HSBC επιβάλλουν αυστηρότερους κανόνες για την παρουσία στο γραφείο.
Αλλά ακόμη και όταν ορισμένοι εργοδότες ακολουθούν μια πιο επιθετική προσέγγιση για να αναγκάσουν τους υπαλλήλους να επιστρέψουν στο γραφείο, τα τελευταία δεδομένα δείχνουν ότι η εικόνα για τους τρόπους εργασίας είναι διαφορετική. Ακόμη και μετά την αυστηροποίηση των κανόνων, η Zoom απαιτεί μόνο δύο ημέρες στο γραφείο, ενώ οι περισσότερες εταιρείες με προσωπικό γραφείου αναμένεται να διατηρήσουν ένα στοιχείο τηλεργασίας.
«Αυτό που δεν γίνεται πρωτοσέλιδο είναι ότι υπάρχει μεγαλύτερο ποσοστό εταιρειών που μετακινούνται από την πλήρη απασχόληση στο γραφείο σε πολύ μεγαλύτερη ευελιξία», λέει ο Brian Elliott, συνιδρυτής του Future Forum, ενός οργανισμού για το μέλλον της εργασίας που ξεκίνησε το 2020.
Καθώς το βόρειο ημισφαίριο βγαίνει από την καλοκαιρινή περίοδο διακοπών – παραδοσιακά το σημείο στο οποίο οι εταιρείες επιδιώκουν να επιβάλλουν αυστηρότερες πολιτικές επιστροφής στο γραφείο – οι εντάσεις με το προσωπικό δεν έχουν ακόμη επιλυθεί. Αλλά η συζήτηση για τους τρόπους εργασίας μπαίνει σε μια νέα φάση, καθώς οι εταιρείες εξετάζουν τρόπους για να ενισχύσουν την παραγωγικότητα και την απόδοση των υβριδικών πολιτικών – αντί να τις αντιμετωπίζουν απλώς ως προνόμιο του προσωπικού.
Βρίσκοντας τη χρυσή τομή
Στις ΗΠΑ, το 33% των εταιρειών είναι πλήρως ευέλικτες – πράγμα που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι εργάζονται εξ ολοκλήρου από απόσταση ή τους δίνεται ελεύθερη επιλογή για το πότε πηγαίνουν στο γραφείο, σύμφωνα με το Flex Index, το οποίο συλλέγει δεδομένα για τις πολιτικές εργασίας από 6.500 εταιρείες. Το ποσοστό των αμερικανικών εταιρειών που απαιτούν πλήρη παρουσία στο γραφείο μειώθηκε από 49% τον Ιανουάριο σε 39% τον Ιούλιο. Εν τω μεταξύ, το «υβριδικό μοντέλο Goldilocks», το οποίο απαιτεί ελάχιστο αριθμό ημερών στο γραφείο, είχε υιοθετηθεί από το 28% των εταιρειών έως τον Ιούλιο, από 20% στην αρχή του τρέχοντος έτους.
Σύμφωνα με την νέα έκθεση του Flex Index, οι αμερικανικές εταιρείες ορίζουν κατά μέσο όρο 2,56 ημέρες στο γραφείο την εβδομάδα, στη μέση μεταξύ του τι ελπίζουν οι εργοδότες (2,75 ημέρες) και των 2,21 ημερών που επιθυμούν οι εργαζόμενοι.
«Αυτό το δύο έως τρεις ημέρες την εβδομάδα [στο γραφείο], νομίζω ότι είναι μια εκεχειρία», λέει ο Rob Sadow της Scoop, η οποία προμηθεύει τεχνολογίες υβριδικής εργασίας και επιβλέπει το Flex Index. «Οι εργοδότες μπορεί να μην πάρουν ακριβώς αυτό που θέλουν, οι εργαζόμενοι μπορεί να μην πάρουν ακριβώς αυτό που θέλουν», προσθέτει.
Παγκοσμίως, το ένα τρίτο των εταιρειών έχει θεσπίσει υποχρεωτική παρουσία στο γραφείο, ενώ σχεδόν οι μισές επιτρέπουν στους υπαλλήλους να επιλέξουν, με τους περισσότερους να επιλέγουν την Παρασκευή ως την ημέρα που είναι πιο πιθανό να εργαστούν από το σπίτι.
Δώστε στους υπαλλήλους λόγο
Το ποιος αποφασίζει για τις πολιτικές των εταιρειών σχετικά με τον τρόπο εργασίας βοηθά να προσδιοριστεί πώς θα γίνουν αποδεκτές. Οι υποχρεωτικές πολιτικές είναι δημοφιλείς στους εργοδότες εν μέρει επειδή είναι απλές να επιβληθούν, αλλά οι υπάλληλοι προτιμούν να έχουν λόγο στην απόφαση. Η Syreeta Brown, επικεφαλής του τμήματος προσωπικού και επικοινωνίας της βρετανικής τράπεζας Virgin Money, λέει ότι πραγματοποίησε εκτεταμένη έρευνα σε όλα τα επίπεδα, πριν αποφασίσει ότι οι περισσότεροι υπάλληλοι θα μπορούσαν να εργαστούν οπουδήποτε στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το μοτίβο, όμως, καθορίστηκε σε συνεννόηση με τον προϊστάμενο και την ομάδα.
Η συζήτηση για τους τρόπους εργασίας μπαίνει σε μια νέα φάση, καθώς οι εταιρείες εξετάζουν τρόπους για να ενισχύσουν την παραγωγικότητα και την απόδοση των υβριδικών πολιτικών – αντί να τις αντιμετωπίζουν απλώς ως προνόμιο του προσωπικού. Εμφανίζονται νέες ενδείξεις για το πώς οι εργοδότες μπορούν να διαχειριστούν την υβριδική εργασία, συμπεριλαμβανομένης της δημοκρατικοποίησης των αποφάσεων και της αύξησης της κατάρτισης των ηγετών.
Δυσαρεστημένοι εργαζόμενοι
Σύμφωνα με έρευνα της Boston Consulting Group, σχεδόν τα δύο τρίτα (62%) των εργαζομένων σε αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες δεν είχαν λόγο στην απόφαση για τον τρόπο εργασίας τους. Οι εργαζόμενοι ήταν λιγότερο ικανοποιημένοι όταν ο τρόπος εργασίας τους καθορίζεται από την «κορυφή» της εταιρείας. Όταν ο άμεσος προϊστάμενος επέβαλε την πολιτική, το ποσοστό των δυσαρεστημένων εργαζομένων μειώθηκε, και μειώθηκε ακόμα περισσότερο αν αποφάσιζε η ομάδα.
Η έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε την άνοιξη του 2023 σε 1.500 εργαζόμενους, διαπίστωσε ότι οι εργαζόμενοι προτιμούν να έχουν λόγο στην απόφαση για τον τρόπο εργασίας τους. Όταν οι εργαζόμενοι έχουν λόγο στην απόφαση, είναι πιο πιθανό να είναι ικανοποιημένοι με την πολιτική εργασίας.
Η έρευνα έδειξε επίσης ότι οι εργαζόμενοι είναι πιο ικανοποιημένοι όταν μπορούν να επιλέξουν πότε και από πού εργάζονται. Οι εταιρείες που επιτρέπουν στους εργαζόμενους να εργάζονται από το σπίτι μερικές ημέρες την εβδομάδα φαίνεται να έχουν πιο ικανοποιημένους εργαζόμενους.
Η έρευνα έρχεται σε μια εποχή που οι εταιρείες επανεξετάζουν τις πολιτικές εργασίας τους μετά την πανδημία COVID-19.
Οι εταιρείες που θέλουν να διατηρήσουν ή να αυξήσουν την ικανοποίηση των εργαζομένων τους θα πρέπει να δώσουν στους εργαζόμενους λόγο στην απόφαση για τον τρόπο εργασίας τους και να τους επιτρέψουν να επιλέξουν πότε και από πού εργάζονται.
Latest News
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης