Περίπου το 45% των περισσότερων από 56.000 εργαζομένων που συμμετείχαν σε έρευνα της PwC σε 50 χώρες δήλωσαν ότι βίωσαν αυξανόμενο φόρτο εργασίας και επιταχυνόμενες αλλαγές στον εργασιακό χώρο τους τελευταίους 12 μήνες, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ το 62% δήλωσε ότι είδε περισσότερες αλλαγές στην εργασία του τον τελευταίο χρόνο από ό,τι τους προηγούμενους 12 μήνες.
Μεταξύ των εργαζομένων που χρησιμοποιούν καθημερινά προγράμματα δημιουργική γενικής τεχνητής νοημοσύνης (GenAI) – όπως τα εργαλεία ChatGPT ή Dall-E – το 82% δήλωσε ότι αναμένει ότι θα αυξήσει την αποδοτικότητά τους τους επόμενους 12 μήνες.
Ποια είναι η πιο συναρπαστική στιγμή από τη γέννηση του Wi-Fi;
Σχεδόν οι μισοί από όσους συμμετείχαν στην έρευνα της PwC αναμένουν ότι η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη θα δημιουργήσει υψηλότερους μισθούς, ενώ σχεδόν τα δύο τρίτα ελπίζουν ότι αυτά τα αναδυόμενα εργαλεία θα βελτιώσουν την ποιότητα της εργασίας τους.
Ο Πιτ Μπράουν της PwC UK, τόνισε ότι οι εργαζόμενοι εκτιμούν πλέον τις εταιρείες που επενδύουν στην επαγγελματική τους ανάπτυξη. Η αναβάθμιση της εκπαίδευσης θέτει «αυξημένη πριμοδότηση» στις επιχειρήσεις να δίνουν προτεραιότητα και να βελτιώνουν την εμπειρία των εργαζομένων.
«Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η ικανοποίηση από την εργασία δεν είναι πλέον αρκετή», δήλωσε η Κάρολ Στάμπινγκς, επικεφαλής των παγκόσμιων αγορών και των φορολογικών και νομικών υπηρεσιών της PwC UK.
Η έρευνα υπογράμμισε την ανάγκη οι εργοδότες να επενδύσουν στο προσωπικό τους και στις τεχνολογικές πλατφόρμες. Αυτό, τόνισε, είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο για την ανακούφιση από τις εργασιακές πιέσεις αλλά και για τη διατήρηση των κορυφαίων ταλέντων.
Αναλυτικά η έρευνα της PwC
Πιο αναλυτικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 41% των εργαζομένων αντιμετωπίζει σημαντική αύξηση του φόρτου εργασίας τους και το 37% πιστεύει ότι πρέπει να μάθουν πώς να χρησιμοποιούν νέα εργαλεία και τεχνολογία (όπως η τεχνητή νοημοσύνη) για να κάνουν τη δουλειά τους. Το 45% αισθάνεται ότι συμβαίνουν πάρα πολλές αλλαγές ταυτόχρονα και το 40% δεν κατανοεί την ανάγκη για κάποιες αλλαγές.
Παραδόξως, αυτές οι ανησυχίες αντιστοιχούν περισσότερο από την αισιοδοξία των εργαζομένων για το μέλλον. Τρεις στους τέσσερις εργαζόμενους δηλώνουν έτοιμοι να προσαρμοστούν σε νέους τρόπους εργασίας, ενώ το 65% είναι ενθουσιασμένο με νέες ευκαιρίες.
Πράγματι, το 68% των εργαζομένων είναι βέβαιο ότι η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη θα δημιουργήσει ευκαιρίες για να μάθουν νέες δεξιότητες, ενώ πολλοί πιστεύουν ότι θα τους κάνει πιο δημιουργικούς στην εργασία και θα βελτιώσει την ποιότητα της εργασίας τους (64% και 62% αντίστοιχα).
Η αντίληψη των εργαζομένων για την τεχνητή νοημοσύνη είναι περισσότερο θετική παρά αρνητική, με το 57% να προβλέπει ότι θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητά τους και σχεδόν το μισό (46%) να πιστεύει ότι θα τους βοηθήσει να διαχειριστούν τον φόρτο εργασίας τους.
Αυτό είναι ένα σημαντικό άλμα σε σχέση με πέρυσι, όταν μόνο το 19% των εργαζομένων πίστευαν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να τους κάνει πιο αποτελεσματικούς και παραγωγικούς.
Αλλά οι θετικές στάσεις δεν μεταφράζονται σε τακτική χρήση. Λιγότεροι από τους μισούς εργαζόμενους στο Ηνωμένο Βασίλειο (47%) έχουν χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη στην εργασία τους το περασμένο έτος σε σύγκριση με το 61% παγκοσμίως. Και το 18%) το χρησιμοποιεί καθημερινά ή εβδομαδιαία για λόγους εργασίας σε σύγκριση με 28% παγκοσμίως.
Οι λόγοι για την απροθυμία των εργαζομένων να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης ποικίλλουν από την έλλειψη ευκαιρίας να τα χρησιμοποιήσουν στην εργασία τους (33%), οι εργοδότες που δεν παρέχουν πρόσβαση (25%) και δεν γνωρίζουν πώς να τα χρησιμοποιήσουν (23%).
Παρά τη θετικότητα σχετικά με τις δυνατότητες της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, οι εργαζόμενοι εξέφρασαν ανησυχίες ότι θα αυξήσει την προκατάληψη εντός του οργανισμού τους (45%) και θα παράσχει παραπλανητικές πληροφορίες (47%), ενισχύοντας την ανάγκη για σαφή διατύπωση από τους εργοδότες σχετικά με το πού, πότε και πώς πρέπει να χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη.
Χάσμα γενεών και τεχνητή νοημοσύνη
Η εμπιστοσύνη των εργαζομένων ότι το σύνολο των δεξιοτήτων τους δεν θα χρειαστεί να αλλάξει στο εγγύς μέλλον διαφέρει από γενιά σε γενιά.
Αυτό το συναίσθημα είναι ιδιαίτερα έντονο μεταξύ των παλαιότερων γενιών, με μόνο το 19% των Gen X και των baby boomers να αναμένουν μια ουσιαστική αλλαγή στις δεξιότητες που απαιτούνται μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, σε σύγκριση με το 31% των Millennials και Gen Z.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις απόψεις των ηγετών στην Έρευνα για τους CEO της PwC, όπου το 78% των CEOs του Ηνωμένου Βασιλείου ανέφεραν σε κάποιο βαθμό έλλειψη δεξιοτήτων στον οργανισμό τους και το 68% ανέφερε έλλειψη τεχνολογικών ικανοτήτων για την αναστολή της ικανότητάς τους να μεταμορφωθούν.
Μια αλλαγή στις απαιτήσεις δεξιοτήτων αντικατοπτρίζεται ήδη στην αγορά εργασίας με θέσεις για εξειδικευμένες θέσεις εργασίας AI (αυτές που απαιτούν τεχνικές δεξιότητες, όπως η μηχανική μάθηση) στο Ηνωμένο Βασίλειο να αυξάνονται 3,6 φορές ταχύτερα από ό,τι για όλες τις θέσεις εργασίας την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με την PwC 2024 Βαρόμετρο AI Jobs.
Περίπου τα τρία τέταρτα των εργαζομένων εμπιστεύονται τους ηγέτες τους για να τους καθοδηγήσουν σε κρίσιμες αλλαγές και λένε ότι πιστεύουν στους στόχους και τη μακροπρόθεσμη στρατηγική του οργανισμού τους (77% και 74% αντίστοιχα).
Υπάρχει επίσης ένας ισχυρός βαθμός εμπιστοσύνης στην ανώτερη ηγεσία, με το 65% να αναγνωρίζει τους ανώτερους ηγέτες τους ως ικανούς, το 66% να τους αντιλαμβάνεται ως διαφανείς και δίκαιους και το 63% να πιστεύει ότι νοιάζονται πραγματικά.
Latest News
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης