«Θέτουμε στέρεες βάσεις για μια σύγχρονη Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αποτελεσματική και θεσμικά ισχυρή, αντάξια των προκλήσεων και των προτύπων της Ευρώπης», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, μιλώντας στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, κατά την πρώτη ανάγνωση του νομοσχεδίου με θέμα «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις».
Η θεσμική αναβάθμιση της ΥΠΑ
Ο κ. Δήμας έκανε λόγο για μία ολιστική μεταρρύθμιση, στον πυρήνα της οποίας βρίσκεται η θεσμική αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών αεροναυτιλίας στη χώρα μας, σημειώνοντας ότι με τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας μετατρέπεται σε αυτοτελές νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια».
«Η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια αποτελεί απαιτούμενη προϋπόθεση, η οποία έχει τεθεί επανειλημμένα από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG MOVE)», διευκρίνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ενίσχυση προσωπικού
Έκανε λόγο για «θεσμική τομή», που «σηματοδοτεί τη μετάβαση της ΥΠΑ σε μια νέα εποχή σύγχρονης και αποτελεσματικής λειτουργίας, η οποία αποτυπώνεται πρακτικά σε πιο ευέλικτη διοίκηση και οικονομική αυτοτέλεια, καλύτερη αξιοποίηση και ενίσχυση του προσωπικού, τεχνολογική αναβάθμιση κρίσιμων λειτουργιών και φυσικά θεσμική αναμόρφωση με σύγχρονη και αποτελεσματική δομή.
Όπως είπε η ΥΠΑ θα εξακολουθεί να λειτουργεί τόσο ως πάροχος υπηρεσιών διαχείρισης αεροναυτιλίας, όσο και ως φορέας διαχείρισης αερολιμένων.
Αφού ανέλυσε τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου ως προς τη λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου, τη στελέχωση και την οικονομική αυτοτέλεια της Υπηρεσίας, ο κ. Δήμας εξήγησε ότι η μετατροπή της ΥΠΑ σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), αποτελεί έναν από τους επτά (7) πυλώνες δράσης που εφαρμόζει το υπουργείο για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας, σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την DG Move και τον EASA.
Ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις του SES
«Στόχος αυτής της συνολικής παρέμβασης, η οποία καταρτίστηκε στο πλαίσιο της Συμμόρφωσης με το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) στον τομέα της Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ATM), είναι η ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού (SES)».
Πρόκειται όπως εξήγησε για έναν οδικό χάρτη με συγκεκριμένα ορόσημα και στόχους, που« εκσυγχρονίζει τα συστήματα αεροναυτιλίας, αναβαθμίζει τις υποδομές, ενισχύει το θεσμικό πλαίσιο και βελτιώνει την εικόνα της χώρας στον ευρωπαϊκό και διεθνή αεροπορικό χώρο».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει ήδη υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την 3η Έκθεση Προόδου, η οποία συνοψίζει τις διοικητικές, τεχνικές και συμβατικές ενέργειες που πραγματοποιήθηκαν κατά το διάστημα από 16 Αυγούστου έως 1 Οκτωβρίου 2025, με σκοπό τη διασφάλιση της έγκαιρης και συντονισμένης υλοποίησης του Σχεδίου.
Ο κ. Δήμας σημείωσε ότι το νομοσχέδιο «έρχεται να θεραπεύσει παθογένειες και δυσλειτουργίες που απορρέουν από το γεγονός ότι, σήμερα, η ΥΠΑ λειτουργεί ως αυτοτελής υπηρεσία που υπάγεται απευθείας στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών».
Επίσης, ο παρουσίασε τον στρατηγικό σχεδιασμό που υλοποιεί η κυβέρνηση με στόχο την ουσιαστική ενίσχυση και στελέχωση του προσωπικού της ΥΠΑ.
Η στελέχωση της ΥΠΑ
Ειδικότερα, την Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε η ολοκλήρωση της ορκωμοσίας των 80 νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και ο προγραμματισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει την πρόσληψη ακόμη 17 ελεγκτών εντός του έτους και άλλων 72 από την ίδια δεξαμενή επιτυχόντων του ΑΣΕΠ, το 2026.
Την ίδια στιγμή, προχωρά η διαδικασία προσλήψεων και σε άλλες νευραλγικές ειδικότητες και συγκεκριμένα 43 νέοι ηλεκτρονικοί ATSEP φέτος και άλλοι 44 το 2026. Για το επόμενο έτος προγραμματίζονται επίσης, 28 προσλήψεις υπαλλήλων παροχής πληροφοριών (AFISO).
«Με την παρούσα μεταρρύθμιση η ΥΠΑ αποκτά οικονομική αυτοτέλεια, γεγονός που της προσδίδει μεγαλύτερη αυτονομία στον προγραμματισμό και τη λήψη αποφάσεων», συμπλήρωσε.
«Με το παρόν νομοσχέδιο, θέτουμε στέρεες βάσεις για μια Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σύγχρονη, αποτελεσματική και θεσμικά ισχυρή – αντάξια των προκλήσεων και των προτύπων της Ευρώπης. Κυρίως, όμως, διαμορφώνουμε το υπόβαθρο για μια Ελλάδα που δεν ακολουθεί απλώς τις εξελίξεις της ευρωπαϊκής αεροναυτιλίας, αλλά συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωσή τους», είπε κλείνοντας την τοποθέτησή του.