Σε μια εποχή κατά την οποία τα ψηφιακά καταστήματα έρχονται να ενισχύσουν τα φυσικά και η τεχνολογία συμβάλλει σε καλύτερα αγοραστικά ταξίδια για τους καταναλωτές, ολοένα και περισσότερα brands έχουν αρχίσει να εκμεταλλεύονται το μομέντουμ της τεχνητής νοημοσύνης, προκειμένου να κερδίσουν το χαμένο έδαφος – αλλά και μερίδια από τους ανταγωνιστές τους.
Κάπως έτσι το σκέφτηκε και η H&M, κάποτε η βασίλισσα του fast fashion, και αποφάσισε να επενδύσει στην τεχνητή νοημοσύνη για να ενώσει τον φυσικό με τον ψηφιακό κόσμο, διεκδικώντας το χαμένο έδαφος από online ανταγωνιστές όπως η Shein και η Temu , όπως μεταδίδει η Wall Street Journal.
Στόχος;
Λιγότερα καταστήματα, καλύτερη εμπειρία και ταχύτητα αντίδρασης στις τάσεις.
Η&Μ: Ποντάρει στην ΑΙ
Η H&M ποντάρει στην τεχνητή νοημοσύνη για να αναβαθμίσει τα καταστήματά της και να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό από τις online πλατφόρμες. Η στρατηγική της εταιρείας βασίζεται στο να ενοποιήσει την εμπειρία αγορών, τόσο στο φυσικό όσο και στο ψηφιακό περιβάλλον.
«Το να θολώσουμε τα όρια ανάμεσα στον φυσικό και τον ψηφιακό κόσμο, ενισχύοντας και τα δύο κανάλια, είναι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα», δήλωσε η Ellen Svanström, Chief Digital Information Officer της H&M.
«Παρότι εμφανίζονται νέοι παίκτες με διαφορετικά μοντέλα, εμείς παραμένουμε πιστοί στο δικό μας».
Shein και Temu
Η άνοδος οικονομικών online πλατφορμών όπως οι Shein και Temu έχει πυροδοτήσει τον ανταγωνισμό στον χώρο της fast fashion, απειλώντας την κυριαρχία που κάποτε απολάμβαναν η H&M και η ισπανική Inditex (Zara, Massimo Dutti).
Σύμφωνα με την GlobalData, η Shein ξεπέρασε την H&M και τη Zara σε μερίδιο παγκόσμιας αγοράς ένδυσης μετά την πανδημία. Το μερίδιο της H&M έπεσε στο 1,1% το 2024 από 1,2% το 2019, ενώ η Zara ανέβηκε στο 1,3% από 1%. Η Shein, ωστόσο, απογειώθηκε στο 1,5%, ξεκινώντας από μόλις 0,1% πέντε χρόνια πριν.
«Το online κανάλι ήταν ζωτικής σημασίας για εμάς στη διάρκεια της πανδημίας, όμως πουλάμε φυσικά προϊόντα που χρειάζονται φυσική εμπειρία — το δίκτυο καταστημάτων παραμένει στρατηγικά κρίσιμο για εμάς», τονίζει η Svanström.
Η H&M έχει ήδη μειώσει τον αριθμό των φυσικών της καταστημάτων από περισσότερα από 5.000 πριν την πανδημία σε περίπου 4.200 σήμερα. «Θέλουμε τα καλύτερα καταστήματα στις καλύτερες τοποθεσίες», είπε η Svanström. «Εστιάζουμε στις μεγάλες πόλεις και ενισχύουμε την εμπειρία του φυσικού brand».
Η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκεται ήδη στην καρδιά της λειτουργίας της εταιρείας.
Χρησιμοποιεί predictive AI για την πρόβλεψη τάσεων, προτιμήσεων και μεγεθών, μεταφέροντας δεδομένα στις αγορές για καλύτερη εμπειρία πελάτη.
Παράλληλα, η H&M αξιοποιεί την AI και στη διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας, τις τιμολογήσεις και το marketing.
«Το παγκόσμιο περιβάλλον απαιτεί άμεσες αντιδράσεις για να εξισορροπήσουμε αποθέματα και να καταλάβουμε πώς κινείται η ζήτηση», αναφέρει η Svanström.
«Πρέπει να αντιδρούμε στις τάσεις άμεσα — και αυτό το πετυχαίνουμε έχοντας πρόσβαση σε ζωντανά δεδομένα προϊόντων».