Η BYD και ο 58χρονος ιδρυτής της Γουάνγκ Τσουανφού έχουν λόγους να αισθάνονται σιγουριά καθώς η κινεζική εταιρεία ανταγωνίζεται την Tesla για την παγκόσμια κυριαρχία στα ηλεκτρικά οχήματα. Στην Κίνα, μακράν τη μεγαλύτερη αγορά, τα αυτοκίνητα της BYD αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο όλων των νέων ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται.

Αλλά η φιλοδοξία της BYD ξεπερνά πολύ τα αυτοκίνητα – και τα σύνορα της Κίνας. Καθώς ο κόσμος προσπαθεί να εγκαταλείψει τα ορυκτά καύσιμα, η εταιρεία έχει τοποθετηθεί ως μια μονάδα παραγωγής ισχύος σε μια σειρά πράσινων τεχνολογιών, σημειώνουν οι Financial Times.

BYD: Υποχώρησαν οι πωλήσεις στο α΄τρίμηνο του 2024

Αυτό κυμαίνεται από μπαταρίες λιθίου, ηλιακές μονάδες, ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, φορτηγά και τρένα μέχρι πολύπλοκη τεχνητή νοημοσύνη και λογισμικό που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο και τη σύνδεση συστημάτων μεταφοράς και ισχύος.

«Δεν νομίζω ότι οι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι η μεγαλύτερη φιλοδοξία της BYD είναι να είναι μια εταιρεία ενεργειακών οικοσυστημάτων», τόνισε στους Financial Times η Μπρίτζετ ΜακΚάρθι, επικεφαλής εργασιών στην Κίνα στο Snow Bull Capital, ένα hedge fund με έδρα το Shenzhen που επενδύει στην BYD. Η πώληση επιβατικών οχημάτων είναι μόνο το πρώτο βήμα, προσθέτει.

Πρώην καθηγητής μεταλλουργίας

Η BYD ιδρύθηκε το 1995 από τον πρώην καθηγητή μεταλλουργίας Γουάνγκ, και αρχικά επικεντρώθηκε σε μικρές μπαταρίες λιθίου για τα πρώτα κινητά τηλέφωνα. Στη συνέχεια στράφηκε στον τομέα καθαρής τεχνολογίας στις αρχές της δεκαετίας του 2000, παράγοντας μεγαλύτερες μπαταρίες, καθώς και ηλεκτρικά αυτοκίνητα και λεωφορεία.

Η εταιρεία πέρυσι είχε έσοδα 602,3 δισεκατομμυρίων γιουάν (83,2 δισεκατομμύρια δολάρια) από πωλήσεις μόλις 3 εκατομμυρίων οχημάτων, σημειώνοντας πενταπλάσια αύξηση από 121,8 δισεκατομμύρια γιουάν το 2018.

Η κάθετα ολοκληρωμένη δομή, οι οικονομίες κλίμακας και τα αναπτυσσόμενα σχέδια έρευνας και ανάπτυξης αποτελούν μια έντονη πρόκληση για τις εταιρείες στη Δύση, λένε οι αναλυτές.

Η άνοδός της, ωστόσο, έρχεται σε μια περίοδο διεθνούς ελέγχου της κινεζικής βιομηχανίας, καθώς και ανησυχιών για την ασφάλεια σχετικά με την υπεροχή της Κίνας στην τεχνολογική και εφοδιαστική αλυσίδα, που εγείρουν ερωτήματα σχετικά με την επόμενη φάση της εταιρείας.

Ο Γουάνγκ, τον Μάρτιο, είπε ότι βλέπει ευκαιρίες στη Νοτιοανατολική Ασία, τη Νότια Αμερική, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη και επιβεβαίωσε το σχέδιο της εταιρείας να επεκτείνει τις παραγωγικές της δραστηριότητες σε αυτές τις αγορές.

Αλλά «το να γίνεις πολυεθνική σε ένα πολύ συμπιεσμένο χρονοδιάγραμμα» δεν θα είναι απλό, λέει η Ιλάρια Ματσόκο, εμπειρογνώμονας στην κινεζική βιομηχανία με το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών.

Ο νέος Φορντ

Πριν από έναν αιώνα, ο Χένρι Φορντ αναμόρφωσε τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ταξίδευαν φέρνοντας αυτοκίνητα στη μαζική αγορά. Ο Γουάνγκ ακολουθεί τα βήματά του.

Όπως ο Φορντ συγκέντρωσε ορυχεία σιδήρου και άνθρακα και χυτήρια χάλυβα για να ελέγξει την αλυσίδα εφοδιασμού, έτσι και ο Γουάνγκ «εκδημοκρατίζει» τα ηλεκτρικά οχήματα και τις μπαταρίες στις οποίες βασίζονται μέσω ενός κάθετα ολοκληρωμένου επιχειρηματικού μοντέλου και μιας αμείλικτης εστίασης στην τεχνολογία. Η BYD απασχολεί σχεδόν 100.000 άτομα σε έρευνα και ανάπτυξη. Κατά μέσο όρο, οι ερευνητές του υποβάλλουν αίτηση για 19 νέες πατέντες κάθε εργάσιμη ημέρα.

Η BYD κατέχει μερίδια σε ορυχεία σε έξι χώρες, εξασφαλίζοντας μακροπρόθεσμη πρόσβαση στο λίθιο. Ο κινεζικός όμιλος παράγει τα δικά του τσιπ, έχει θυγατρική για την κατασκευή νέων εργοστασίων και αναπτύσσει το δικό του λογισμικό για όλο και πιο εξελιγμένα οχήματα και ενεργειακά συστήματα.

Οι μπαταρίες της BYD διαθέτουν τεράστιο πλεονέκτημα κόστους σε σχέση με αυτές που από ανταγωνιστές.

Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα του Γουάνγκ ήρθε το 2022 όταν η BYD ανακάλυψε την τεχνολογία «cell-to-body» ή «cell-to-chassis», που ενσωματώνει το στοιχείο της μπαταρίας στο σασί μειώνοντας το κόστος και το βάρος, και αυξάνοντας την ασφάλεια.

Το επόμενο βήμα για την BYD είναι να πετύχει τη μετάβαση από εξαγωγές στην μεταποίηση εκτός Κίνας

Η κορυφαία συνεργάτις του Γουάνγκ, Στέλα Λι έστησε τα γραφεία της εταιρείας στο Λος Άντζελες πριν από περισσότερο από μια δεκαετία.

Η εταιρεία ίδρυσε εργοστάσια λεωφορείων στη Καλιφόρνια, το 2013 και στη Ουγγαρία το 2017. Στη Βραζιλία, η εταιρεία έχει δημιουργήσει τα τελευταία 10 χρόνια εγκαταστάσεις κατασκευής και συναρμολόγησης για σασί ηλεκτρικών λεωφορείων, ηλιακά φωτοβολταϊκά πλαίσια, καθώς και μπαταρίες.

Η εταιρεία ανακοίνωσε νέα εργοστάσια EV στην Ταϊλάνδη, την Ινδονησία, τη Βραζιλία και την Ουγγαρία και έχει συνομιλήσει με το Μεξικό για νέο εργοστάσιο. Στη Χιλή, η εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει εργοστάσιο για την παραγωγή καθόδων λιθίου.

Ενώ η εταιρεία δεν αποκαλύπτει το μερίδιο αγοράς της δραστηριότητας αποθήκευσης ενέργειας, λέει ότι έχει παράσχει μπαταρίες σε περισσότερες από 100 πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Η BYD κατέχει περισσότερο από το 10% της παγκόσμιας αγοράς συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, και τον Ιανουάριο, κέρδισε μια σύμβαση για την προμήθεια μπαταριών για το μεγαλύτερο έργο αποθήκευσης ενέργειας στον κόσμο στην Χιλή.

Ιδιωτικά, η εταιρεία έχει πει στους επενδυτές ότι κερδίζει έως και 30% μερίδιο της αγοράς των ΗΠΑ σε κλίμακα κοινής ωφελείας, σύμφωνα με αναλυτή στο Shenzhen που ζήτησε να μην κατονομαστεί.

Ο Γουάνγκ αποφάσισε να «παγκοσμιοποιηθεί» σε μια εποχή τεράστιου ελέγχου σχετικά με τους αντιληπτούς οικονομικούς κινδύνους και κινδύνους που θέτουν η Κίνα και οι κινεζικές εταιρείες.

Εγχώριες προκλήσεις

Η κινεζική αγορά αυτοκινήτου έχει γίνει υπερανταγωνιστική. Μετά από ένα πολύ καλό έτος το 2022, τα κέρδη της εταιρείας για το 2023 αυξήθηκαν κατά 81% στα 30 δισ. γιουάν ($4,16 δισ.).

Ορισμένα βασικά έργα αντιμετωπίζουν προβλήματα. Το μέλλον του συστήματος σταθερής τροχιάς SkyRail της εταιρείας, το οποίο η BYD είπε ότι θα ήταν φθηνότερο και ταχύτερο στην κατασκευή από τα παραδοσιακά μετρό, παραπαίει καθότι το Πεκίνο εξαλείφει τις μη βιώσιμες δαπάνες υποδομών.

Παρά τις πιέσεις της αγοράς αυτοκινήτων, την επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας και τον δυτικό εμπορικό προστατευτισμό, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η BYD επανεξετάζει τα σχέδιά της για παγκόσμια επέκταση.

Η ηγεσία της BYD είπε ότι μπορεί να αυξήσει τις πωλήσεις στο εξωτερικό από σχεδόν 250.000 αυτοκίνητα το 2023 σε 2-3 εκατομμύρια αυτοκίνητα τα επόμενα χρόνια, περίπου το 10% της αγοράς, εκτός Ευρώπης και ΗΠΑ.

Παρά το προστατευτισμό στις ΗΠΑ, η BYD βρίσκει τρόπους να δραστηριοποιηθεί εκεί, υπογράφοντας  συμφωνία μπαταριών με την BorgWarner, προμηθευτή των GM, Ford και Stellantis. Η BYD θα μετονομάσει τη μονάδα λεωφορείων στις ΗΠΑ σε Ride, καθώς υποβάλλει προσφορές για περισσότερα δημόσια συμβόλαια λεωφορείων στις ΗΠΑ.

Η «μεγάλη» φιλοδοξία της BYD είναι να ενσωματώσει τα προϊόντα της σε ολοκληρωμένα συστήματα μεταφορών και διαχείρισης δεδομένων μιας πόλης.

Η πώληση ενεργειακών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας και υπηρεσιών μεταφοράς γύρω από την μπαταρία είναι ο τρόπος με τον οποίο «διαμορφώθηκε η εταιρεία από την αρχή», λέει η Μ. ΜακΚάρθι,  που επενδύει στην BYD μέσω ενος hedge fund με έδρα το Shenzhen.

«Ο Γουάνγκ Τσουανφού ήταν πάντα ένας τύπος μπαταρίας, ήταν μια εταιρεία μπαταριών, εξακολουθεί να είναι μια εταιρεία μπαταριών στον πυρήνα της», λέει. «Τα EV ήταν η φυσική μετάβαση, αλλά μέχρι σήμερα το νούμερο ένα πλεονέκτημα που έχουν είναι η τεχνολογία των μπαταριών τους».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ