Κοινή δήλωση μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών

Σοβαρή ανησυχία σχετικά με το IMO NZF όπως έχει οριστεί σήμερα – απαιτούνται θεμελιώδεις τροποποιήσεις πριν από την υιοθέτηση

Κοινή δήλωση μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών

Μεγάλοι διεθνείς ναυτιλιακοί όμιλοι, εκπροσωπώντας έναν παγκόσμιο στόλο με περισσότερα από 1.200 πλοία συνολικής χωρητικότητας 150 εκατ. DWT, εκφράζουν σοβαρή ανησυχία για το Πλαίσιο Μηδενικών Καθαρών Εκπομπών του ΙΜΟ (IMO Net Zero Framework – NZF), όπως έχει διαμορφωθεί.

Στη κοινή δήλωσή 16 διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες και συγκεκριμένα οι Bahri, Capital Group: (Capital Clean Energy Carriers, Capital Gas Ship Management, Capital Containers Ship Management, Capital Ship Management), TMS Group, Centrofin, Marine Trust, Trust Bulkers, Common Progress, Dynacom, Dynagas, Emarat Maritime, Frontline, Gaslog, Hanwha Shipping, Angelicoussis Group: (Maran Dry Maran Gas Maran Shuttle Tankers Maran Tankers), Seapeak, Stolt Τankers, υπογραμμίζουν ότι, χωρίς θεμελιώδεις τροποποιήσεις πριν από την υιοθέτηση, το πλαίσιο αυτό δεν θα στηρίξει αποτελεσματικά την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας ούτε θα εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού.

Παρά τις σημαντικές επενδύσεις που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί σε στόλους και νέες τεχνολογίες, οι εταιρείες επισημαίνουν ότι το υφιστάμενο σχέδιο στερείται ολοκληρωμένης εκτίμησης επιπτώσεων, ενδιάμεσων ελέγχων διαθεσιμότητας καυσίμων και ρεαλιστικών χρονοδιαγραμμάτων.

Προειδοποιούν ότι η απουσία σαφούς διακυβέρνησης του ταμείου, η έλλειψη κινήτρων για γνωστές τεχνολογίες μετάβασης και η υπερβολική έμφαση σε μη αποδεδειγμένες λύσεις μπορεί να επιβαρύνουν δυσανάλογα τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, να αυξήσουν το κόστος και να θέσουν σε κίνδυνο την ομαλή πορεία προς την απανθρακοποίηση.

Ακολουθεί η κοινή δήλωση μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών για την πράσινη μετάβαση του κλάδου, με την οποία εκφράζουν σοβαρή ανησυχία για το IMO NZF με βάση το περιεχόμενο που έχει και προτείνουν τις απαιτούμενες θεμελιώδεις τροποποιήσεις πριν από την υιοθέτησή του.

«ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΤΑΙΡΕΊΕΣ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΕΚΦΡΑΖΟΥΝ ΣΟΒΑΡΗ ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ ΤΟΥ IMO NZF ΟΠΩΣ ΕΧΕΙ ΟΡΙΣΤΕΙ ΕΩΣΣΗΜΕΡΑ – ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ

Ως διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες, εκπροσωπώντας συνολικά περισσότερα από 1.200 πλοία μεταφορικής ικανότητας 150 εκατ. DWT, θεωρούμε κρίσιμο να εκφράσουμε τη σοβαρή ανησυχία μας για το πλαίσιο IMO Net Zero Framework (NZF), όπως έχει οριστεί έως σήμερα. Στόχος της κοινής δήλωσης είναι η διασφάλιση ότι οι ανησυχίες του κλάδου θα ακουστούν και θα εκτιμηθούν από τους αρμόδιους φορείς λήψης αποφάσεων.

Συλλογικά, έχουμε πραγματοποιήσει σημαντικές οικονομικές επενδύσεις για τη βελτίωση της αποδοτικότητας και τη μείωση ανθρακικού αποτυπώματος των υφιστάμενων στόλων μας, καθώς και μέσω παραγγελιών πλοίων τελευταίας τεχνολογίας.

Είναι καίριας σημασίας να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα ώστε να συνεχίσουμε προς την ίδια κατεύθυνση, διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφαλή, αξιόπιστη και ανταγωνιστική διαχείριση των πλοίων.

Αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα ενός παγκόσμιου πλαισίου για τον ναυτιλιακό κλάδο, θέλουμε να τονίσουμε ότι το υφιστάμενο περιεχόμενο του  IMO NZF, στερείται μιας ολοκληρωμένης μελέτης αξιολόγησης επιπτώσεων και, το πιο σημαντικό, στερείται τα μεταβατικά σημεία ελέγχου διαθεσιμότητας των νέων καυσίμων, ανάλογα με εκείνα που υπήρχαν σε προηγούμενους κανονισμούς αλλαγής καυσίμων, όπως ο κανονισμός  IMO 2020.  Στη παρούσα μορφή του το IMO NZF, πιστεύουμε ότι δεν θα συμβάλει αποτελεσματικά στην απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου, σύμφωνα με τη στρατηγική  «ΙΜΟ 2023», ούτε θα εξασφαλίσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού όπως προβλέπεται στον σχεδιασμό. Αυτό αποτελεί σοβαρό λόγο ανησυχίας.

Συγκεκριμένα, επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

  • Τα προτεινόμενα όρια έντασης καυσίμου (fuel intensity) χαρακτηρίζονται από υπερβολικά άμεση και απότομη μείωση, επιβάλλοντας αντίστοιχους με το ισχύον Ευρωπαϊκό πλαίσιο FuelEU στόχους κατά τουλάχιστον μια δεκαετία νωρίτερα. Δεδομένου του χρόνου που απαιτείται για την προσαρμογή των παγκόσμιων υποδομών και των αλυσίδων εφοδιασμού, καθώς και για τον σχεδιασμό, τη δοκιμή, την κατασκευή, την αναβάθμιση και την παράδοση των νέων συμβατών πλοίων από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, πρέπει να αναφερθεί ότι το τρέχων πλαίσιο δεν μπορεί εξυπηρετήσει αυτή τη μετάβαση. Αντίθετα, επιβάλλει μια απότομη στροφή και επιβραβεύει την αποκλειστική χρήση τεχνολογιών που δεν έχουν αναπτυχθεί πλήρως, ούτε έχουν αξιολογηθεί επαρκώς ως προς την ασφάλεια.
  • Η απότομημείωση των ορίων όπως και τα περιορισμένα κριτήρια επιβράβευσης που ενσωματώνονται στο IMO NZF, δεν ενσωματώνουν την ύπαρξη μιας ρεαλιστικής και βιώσιμης μεταβατικής περιόδου, μειώνοντας έτσι τα κίνητρα για επενδύσεις σε υπαρκτές και εφικτές μεταβατικές λύσεις με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές (ZNZ) εκπομπές.
  • Ο μηχανισμός εκμετάλευσης και αξιοποίηση των πόρων που θα συγκεντρωθούν από το ΙΜΟ NZF είναι ασαφής, ειδικά όσον αφορά την παροχή κινήτρων στις ναυτιλιακές εταιρείες ώστε να επενδύσουν στα άμεσα διαθέσιμα εναλλακτικά καύσιμα όπως και στην αναβάθμιση της ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων.
  • To επιχειρηματικό μοντέλο επένδυσης σε διαθέσιμα μεταβατικά καύσιμα, όπως τα βιοκαύσιμα και το LNG, παραμελείται. Η μείωση των κινήτρων για επενδύσεις στην αλυσίδα αξίας του LNG εξαλείφει μία απότις μελλοντικές οδούς για την επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών άνθρακα, μέσω του βιο- και συνθετικού μεθανίου/LNG.
  • Η μη απόδοση κινήτρων για επενδύσεις σε εφαρμοσμένες και διαθέσιμες τεχνολογίες μετάβασης με καθιερωμένα πρότυπα και προδιαγραφές, και η εστίαση μόνο σε μη αποδεδειγμένες λύσεις ZNZ θα έχει ως αποτέλεσμα η πλειονότητα της ναυτιλίας να στραφεί προς το μοντέλο διαχείρησης «πληρώνω για να εκπέμπω». Αυτό θα επιβαρύνει δυσανάλογα τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), ειδικά εκείνες που διαχειρίζονται πλοία χωρίς τακτικά δρομολόγια (tramping).
  • Σήμερα, η ναυτιλία καταναλώνει το 3% της παγκόσμιας ενέργειας, με βάση τα ευρέως διαθέσιμα καύσιμα. Σύμφωνα με το ΙΜΟ NZF μόνο ο ναυτιλιακός κλάδος θα χρειαστεί περισσότερα από 50 mtpa υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα για να επιτύχει τους στόχους έως το 2040, το οποίο αντιστοιχεί σε περίπου το 50% της αναμενόμενης παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας που προορίζεται να εξυπηρετήσει όλες τις βιομηχανίες.
  • Συνολικά, το IMO NZF θα συγκεντρώσει 20-30 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως έως το 2030 και δεν αποκλείεται να υπερβεί τα 300 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2035, εάν ο παγκόσμιος στόλος υστερήσει από τους στόχους κατά μόλις 10%.

Είναι απαραίτητο το IMO NZF να εφαρμόσει τα κατάλληλα μέτρα για τα αέρια του θερμοκηπίου, ενθαρρύνοντας τις διαθέσιμες επιλογές πράσινης  μετάβασης και παρέχοντας στην αγορά τα σωστά σήματα για την αποανθρακοποίηση του ναυτιλιακού τομέα, αποφεύγοντας υπερβολικά οικονομικά βάρη και άρα πληθωριστικές πιέσεις στον τελικό καταναλωτή.

Αυτά τα θεμελιώδη ζητήματα δεν μπορούν να επιλυθούν μετά την υιοθέτηση των μέτρων, και μέσω κατευθυντήριων γραμμών. Πιστεύουμε ότι απαιτούνται κρίσιμες τροποποιήσεις στο ΙΜΟ NZF, συμπεριλαμβανομένης της εξέτασης μίας ρεαλιστικής στοχοθεσίας και ορίων, της επιβράβευσης υπεραπόδοσης, τη στήριξη της μετάβασης των ΜΜΕ, με διαφάνεια στη διακυβέρνηση του ταμείου, πριν την υιοθέτησή του.

Οι υπογράφουσες την κοινή δήλωση ναυτιλιακές εταιρείες: Bahri, Capital Group: (Capital Clean Energy Carriers, Capital Gas Ship Management, Capital Containers Ship Management, Capital Ship Management), TMS Group, Centrofin, Marine Trust, Trust Bulkers, Common Progress, Dynacom, Dynagas, Emarat Maritime, Frontline, Gaslog, Hanwha Shipping, Angelicoussis Group: (Maran Dry Maran Gas Maran Shuttle Tankers Maran Tankers), Seapeak, Stolt Tankers.

Δείτε εδώ την ανακοίνωση στα αγγλικά

OT Originals
Περισσότερα από Ναυτιλία

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο