«Η ναυτιλία και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) ακολουθούν διαφορετικές πορείες. Δεν υπάρχει σαφής οδικός χάρτης για τη διαθεσιμότητα και την επεκτασιμότητα των πράσινων καυσίμων ούτε για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών. Το LNG και τα βιοκαύσιμα αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την επιτυχία και δεν πρέπει να παραμεληθούν, να τιμωρηθούν δυσανάλογα ή να αποκλειστούν από το κανονιστικό πλαίσιο του Net Zero. Ειλικρινά, η επίτευξη μηδενικών εκπομπών στη ναυτιλία έως το 2050 παραμένει ένας αβέβαιος και απρόβλεπτος στόχος».
Αυτό ήταν το μήνυμα προς τον ναυτιλιακό κλάδο από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ABS, Christopher J. Wiernicki, κατά την παρουσίαση της έκθεσης «2025 ABS Sustainability Outlook, Beyond the Horizon: Vision Meets Reality» (Προοπτικές βιωσιμότητας της ABS για το 2025, Πέρα από τον ορίζοντα: Το όραμα συναντά την πραγματικότητα).
Στο πλαίσιο αυτό, ο επικεφαλής του αμερικανικού νηογνώμονα – ενός από τους μεγαλύτερους στον κόσμο – προτείνει στον ΙΜΟ «να κάνει ένα διάλειμμα», γιατί «πρέπει να το κάνουμε σωστά». Υπενθυμίζεται ότι τον προσεχή Οκτώβριο ο ΙΜΟ θα λάβει οριστικές αποφάσεις για την «πράσινη μετάβαση» της ναυτιλίας, ενώ φαίνεται να πυκνώνουν οι «φωνές» που εκτιμούν ότι τα μέτρα που έχουν συζητηθεί μέχρι τώρα τιμωρούν το LNG ως καύσιμο μετάβασης.
Ο στρατηγικός ρόλος του LNG
Η μελέτη αναγνωρίζει ουσιαστικά τον κομβικό στρατηγικό ρόλο του LNG ως καυσίμου στην πράσινη μετάβαση. Μια άποψη που, από την πρώτη στιγμή των συζητήσεων για τη μετάβαση της ναυτιλίας σε μια εποχή χωρίς άνθρακα, συμμερίζονταν και οι Έλληνες εφοπλιστές μέσω της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
«Η αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι ένας τριμερής υπολογισμός: 70% επιλογή καυσίμου, 15% ενεργειακή απόδοση και 15% βελτιστοποίηση απόδοσης. Αυτό το 30% πέρα από το καύσιμο είναι το σημείο όπου το λογισμικό διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο και, δεδομένης της τρέχουσας έλλειψης πράσινων και μπλε καυσίμων σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι το σημείο όπου μπορούν να επιτευχθούν τα πιο άμεσα και κλιμακωτά οφέλη», δήλωσε ο Wiernicki.
Στο πλαίσιο αυτό συμπλήρωσε: «Καθώς πλησιάζουμε στη δεκαετία του 2030, πρέπει να προστατεύσουμε τη “γέφυρα”, που είναι το LNG με ελέγχους διαφυγής μεθανίου και αξιόπιστες διαδρομές βιολογικού/ηλεκτρικού LNG, για να επεκτείνουμε τον “διάδρομο”, που είναι οι τεχνολογίες ενεργειακής απόδοσης και η δέσμευση άνθρακα επί του σκάφους, ώστε να μειώσουμε τις εκπομπές και να προετοιμάσουμε το τελικό στάδιο: πυρηνικά καύσιμα και καύσιμα μηδενικού άνθρακα, όταν αυτά είναι ασφαλή, ασφαλίσιμα και επενδύσιμα σε μεγάλη κλίμακα».
«Ο κλάδος χρειάζεται ένα πλαίσιο, αλλά χρειαζόμαστε ένα πλαίσιο που να συνδυάζει τη φιλοδοξία με την πραγματικότητα», πρόσθεσε ο Wiernicki. «Οι μηχανισμοί πρέπει να μελετηθούν προσεκτικά. Αυτή τη στιγμή, δεν βρισκόμαστε εκεί που πρέπει να είμαστε. Οι εκπομπές παραμένουν 121% πάνω από το επίπεδο αναφοράς του 2008, τα κόστη συμμόρφωσης αυξάνονται και τα σήματα που διαμορφώνουν τις επενδύσεις – κανονισμοί, τιμές καυσίμων, κυρώσεις, διαθεσιμότητα, επεκτασιμότητα – κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες».
Αύξηση κόστους
Η έκθεση επισημαίνει επίσης το απότομα αυξανόμενο κόστος συμμόρφωσης, υπολογίζοντας ότι ένα τυπικό πλοίο που πραγματοποιεί εμπορικές συναλλαγές εντός της ΕΕ θα μπορούσε να δει τα ημερήσια λειτουργικά του έξοδα να αυξάνονται από περίπου 15.000 δολάρια το 2028 σε περίπου 45.000 δολάρια έως το 2035. Εν τω μεταξύ, το LNG τιμωρείται υπερβολικά στις αρχές της δεκαετίας του 2030, παρόλο που υποστηρίζει τα μπλε καύσιμα και «κερδίζει χρόνο» για τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών άνθρακα, υπό την προϋπόθεση ότι θα αντιμετωπιστεί η διαφυγή μεθανίου και θα ανοίξουν δρόμοι προς το βιολογικό/ηλεκτρονικό LNG.
Η έκθεση «2025 ABS Sustainability Outlook, Beyond the Horizon: Vision Meets Reality» περιέχει μια συλλογή ερευνών και προηγμένων αναλύσεων της ABS σχετικά με την πρόοδο που έχει σημειωθεί όσον αφορά τις προκλήσεις της αειφορίας στη θάλασσα και την ετοιμότητα των διαφόρων λύσεων. Υπογραμμίζει τόσο τον σημαντικό ρόλο-γέφυρα που διαδραματίζουν οι τεχνολογίες ενεργειακής απόδοσης όσο και την επικείμενη κρίση χωρητικότητας ανακαίνισης στα ναυπηγεία. Τέλος, αναγνωρίζει το δυναμικό της τεχνολογίας πυρηνικής πρόωσης να αλλάξει τα δεδομένα μετά το 2035.