Οι συνέπειες της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα αποτυπώνονται και στα αποτελέσματα διακίνησης containers για τον Ιανουάριο που δημοσιοποίησε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης λιμένων, η Cosco Shipping Ports, η οποία ελέγχει τους δυο από τους τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Cosco Shipping Ports, η διακίνηση containers στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά κατέγραψε μείωση 12,7% τον Ιανουάριο αποτέλεσμα την αλλαγή δρομολογίων που επέβαλαν οι… Χούθι, με τις επιθέσεις τους σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Ακόμη μεγαλύτερη θα είναι η πτώση τον μήνα Φεβρουάριο όπως εκτιμούν παράγοντες που παρακολουθούν τις εξελίξεις στα λιμάνια.
Το εμπόριο της νοτιοανατολικής Μεσογείου – θαλάσσιες μεταφορές και λιμάνια
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα υποχρέωσε όλες σχεδόν τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (και όχι μόνο) να επιλέγουν να στέλνουν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική. Οι αλλαγές δρομολογίων από την Απω Ανατολή προς την Ευρώπη, μέσω Νότιας Αφρικής ευνοούν τα λιμάνια της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης αλλά και του Μαρόκου, εις βάρος του Πειραιά που παύει πλέον να είναι το πρώτο λιμάνι στην Ευρώπη μετά το Σουέζ, με αποτέλεσμα να χάνει ένα σημαντικό φορτίο που προοριζόταν για μεταφόρτωση.
Στους δύο προβλήτες του Πειραιά η Cosco Shipping Ports, μέσω της θυγατρικής της ΣΕΠ (PCT), διακίνησε τον Ιανουάριο 281,8 χιλιάδες teu έναντι 322,8 χιλιάδων Teu τον ίδιο μήνα πέρυσι (μείωση 12,7%).
Σύμφωνα με πληροφορίες μικρότερη μείωση κατά 6% – 7% καταγράφει τον Ιανουάριο και ο προβλήτας Ι του Πειραιά που ελέγχεται απευθείας από την ΟΛΠ ΑΕ. Σημειώνεται ότι η διακίνηση μέσω του προβλήτα Ι κυμαίνεται στα 50.000teu σε μηνιαία βάση. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνολική διακίνηση containers από την Cosco Shipping Ports σε όλα τα λιμάνια της στην Κίνα και εκτός Κίνας σημείωσε άνοδο 13,9%, στα 8.807.000 teu έναντι 7.735.400 teu τον Ιανουάριο του 2023.
Αλλα λιμάνια
Από τα λιμάνια που ελέγχει στην Ευρώπη, άνοδο έστω και μικρή κατέγραψαν τα terminals που ελέγχει στην Ισπανία (Βαλένθια και Μπιλμπάο) κατά 0,7% (στα 240,2 χιλιάδεςteu έναντι 238,6 χιλιάδεςteu πέρυσι).
Επίσης σημαντική άνοδο κατά 9,4% κατέγραψε το τέρμιναλ στην Αμβέρσα καθώς διακίνησε 164,7 χιλιάδεςteu έναντι 150,6 χιλιάδεςteu τον Ιανουάριο του 2023. Αντιθέτως πτώση κατέγραψε η μονάδα της στο Ρότερνταμ (-4,5%) όπως και στο Ζεμπρούγκ στο Βέλγιο (-22,9%) αλλά και στο τουρκικό λιμάνι Κούμπορτ (-30%) και το λιμάνι της στο Βάντο (Ιταλία (-13,3%).
Επίσης πτώση κατέγραψε και η μονάδα της στην Ερυθρά Θάλασσα (Red Sea Gateway Terminal) στη Σαουδική Αραβία (-20,9%).
Χρεώσεις
Εκτός από τα λιμάνια η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει πλήξει και τους καταναλωτές καθώς οι χρεώσεις για τα «κουτιά» έχουν φτάσει στα ύψη. Ο ναύλος προς τον Πειραιά, για ένα container είχε ξεπεράσει πρόσφατα τα 6.000 ευρώ, από τα 2.000 ευρώ πριν από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με παράγοντες του λιμανιού. Ωστόσο αυτή η άνοδος αναμένεται να περνάει σταδιακά στον τελικό χρήστη ανάλογα με τις ροές των εμπορευμάτων και τη διάρκεια της κρίσης
Προειδοποιήσεις
Η παγκόσμια ναυτιλία υφίσταται ορισμένες βαθιές αλλαγές στον απόηχο των συνεχών επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, επισημαίνουν οι αναλυτές. Η AP Moller-Maersk, ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στον κλάδο των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών που εξυπηρετούν το θαλάσσιο εμπόριο με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, προειδοποίησε τους πελάτες της για μια επιδείνωση της κατάστασης στη ζωτικής σημασίας υδάτινη οδό που ευθύνεται για το ένα έκτο του παγκόσμιου εμπορίου.
Δυστυχώς, δεν βλέπουμε να συμβαίνει σύντομα καμία αλλαγή στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε ο Τσαρλς βαν ντερ Στίν, περιφερειακός πρόεδρος της Maersk Βόρειας Αμερικής. Οι μεγαλύτερες διαδρομές των πλοίωνθα μπορούσαν να διαρκέσουν μέχρι το δεύτερο τρίμηνο και ενδεχομένως το τρίτο τρίμηνο του έτους συμπλήρωσε. Ηελευθερία ναυσιπλοΐας και η ελεύθερη ροή του εμπορίου εξακολουθούν να απειλούνται παρά τις αεροπορικές επιδρομές εναντίον των Χούθι και τη σύσταση της ναυτικής δύναμης Operation Prosperity Guardian, υπό την ηγεσία των ΗΠΑ.
Latest News
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι