Στο Σάντερλαντ στις 24 Νοεμβρίου, ο Βρετανός πρωθυπουργός, ο υπουργός οικονομικών και  το αφεντικό της Nissan Ουτσίντα Μακότο ανακοίνωσαν από κοινού, ότι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία θα κατασκευάζει τρία ηλεκτρικά μοντέλα και επιπλέον θα χτίσει ένα εργοστάσιο μπαταριών στην πόλη.

Η δέσμευση της Nissan ακολουθεί άλλα ενθαρρυντικά νέα για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας της Βρετανίας. Αυτό που αναρωτιούνται πολλοί, ανάμεσα τους και ο Economist ανάμεσα τους, είναι κατά πόσο ήταν δικαιολογημένα τα πλατιά χαμόγελα για έναν κλάδο που τα τελευταία χρόνια πνέει τα λοίσθια στην Βρετανία.

Η αυτοκινητοβιομηχανία και η ηλεκτροκίνηση το νέο μέτωπο μεταξύ ΕΕ – Κίνας

Ουτσίντα Μακότο

Το 2017, από την αρχή του έτους έως τον Σεπτέμβριο, τα βρετανικά εργοστάσια κατασκεύασαν 1,7 εκατομμύρια οχήματα, δείχνοντας ότι θα μπορούσαν να φτάσουν τα 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα το χρόνο. Στους 12 μήνες έως τον Σεπτέμβριο του 2023, ο αριθμός ήταν περίπου στο μισό. Η Βρετανία μπορεί να έχει ακόμα πολλά πλεονεκτήματα, αλλά, για να ανακάμψει η βιομηχανία, οι μεγάλες ξένες εταιρείες αυτοκινήτων πρέπει να πειστούν ότι η Βρετανία είναι καλό μέρος για επενδύσεις, καθώς η βιομηχανία στρέφεται γρήγορα στην ηλεκτροκίνηση.

Οι φόβοι ότι η απόφαση της κυβέρνησης να ανακαλέσει την απαγόρευση πωλήσεων νέων οχημάτων με ορυκτά καύσιμα από το 2030 έως το 2035 που θα απέτρεπε τις επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα (EVS) έχουν αμβλυνθεί από νέο νόμο που απαιτεί το 80% των νέων πωλήσεων να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων μέχρι το 2030. Όμως, δεδομένου ότι οκτώ στα δέκα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Βρετανία εξάγονται, με έξι από αυτά προς την ΕΕ, πρέπει επίσης να πείσουν ότι τα βάρη του Brexit, συμπεριλαμβανομένων των αυστηρών απαιτήσεων κανόνων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εξάγονται στο μπλοκ, είναι ανεκτά.

Nissan: 35 χρόνια στη Βρετανία

Η Nissan, η οποία κατασκευάζει αυτοκίνητα στη Βρετανία για πάνω από 35 χρόνια φαίνεται να έχει πειστεί. Η εταιρεία και οι συνεργάτες της θα προσθέσουν άλλα £2 δισεκατομμύρια  (2,5 δισεκατομμύρια δολάρια) σε μια επένδυση 1 δισεκατομμυρίου λιρών σε EVs που ανακοίνωσε η Nissan το 2021. Μεταξύ άλλων, θα πληρώσει για ένα ακόμη υπερεργοστάσιο μπαταριών που θα κατασκευάσει από κοινού με την AESC, ιδιοκτησίας της κινεζικής Envision. Ήδη ένα είναι υπό κατασκευή και υπάρχει ακόμη ένα μικρότερο εργοστάσιο.

Αυτά τα αποκαλούμενα «gigafactories» είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της βιομηχανίας στη Βρετανία. Ως μέρος της συμφωνίας ελεύθερων συναλλαγών για αυτοκίνητα μετά το Brexit, το 55% της αξίας των εξαρτημάτων των αυτοκινήτων που εξάγονται από τη Βρετανία στην Ευρώπη θα πρέπει να προέρχεται είτε από το ΗΒ είτε από την ΕΕ έως το 2027 για να αποφευχθούν δασμοί 10%. Αλλά η κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων με τη μέγιστη απόδοση απαιτεί την παράδοση μπαταριών ακριβώς… στο κατώφλι του εργοστασίου.

Όταν η Britishvolt, μια startup μπαταριών, χρεοκώπησε τον Ιανουάριο, το μόνο υπερεργοστάσιο που έμενε στη Βρετανία ήταν αυτό που κατασκευαζόταν ήδη από τη Nissan. Αυτό έκανε την κυβέρνηση Σουνάκ να συνειδητοποιήσει, αν και καθυστερημένα, ότι η διατήρηση της μεγάλης κλίμακας αυτοκινητοβιομηχανίας στη Βρετανία θα απαιτούσε κίνητρα όπως εκείνα των ΗΠΑ και της ΕΕ. Στις 26 Νοεμβρίου, η κυβέρνηση δημοσίευσε τη στρατηγική της για τις μπαταρίες, η οποία υπόσχεται περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια λίρες για τη στήριξη των αλυσίδων παραγωγής και εφοδιασμού. Η Nissan πιθανότατα θα πάρει περίπου £200 εκατομμύρια για τη νέα της επένδυση, σύμφωνα με τον Economist.

Οι επιδοτήσεις φέρνουν επενδύσεις

Άλλοι έχουν ήδη επωφεληθεί από την κρατική απλοχεριά. Τον Ιούλιο η Jaguar Land Rover, του ινδικού ομίλου Tata, δήλωσε ότι θα ξοδέψει 4 δισεκατομμύρια λίρες σε ένα υπερεργοστάσιο στο Σόμερσετ, με επιδότηση περίπου £500 εκατομμύρια. Η Mini, της BMW, δεσμεύτηκε τον Σεπτέμβριο να επενδύσει 600 εκατομμύρια λίρες μετά από επιδότηση 75 εκατομμυρίων λιρών για την αναβάθμιση εργοστασίων στην Οξφόρδη και στο Σουίντον για την κατασκευή δύο ηλεκτρικών μοντέλων. Τον ίδιο μήνα η Vauxhall, της Stellantis, άρχισε να κατασκευάζει ηλεκτρικά φορτηγά στο Ellesmere Port στο Merseyside, σε μια επένδυσή 100 εκατομμυρίων λιρών η οποία έλαβε επιδότηση £30 εκατομμύρια .

Αυτές οι ανακοινώσεις μειώνουν τον κίνδυνο μιας καθοδικής πορείας του κλάδου, αλλά δεν εξασφαλίζουν ένα ευημερούν μέλλον. Η Mini και η Stellantis σχεδιάζουν να εισάγουν μπαταρίες, γεγονός που καθιστά λιγότερο δαπανηρή τη μετατόπιση της παραγωγής στο μέλλον. Το εργοστάσιο της Jaguar Land Rover, που πρόκειται να ξεκινήσει την παραγωγή το 2026, μπορεί τελικά να παράγει 40 γιγαβατώρες (gwh) μπαταριών το χρόνο. Τα εργοστάσια της Nissan θα προσθέτουν πιθανώς 20 gwh ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Το Ινστιτούτο Faraday υπολογίζει ότι η Βρετανία θα χρειάζεται μπαταρίες χωρητικότητας 100 gwh ετησίως έως το 2030 και 200 gwh έως το 2040, εάν μέχρι τότε η βιομηχανία κατασκευάζει 1,8 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως. Ακόμη και αυτό είναι πολύ πίσω από τη Γερμανία, όπου, μέχρι το 2030, πρόκειται να παράγονται 325 gwh ετησίως.

Η συμβουλευτική Benchmark Mineral Intelligence υπολογίζει ότι 408 gigafactories θα λειτουργούν παγκοσμίως έως το 2030, με χωρητικότητας άνω των εννέα τεραβατώρων, με μόνο το 0,6% αυτού πρόκειται να βρίσκεται στη Βρετανία, αλλά οι επενδύσεις της Nissan, και άλλες παρόμοιες, θα κρατήσουν τη Βρετανία στο παιχνίδι.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή