Στο Σάντερλαντ στις 24 Νοεμβρίου, ο Βρετανός πρωθυπουργός, ο υπουργός οικονομικών και το αφεντικό της Nissan Ουτσίντα Μακότο ανακοίνωσαν από κοινού, ότι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία θα κατασκευάζει τρία ηλεκτρικά μοντέλα και επιπλέον θα χτίσει ένα εργοστάσιο μπαταριών στην πόλη.
Η δέσμευση της Nissan ακολουθεί άλλα ενθαρρυντικά νέα για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας της Βρετανίας. Αυτό που αναρωτιούνται πολλοί, ανάμεσα τους και ο Economist ανάμεσα τους, είναι κατά πόσο ήταν δικαιολογημένα τα πλατιά χαμόγελα για έναν κλάδο που τα τελευταία χρόνια πνέει τα λοίσθια στην Βρετανία.
Η αυτοκινητοβιομηχανία και η ηλεκτροκίνηση το νέο μέτωπο μεταξύ ΕΕ – Κίνας
Το 2017, από την αρχή του έτους έως τον Σεπτέμβριο, τα βρετανικά εργοστάσια κατασκεύασαν 1,7 εκατομμύρια οχήματα, δείχνοντας ότι θα μπορούσαν να φτάσουν τα 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα το χρόνο. Στους 12 μήνες έως τον Σεπτέμβριο του 2023, ο αριθμός ήταν περίπου στο μισό. Η Βρετανία μπορεί να έχει ακόμα πολλά πλεονεκτήματα, αλλά, για να ανακάμψει η βιομηχανία, οι μεγάλες ξένες εταιρείες αυτοκινήτων πρέπει να πειστούν ότι η Βρετανία είναι καλό μέρος για επενδύσεις, καθώς η βιομηχανία στρέφεται γρήγορα στην ηλεκτροκίνηση.
Οι φόβοι ότι η απόφαση της κυβέρνησης να ανακαλέσει την απαγόρευση πωλήσεων νέων οχημάτων με ορυκτά καύσιμα από το 2030 έως το 2035 που θα απέτρεπε τις επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα (EVS) έχουν αμβλυνθεί από νέο νόμο που απαιτεί το 80% των νέων πωλήσεων να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων μέχρι το 2030. Όμως, δεδομένου ότι οκτώ στα δέκα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Βρετανία εξάγονται, με έξι από αυτά προς την ΕΕ, πρέπει επίσης να πείσουν ότι τα βάρη του Brexit, συμπεριλαμβανομένων των αυστηρών απαιτήσεων κανόνων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εξάγονται στο μπλοκ, είναι ανεκτά.
Nissan: 35 χρόνια στη Βρετανία
Η Nissan, η οποία κατασκευάζει αυτοκίνητα στη Βρετανία για πάνω από 35 χρόνια φαίνεται να έχει πειστεί. Η εταιρεία και οι συνεργάτες της θα προσθέσουν άλλα £2 δισεκατομμύρια (2,5 δισεκατομμύρια δολάρια) σε μια επένδυση 1 δισεκατομμυρίου λιρών σε EVs που ανακοίνωσε η Nissan το 2021. Μεταξύ άλλων, θα πληρώσει για ένα ακόμη υπερεργοστάσιο μπαταριών που θα κατασκευάσει από κοινού με την AESC, ιδιοκτησίας της κινεζικής Envision. Ήδη ένα είναι υπό κατασκευή και υπάρχει ακόμη ένα μικρότερο εργοστάσιο.
Αυτά τα αποκαλούμενα «gigafactories» είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της βιομηχανίας στη Βρετανία. Ως μέρος της συμφωνίας ελεύθερων συναλλαγών για αυτοκίνητα μετά το Brexit, το 55% της αξίας των εξαρτημάτων των αυτοκινήτων που εξάγονται από τη Βρετανία στην Ευρώπη θα πρέπει να προέρχεται είτε από το ΗΒ είτε από την ΕΕ έως το 2027 για να αποφευχθούν δασμοί 10%. Αλλά η κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων με τη μέγιστη απόδοση απαιτεί την παράδοση μπαταριών ακριβώς… στο κατώφλι του εργοστασίου.
Όταν η Britishvolt, μια startup μπαταριών, χρεοκώπησε τον Ιανουάριο, το μόνο υπερεργοστάσιο που έμενε στη Βρετανία ήταν αυτό που κατασκευαζόταν ήδη από τη Nissan. Αυτό έκανε την κυβέρνηση Σουνάκ να συνειδητοποιήσει, αν και καθυστερημένα, ότι η διατήρηση της μεγάλης κλίμακας αυτοκινητοβιομηχανίας στη Βρετανία θα απαιτούσε κίνητρα όπως εκείνα των ΗΠΑ και της ΕΕ. Στις 26 Νοεμβρίου, η κυβέρνηση δημοσίευσε τη στρατηγική της για τις μπαταρίες, η οποία υπόσχεται περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια λίρες για τη στήριξη των αλυσίδων παραγωγής και εφοδιασμού. Η Nissan πιθανότατα θα πάρει περίπου £200 εκατομμύρια για τη νέα της επένδυση, σύμφωνα με τον Economist.
Οι επιδοτήσεις φέρνουν επενδύσεις
Άλλοι έχουν ήδη επωφεληθεί από την κρατική απλοχεριά. Τον Ιούλιο η Jaguar Land Rover, του ινδικού ομίλου Tata, δήλωσε ότι θα ξοδέψει 4 δισεκατομμύρια λίρες σε ένα υπερεργοστάσιο στο Σόμερσετ, με επιδότηση περίπου £500 εκατομμύρια. Η Mini, της BMW, δεσμεύτηκε τον Σεπτέμβριο να επενδύσει 600 εκατομμύρια λίρες μετά από επιδότηση 75 εκατομμυρίων λιρών για την αναβάθμιση εργοστασίων στην Οξφόρδη και στο Σουίντον για την κατασκευή δύο ηλεκτρικών μοντέλων. Τον ίδιο μήνα η Vauxhall, της Stellantis, άρχισε να κατασκευάζει ηλεκτρικά φορτηγά στο Ellesmere Port στο Merseyside, σε μια επένδυσή 100 εκατομμυρίων λιρών η οποία έλαβε επιδότηση £30 εκατομμύρια .
Αυτές οι ανακοινώσεις μειώνουν τον κίνδυνο μιας καθοδικής πορείας του κλάδου, αλλά δεν εξασφαλίζουν ένα ευημερούν μέλλον. Η Mini και η Stellantis σχεδιάζουν να εισάγουν μπαταρίες, γεγονός που καθιστά λιγότερο δαπανηρή τη μετατόπιση της παραγωγής στο μέλλον. Το εργοστάσιο της Jaguar Land Rover, που πρόκειται να ξεκινήσει την παραγωγή το 2026, μπορεί τελικά να παράγει 40 γιγαβατώρες (gwh) μπαταριών το χρόνο. Τα εργοστάσια της Nissan θα προσθέτουν πιθανώς 20 gwh ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Το Ινστιτούτο Faraday υπολογίζει ότι η Βρετανία θα χρειάζεται μπαταρίες χωρητικότητας 100 gwh ετησίως έως το 2030 και 200 gwh έως το 2040, εάν μέχρι τότε η βιομηχανία κατασκευάζει 1,8 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως. Ακόμη και αυτό είναι πολύ πίσω από τη Γερμανία, όπου, μέχρι το 2030, πρόκειται να παράγονται 325 gwh ετησίως.
Η συμβουλευτική Benchmark Mineral Intelligence υπολογίζει ότι 408 gigafactories θα λειτουργούν παγκοσμίως έως το 2030, με χωρητικότητας άνω των εννέα τεραβατώρων, με μόνο το 0,6% αυτού πρόκειται να βρίσκεται στη Βρετανία, αλλά οι επενδύσεις της Nissan, και άλλες παρόμοιες, θα κρατήσουν τη Βρετανία στο παιχνίδι.
Latest News
Rolls Royce: Επεκτείνει εργοστάσιο για να παράγει με πιο... αργό ρυθμό αυτοκίνητα
Από το 2020, οι πωλήσεις της Rolls-Royce αυξήθηκαν κατά 17%, φτάνοντας το ρεκόρ των 6.032 οχημάτων πέρυσι
Η Ιταλία μπορεί να τα καταφέρει χωρίς ρωσικό αέριο - Τι υποστηρίζει ο ιταλός υπουργός Ενέργειας
Η Ρώμη δεν έχει κανένα λόγο να αντιταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ που στοχεύουν το ρωσικό LNG, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας
Η εργασία στις Big Tech δεν είναι πλέον τόσο... λαμπερή
Παρά τα εξωπραγματικά κέρδη από κολοσσούς όπως η Alphabet και η Microsoft, οι απολύσεις συνεχίζουν να κλυδωνίζουν τον κλάδο της τεχνολογίας
Η μεγάλη στροφή της Kraft Heinz - Ποιος κρατάει το τιμόνι
Πώς θα υλοποιήσει το πρόγραμμα αλλαγής του προσανατολισμού της εταιρείας - Έχει δεσμευτεί να κάνει τα προϊόντα πιο υγιεινά, μειώνοντας το νάτριο και τη ζάχαρη
Influencers σε απόγνωση - Απάτη με «μαϊμού» προϊόντα πλημμύρισαν την αγορά
Μια πρωτόγνωρη συνεργασία αρμοδίων αρχών σε διεθνές επίπεδο εντόπισε παγκόσμιο προμηθευτή μαϊμού προϊόντων
Καμπανάκι WEF: Έχουμε να δούμε τέτοια χρέη από τους Ναπολεόντειους Πολέμους
Πάρτε μέτρα τώρα, διαφορετικά πάμε σε στασιμοπληθωρισμό, προειδοποιεί ο πρόεδρος του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ
Μισθός από... χρυσάφι για τον CEO της Walmart - 976 φορές μεγαλύτερος από τις μέσες απολαβές
Ήδη από το 2009, ο McMillon έχει λάβει συνολικά 136 εκατομμύρια δολάρια για τη δουλειά του ως απλό στέλεχος της Walmart
Ινκόγκνιτο στο Πεκίνο για χάρη της Tesla - Τι θα δει ο Ίλον Μασκ στην Κίνα
Ο δισεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης της αυτοκινητοβιομηχανίας eπισκέπτεται την Κίνα με το βλέμμα στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης
Ντόμινο στα πόστα της Κομισιόν - Δεύτερη τετραετία για την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν;
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είναι το φαβορί για μία δεύτερη θητεία στην Κομισιόν, εκτός εξαιρετικού απροόπτου - Ποιοι είναι οι «αμφισβητίες»
Γιατί η Intel πήρε την κάτω βόλτα -Η βουτιά στα κέρδη και η μάχη επιβίωσης
Η Intel ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα λειτουργικές ζημίες 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2023