Κάποια στιγμή το βράδυ της 2ας Δεκεμβρίου, λίγες δηλαδή ημέρες πριν η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ινδίας χάσει τον έλεγχο των δραστηριοτήτων της σε μια από τις χειρότερες διαταραχές στις αερομεταφορές της χώρας, τα στελέχη της IndiGo παρατήρησαν ότι ένα τεχνολογικό σφάλμα στο σύστημα check-in καθυστέρησε τις πτήσεις της αργά το βράδυ.
Αυτό με τη σειρά του επηρέασε ένα πρόγραμμα πιλοτικών υπηρεσιών που πρόσφατα βελτιστοποιήθηκε ώστε να ενσωματώσει νέους κυβερνητικούς κανόνες που επιβάλλουν μεγαλύτερες ώρες ανάπαυσης και λιγότερες νυχτερινές προσγειώσεις.
Η IndiGo ακύρωσε τουλάχιστον 70 πτήσεις στις 3 Δεκεμβρίου, στη συνέχεια 300 στις 4 Δεκεμβρίου και τέλος, πάνω από 1.000 στις 5 Δεκεμβρίου — περίπου τις μισές από τις πτήσεις που εκτελεί κανονικά καθημερινά.
Εντείνοντας τις αλλαγές στο χειμερινό πρόγραμμα πτήσεων, την εναέρια συμφόρηση και τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, οι υπολογισμοί ξαφνικά δεν έβγαιναν ιδανικοί για την αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, της οποίας η αδιάκοπη βελτιστοποίηση της είχε επιτρέψει να αποκομίσει σημαντικά κέρδη μέσα σε τρία χρόνια από την ίδρυσή της και με την πάροδο του χρόνου να κατακτήσει σχεδόν το 66% της αγοράς στις αερομεταφορές της Ινδίας.
Τα ένστικτα αποδοτικής χρήσης των πόρων που ήταν ενσωματωμένα στο DNA της IndiGo είχαν οδηγήσει σε σοβαρή υποεκτίμηση των απολύσεων που απαιτούνταν για την προσαρμογή στους νέους κανόνες ανάπαυσης των πιλότων, παρά το γεγονός ότι οι αερομεταφορείς είχαν σχεδόν δύο χρόνια για να προετοιμαστούν από την πρώτη ανακοίνωση των οδηγιών τον Ιανουάριο του 2024, όπως τονίζει το Bloomberg.
Οι αλλαγές στο πρόγραμμα άρχισαν να γίνονται χιονοστιβάδα: Η IndiGo ακύρωσε τουλάχιστον 70 πτήσεις στις 3 Δεκεμβρίου, στη συνέχεια 300 στις 4 Δεκεμβρίου και τέλος, πάνω από 1.000 στις 5 Δεκεμβρίου — περίπου τις μισές από τις πτήσεις που εκτελεί κανονικά καθημερινά.
Καθώς χιλιάδες εξαγριωμένοι επιβάτες εγκλωβίστηκαν στα μεγάλα αεροδρόμια των πόλεων το Σαββατοκύριακο, η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι αναγκάστηκε να αναστείλει τους νέους κανόνες για την ανάπαυση των πιλότων, να θέσει ανώτατο όριο στα ναύλα για να αποφευχθεί η υπερεκτίμηση και να διατάξει την έναρξη λειτουργίας περισσότερων τρένων .
Την Κυριακή, η ρυθμιστική αρχή αεροπορίας της χώρας απαίτησε επίσης από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Pieter Elbers να εξηγήσει εντός 24 ωρών πώς εξελίχθηκε αυτή τη σοβαρή διαταραχή και γιατί δεν θα πρέπει να ληφθούν μέτρα εναντίον του για τα «σημαντικά κενά στον σχεδιασμό, την εποπτεία και τη διαχείριση των πόρων».
Αυτή η περιγραφή του πώς εξελίχθηκαν οι δραστηριότητες της IndiGo βασίζεται σε συνομιλίες με έξι άτομα που έχουν άμεση γνώση των γεγονότων στην κορύφωση του χάους την περασμένη εβδομάδα, τα οποία ζήτησαν να μην κατονομαστούν λόγω της ευαισθησίας της κατάστασης.
Απειλή το φιάσκο για την IndiGo
Το φιάσκο απειλεί τώρα τη θέση της IndiGo στον κλάδο και τα φιλόδοξα σχέδια επέκτασής της.
Αφού εδραίωσε την κυρίαρχη θέση της στους εγχώριους αερολιμένες, η IndiGo ενίσχυσε την παρουσία της στο εξωτερικό , παρήγγειλε περισσότερα αεροσκάφη Airbus και πρόσθεσε θέσεις business class. Νωρίτερα φέτος, υπέγραψε συμφωνία κοινού κωδικού με την Delta Air Lines Inc., την Air France-KLM και την Virgin Atlantic Airways.
Οι ακυρώσεις πτήσεων ώθησαν την μητρική εταιρεία InterGlobe Aviation Ltd. σε πτώση 9% την περασμένη εβδομάδα, καθιστώντας την την χειρότερη εβδομάδα της εταιρείας από τον διορισμό του Elbers το 2022. Ακόμα και με την πτώση, η μετοχή της εταιρείας έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από τότε που το στέλεχος από την Ολλανδία ανέλαβε τα καθήκοντα του Διευθύνοντος Συμβούλου, ξεπερνώντας κατά πολύ την άνοδο 49% της Sensex και την αύξηση 8,4% σε έναν δείκτη που παρακολουθεί τις ασιατικές αεροπορικές εταιρείες.
Τα γεγονότα της περασμένης εβδομάδας, που έλαβαν χώρα μόλις έξι μήνες μετά τη συντριβή αεροσκάφους της Air India που οδήγησε στον θάνατο πάνω από 260 άτομα στο Αχμενταμπάντ, ολοκληρώνουν μια από τις χειρότερες χρονιές για την αεροπορική βιομηχανία της Ινδίας.
Το θέαμα ενός αερομεταφορέα που σχεδόν σταματά την εθνική εναέρια κυκλοφορία υπογραμμίζει τον κίνδυνο της εξάρτησης της Ινδίας από βιομηχανικούς γίγαντες που είναι πολύ μεγάλοι για να παραπαίουν.
«Αυτή η αεροπορική εταιρεία υποτίθεται ότι είναι ηγέτης της αγοράς με εξαιρετική διοίκηση», δήλωσε στο Bloomberg ο Μαρκ Ντ. Μάρτιν, ιδρυτής της ινδικής εταιρείας συμβούλων αεροπορίας Martin Consulting. «Αυτό θα είναι εξαιρετικά επιζήμιο για την αεροπορική εταιρεία. Έχουν χάσει την αξιοπιστία τους».
Πρόκειται για μια κατάφωρη πτώση για μια εταιρεία που έγινε case study σε σχολή διοίκησης επιχειρήσεων για τις κερδοφόρες, λιτές δραστηριότητές της σε έναν τομέα διαβόητο για την απώλεια ρευστότητας και τις πτωχεύσεις.
Οι αυστηρά οργανωμένες δραστηριότητες της IndiGo βασίζονται σε μια ταχεία εναλλαγή πτήσεων και σε μια στρατηγική αξιοποίησης κάθε περιουσιακού στοιχείου – ανθρώπου ή μηχανής – στο έπακρο. Πετά μόνο έναν τύπο αεροσκάφους, την οικογένεια Airbus A320 – μια τυποποίηση που μειώνει το κόστος στην εκπαίδευση πιλότων και πληρώματος, τη συντήρηση και το απόθεμα ανταλλακτικών.
Δίμηνη αναστολή κανόνων
Οι νέοι κανόνες για την υπηρεσία πιλότων έχουν ανασταλεί, αφού η IndiGo ζήτησε δίμηνη αναστολή. Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων περιορίστηκαν καθώς τα εισιτήρια των ανταγωνιστικών αερομεταφορέων δεκαπλασιάστηκαν. Ακόμη και οι κρατικοί Ινδικοί Σιδηρόδρομοι πρόσθεσαν τέσσερα ειδικά τρένα και 116 βαγόνια για τη μεταφορά των ακινητοποιημένων επιβατών.
Η κατάσταση σταθεροποήθηκε το Σάββατο όπου υπήρξαν λιγότερες ακυρώσεις, περίπου στις 8:50 και η αεροπορική εταιρεία δήλωσε την Κυριακή ότι ήταν «σίγουρη» ότι οι δραστηριότητές της θα σταθεροποιηθούν έως τις 10 Δεκεμβρίου. Ωστόσο, οι παρατηρητές αναμένουν ότι η κρίση θα προκαλέσει κάποιες θεμελιώδεις αλλαγές στον κλάδο.
«Είναι επικίνδυνο για μια αεροπορική εταιρεία να έχει τόσο υψηλό μερίδιο αγοράς», δήλωσε ο Ajay Bodke , ανεξάρτητος αναλυτής αγορών με έδρα τη Βομβάη.
Στις ΗΠΑ και την Κίνα, τις μόνες άλλες αγορές αεροπορίας μεγαλύτερες από την εγχώρια αγορά της Ινδίας, κανένας αερομεταφορέας δεν έχει μερίδιο αγοράς μεγαλύτερο από το ένα τέταρτο.
«Αψηφώντας τους κυβερνητικούς κανονισμούς που είχαν ανακοινωθεί μήνες νωρίτερα, και τώρα επιδιώκοντας μια δίμηνη παράταση της τελευταίας στιγμής για να συμμορφωθούν», δήλωσε ο Μπόντκε. «Αυτό δεν είναι αναποτελεσματικότητα. Είναι εκούσια αγνόηση».


































