Η Γερμανία σχεδιάζει να καταστήσει το προβληματικό σιδηροδρομικό της δίκτυο πρώτη προτεραιότητα, καθώς επιδιώκει να επιταχύνει τις δαπάνες από το ταμείο υποδομών ύψους 500 δισ. ευρώ που έχει σχεδιαστεί για να βγάλει τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης από τη στασιμότητα.
Ο αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομικών Λαρς Κλίνγκμπεϊλ θέλει να διοχετεύσει έως και 10,5 δισ. ευρώ στις σιδηροδρομικές συνδέσεις της χώρας φέτος, δίνοντας στην κρατική Deutsche Bahn τη μερίδα του λέοντος από τα 22 δισ. ευρώ των επενδύσεων σε υποδομές που προορίζονται για το 2025, σύμφωνα με άτομα που έχουν γνώση των σχεδίων.
Άλλες προγραμματισμένες επενδύσεις για φέτος περιλαμβάνουν 3 δισ. ευρώ για τη βελτίωση της ευρυζωνικής κάλυψης στη χώρα και 1 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό γεφυρών, σύμφωνα με δημοσίευμα των FT. Μετά το 2025, τα ποσά που θα διατεθούν για υποδομές αναμένεται να αυξηθούν έως και 35 δισ. ευρώ ετησίως έως το 2029.
Το σχέδιο
Το σχέδιο αποτελεί μέρος μιας σειράς μέτρων που η κυβέρνηση συνασπισμού υπό τον καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς θέλει να υιοθετήσει αυτόν τον μήνα, με την προσδοκία ότι θα εγκριθούν και από τα δύο σώματα του κοινοβουλίου τον Σεπτέμβριο.
Παράλληλα με μια μαζική αύξηση των δαπανών για τον εξοπλισμό του γερμανικού στρατού, το 12ετές ταμείο υποδομών ύψους 500 δισεκατομμυρίων ευρώ αποτελεί κεντρικό στοιχείο των προσπαθειών του συνασπισμού να θέσει τέλος στην τριετή οικονομική στασιμότητα.
Την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση ενέκρινε δέσμη φορολογικών ελαφρύνσεων για τις επιχειρήσεις ύψους 46 δισ. ευρώ για την περίοδο 2025-2029.
Το ταμείο υποδομών και οι πρώτες πιστώσεις του θα εγκριθούν σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου στις 24 Ιουνίου, ταυτόχρονα με τον προϋπολογισμό για το 2025, ο οποίος δεν οριστικοποιήθηκε ποτέ όταν ο προηγούμενος συνασπισμός του Όλαφ Σολτς κατέρρευσε λόγω διαφωνίας για τη χρηματοδότηση τον Νοέμβριο.
Η χαλάρωση του ορίου χρέους
Μετά τη νίκη του συντηρητικού κόμματός του στις πρόωρες εκλογές του Φεβρουαρίου, ο Μερτς χαλάρωσε το συνταγματικό ανώτατο όριο χρέους της χώρας, επιτρέποντας απεριόριστο δανεισμό για την άμυνα και τη δημιουργία του ταμείου των 500 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των γερασμένων δρόμων, γεφυρών, νοσοκομείων και σχολείων της χώρας. Προτεραιότητα για τα επόμενα δύο χρόνια είναι η ταχεία διάθεση μετρητών, προτού η κυβέρνηση υιοθετήσει μια πιο στρατηγική και μακροπρόθεσμη προσέγγιση των επενδύσεων.
«Το μεγάλο ερώτημα είναι: »πόσο γρήγορα μπορούμε να βάλουμε αυτά τα χρήματα σε χρήση« και η Deutsche Bahn είναι το προφανές μέρος για να ξεκινήσουμε, επειδή έχει ήδη λεπτομερή επενδυτικά σχέδια στα συρτάρια της», δήλωσε ο Henning Meyer, καθηγητής δημόσιας πολιτικής στο πανεπιστήμιο του Tübingen.
Κακή κατάσταση
Η κακή κατάσταση των γερμανικών τρένων, τα οποία συχνά καθυστερούν, έχει γίνει σύμβολο της τρομερής υποεπένδυσης που βαραίνει τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης. Πριν καταρρεύσει ο συνασπισμός υπό την ηγεσία του Σολτς, η Deutsche Bahn είχε εντοπίσει απαιτούμενες επενδύσεις ύψους 53 δισ. ευρώ.
Εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών αρνήθηκε να σχολιάσει τις κατανομές κεφαλαίων, αλλά δήλωσε ότι σχεδιάζεται «αύξηση των επενδύσεων» στους ομοσπονδιακούς σιδηροδρόμους. Ο «πρωταρχικός στόχος του ταμείου είναι η ταχεία υλοποίηση επενδύσεων στη Γερμανία και έτσι η ταχεία δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και σύγχρονων υποδομών» πρόσθεσαν.
Η Deutsche Bahn αρνήθηκε να σχολιάσει.