Τα βάρη της προσαρμογής της ναυτιλίας στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις δεν μπορεί να τα «σηκώσει» μόνος του ο πλοιοκτήτης αλλά θα πρέπει να συνεργαστούν όλοι όσοι εμπλέκονται στη θαλάσσια μεταφορική αλυσίδα όπως είναι οι ναυλωτές, τα λιμάνια, οι προμηθευτές καυσίμων κ.α.. Αυτό υποστήριξαν μιλώντας πρόσφατα στο Capital Link’s Decarbonization in Shipping Forum εκπρόσωποι της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλίας.
Ειδικότερα ο πρόεδρος της Intercargo και πρόεδρος της Fafalios Shipping κ. Δημήτρης Φαφαλιός, εστίασε στην πολυπλοκότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας και στην ανάγκη τεκμηριωμένων αποφάσεων από τις ρυθμιστικές αρχές, οι οποίες πρέπει να βοηθιούνται για να κατανοούν τη λειτουργία των επιμέρους τομέων του κλάδου.
Ο ομιλητής τόνισε ακόμη ότι οι ρυθμίσεις πρέπει να είναι αποτελεσματικές και ισορροπημένες. Το βάρος της συμμόρφωσης σε αυτές δεν θα πρέπει να πέφτει μονοσήμαντα στους εφοπλιστές, πρόσθεσε και υπογράμμισε τη ανάγκη της συμμετοχής στην προσπάθεια μείωσης των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου από όλους τους εμπλεκόμενους στη ναυτιλιακή μεταφορική αλυσίδα όπως είναι οι ναυλωτές, προμηθευτές καυσίμων, τα λιμάνια κ.α.
Ο κ. Φαφαλιός υπογράμμισε ακόμη ότι η εύκολη λύση δεν είναι πάντα η σωστή, ειδικά όταν αφορά μια βιομηχανία τόσο διαφορετική και περίπλοκη όσο η ναυτιλία. Οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να επιδιώκουν να συμφιλιώσουν τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις με τα υπάρχοντα επιχειρηματικά μοντέλα, ειδικά όταν τα τελευταία είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά όπως είναι το μοντέλο της tramp ναυτιλίας.
Στη συνέχεια ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επιδιώκει να εντάξει τη ναυτιλία στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS). Παρά την ανάγκη διεθνών ρυθμίσεων σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), η ΕΕ είπε ο κ. Φαφαλιός αποφάσισε πρόσφατα να εφαρμόσει περιφερειακά μέτρα για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία. Εάν η περιφερειακή ρύθμιση θεωρείται πράγματι πολιτική αναγκαιότητα, τότε θα πρέπει τουλάχιστον να μπορεί να είναι συμβατή με μελλοντικά μέτρα του ΙΜΟ. Είναι σημαντικό, θα πρέπει επίσης να προσαρμόζεται στα εγγενή χαρακτηριστικά της βιομηχανίας μας, πρόσθεσε.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Intercargo, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φαίνεται αποφασισμένη να συμπεριλάβει τη ναυτιλία στο EU ETS, ένα σύστημα που είναι ανεφάρμοστο και ουσιαστικά ασυμβίβαστο με τον κλάδο μας.
Ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε ακόμη στην πρόσφατη κοινή πρωτοβουλία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της Σουηδικής Ένωσης Εφοπλιστών και της περιβαλλοντικής ΜΚΟ Transport & Environment, πρωτοβουλία που ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υιοθετήσει μια φιλόδοξη αλλά προσαρμοσμένη προσέγγιση για τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία στο πλαίσιο της Αναθεώρηση EU ETS. Αυτή η πρωτοβουλία είναι απόδειξη ότι είναι δυνατόν να είμαστε φιλόδοξοι χωρίς να διαταράσσουμε άσκοπα μια καλά λειτουργούσα βιομηχανία, υπογράμμισε ο πρόεδρος της Intercargo.
Στο forum μίλησε και η κα Ιωάννα Προκοπίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Prominence Maritime, η οποία τόνισε από την πλευρά της ότι ο τρόπος λειτουργίας των πλοίων επηρεάζει και την ποσότητα των εκπομπών αερίων ρύπων. Επομένως, δεν πρέπει να υποτιμούμε τον ρόλο του ναυλωτή στον καθορισμό του επιχειρησιακού προφίλ του σκάφους που έχει σημαντική επίδραση στην ενεργειακή απόδοση και συνεπώς στις εκπομπές, είπε η κα. Προκοπίου, η οποία εξέφρασε επίσης, ένα προβληματισμό για το πραγματικό περιβαλλοντικό όφελος πολλών από τους προτεινόμενους νέους κανονισμούς και για τα κίνητρα πίσω από αυτές τις προτάσεις.
Διατύπωσε επίσης τις ανησυχίες της σχετικά με την ανάπτυξη του δικτύου διανομής των εναλλακτικών καυσίμων τα οποία θα πρέπει να είναι ασφαλή για το πλοίο και το πλήρωμα και άμεσα διαθέσιμα σε όλο το κόσμο και οικονομικά ανταγωνιστικά ενώ εκτίμησε ότι η ανάπτυξη υποδομών ανεφοδιασμού για ένα νέο καύσιμο θα απαιτήσει τουλάχιστον μια δεκαετία. Καταλήγοντας, η κα. Προκοπίου εξήγησε ότι υπάρχουν λειτουργικά μέτρα άμεσα διαθέσιμα με μηδενικό κόστος που θα μπορούσαν ενδεχομένως να βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση των πλοίων έως και 30%, επιτυγχάνοντας σήμερα τους στόχους του ΙΜΟ του 2030. Τέτοια μέτρα είναι η βελτιστοποίηση ταξιδιού με τον περιορισμό ισχύος , τον συνυπολογισμό του καιρού (weather rooting),οι just in time αφίξεις κ.λ.π.
Ο κ. Δημήτρης Βασταρούχας, DCOO & Technical Director – Danaos Shipping Co, απο την πλευρά του, αναφέρθηκε σε ορισμένα τεχνικά θέματα όπως το Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης Υφιστάμενων Πλοίων (EEXI) σημειώνοντας ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία θα αντιμετωπίσει σύντομα νέες προκλήσεις για να επιτύχει το ενδιάμεσο επίπεδο φιλοδοξίας του ΙΜΟ για το 2030. Η συμμόρφωση με τον EEXI και μια σημαντική μείωση του δείκτη λειτουργικής έντασης άνθρακα (CII). θα είναι τα σημεία εστίασης των φορέων της βιομηχανίας. Στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, ο EEXI φαίνεται ότι μπορεί να επιτευχθεί εύκολα με τις κατάλληλες κινήσεις, με την μεγάλη πρόκληση να είναι η μείωση του CII, η οποία εκτός των άλλων, προϋποθέτει συμφωνία μεταξύ των παρόχων χωρητικότητας και των πελατών τους για προκαθορισμένες ταχύτητες.
Ο κ. Roberto Coustas, Διευθύνων Σύμβουλος & Συνιδρυτής – DeepSea Technologies, τέλος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη χρήση της τεχνολογίας για την βελτιστοποίησης του ταξιδιού σημειώνοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο για τη σύλληψη της πολυπλοκότητας της συμπεριφοράς των πλοίων ν υπό πολύ διαφορετικές συνθήκες. Αυτό σημαίνει ότι είναι δυνατή η πρόβλεψη της κατανάλωσης καυσίμου ενός πλοίου υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες – ακόμη και σε κακές καιρικές συνθήκες. Με αυτές τις πληροφορίες, θα γνωρίζει ο πλοιοκτήτης την ποσότητα καυσίμων που θα χρειαστεί για ένα συγκεκριμένο ταξίδι πριν ξεκινήσει και μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες για να βελτιστοποιήσει τη διαδρομή και την ταχύτητα για ένα συγκεκριμένο πλοίο.
Latest News
Κλιματική αλλαγή: «Καμπανάκι» ειδικών για δραματικές συνέπειες στο κοντινό μέλλον
Περιοχές στον πλανήτη θα βρίσκονται σύντομα σε δυσμενή θέση, με τα ζώα να αποτελούν τα πρώτα θύματα δραματικών αλλαγών
Η Sunlight φορτίζει μπαταρίες… για επιδοτήσεις 3 δισ. – Η μάχη για εργοστάσια στην Ε.Ε.
Ο επόμενος στόχος του CEO Λάμπρου Μπίσαλα μετά το άλμα των πωλήσεων άνω του 1 δισ. ευρώ
Φως στο τούνελ… για τα μικρά φωτοβολταϊκά σε Κρήτη και Πελοπόννησο
Τι εκκρεμότητες υπάρχουν για να λήξει το «σήριαλ» με τους διαγωνισμούς του ΔΕΔΔΗΕ
DIMAND: Οι μεγάλες επενδύσεις που αλλάζουν την όψη της πόλης
Τα τελευταία χρόνια, η DIMAND έχει στοχεύσει δυναμικά στις αστικές αναπλάσεις, επενδύοντας σε κτήρια, συνδεδεμένα με την ιστορία του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά
Οικονομάκης (ΕΕΑΑ): Η εισφοροδιαφυγή το μεγάλο αγκάθι στην ανακύκλωση των συσκευασιών
Τι ανέφερε ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ), μιλώντας στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
Λεωφορεία με υδρογόνο και αμαξοστάσια με φωτοβολταϊκά - Το «πράσινο» λίφτινγκ
Υδρογονοκίνηση, βιωσιμότητα και ηλεκτροκίνηση δείχνουν το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική
Συμφωνία στη G7 για μείωση της παραγωγής πλαστικού
Η ρύπανση από το πλαστικό δεν σταματά να αυξάνεται, ενώ εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστεί έως το 2060 εάν δε ληφθεί κανένα μέτρο
Αύξηση 10% εσόδων και EBITDA στα 178,4 εκατ για την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ το 2023
Οι συνεχιζόμενες επενδύσεις χτίζουν κέρδη για τα επόμενα χρόνια
Νέα συνεργασία Nissan - Acciona στον τομέα της μικροκινητικότητας
Η Nissan θα έχει δικαιώματα διανομής για τη σειρά προϊόντων Silence, όπως τα διθέσια Silence S04 και οι ηλεκτρικές μοτοσικλέτες
«Πετάει» η μετοχή της Tesla - H εξέλιξη στην Κίνα που την εκτίναξε στο +15%
Η «χαρμόσυνη» είδηση από την Κίνα και την απόφαση των τοπικών αρχών σχετικά με τους περιορισμούς στα οχήματά της