Αίτημα προς τη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να λάβει άδεια εκ νέου λειτουργίας υπέβαλε η εταιρεία ΒΑΡΔΑΞ, η οποία διαχειρίζεται τον πετρελαιαγωγό Σκοπίων – Θεσσαλονίκης.
Αυτό αποκαλύπτει σε δημοσίευμά της η οικονομική ιστοσελίδα της γείτονος faktor.mk, υπογραμμίζοντας ότι στην εταιρεία αυτή, το 20% κατέχει το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας μέσω της κρατικής εταιρείας Naftovod και το μεγαλύτερο μερίδιο 80% κατέχει ο όμιλος Helleniq Energy (Ελληνικά Πετρέλαια).
Διαβάστε επίσης – Helleniq Energy: Ενισχυμένες αποδόσεις για το εννεάμηνο του 2022
Αισιοδοξία
Ο διευθυντής της Naftovod, Esad Rahić, λέει στον «Faktor» ότι ο αγωγός έχει τη δυνατότητα να παραδίδει ετησίως ένα εκατομμύριο τόνους ντίζελ σε πΓΔΜ και Κόσοβο και αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε ένα πολύ μεγάλο ποσό σε έσοδα για τα Σκόπια.
Διαβάστε επίσης – Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη: Ξεκινούν πάλι οι συζητήσεις Ελλάδας – Βουλγαρίας
« Μπορώ να ανακοινώσω ότι η δουλειά επιτέλους ξεκίνησε προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι ένα στρατηγικό έργο που δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός. Δεν ξέρω καν γιατί υπήρχε τέτοια αναμονή μέχρι τώρα. Πέρα από το οικονομικό όφελος, η χώρα θα αποκτήσει φθηνότερο και ποιοτικότερο πετρέλαιο. Ωστόσο, αυτό είναι μόνο η αρχή, πρέπει να εγκριθούν και να τροποποιηθούν αρκετοί ακόμη καταστατικοί νόμοι για να ξεκινήσουν οι εργασίες» υπογράμμισε ο Rahic.
Το αίτημα στην ΡΚΕ υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.
Τα «αγκάθια» στην επαναλειτουργία
«Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 km, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από την Θεσσαλονίκη στον τερματικό σταθμό των Σκοπίων. Το χρονικό διάστημα για το οποίο απαιτείται η έκδοση άδειας άσκησης της ενεργειακής δραστηριότητας, μεταφοράς πετρελαιοειδών μέσω αγωγού προϊόντων είναι 35 χρόνια», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ρυθμιστικής Επιτροπής Ενέργειας.
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Παράλληλα, το Faktor τονίζει, ότι τα «Ελληνικά Πετρέλαια» κατέθεσαν αξίωση κατά των Σκοπίων για καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
Τα οφέλη από την επαναλειτουργία
Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.
Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.
Η Helleniq Energy
Υπενθυμίζεται ότι ο ελληνικός ενεργειακός όμιλος επιδιώκει τα τελευταία έξι χρόνια την επαναλειτουργία του αγωγού, με τη διοίκησή του να βρίσκεται σε συζητήσεις με αρμόδιους κρατικούς αξιωματούχους της γειτονικής χώρας. Πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, είχε επαναβεβαιώσει την πρόθεση του ομίλου για τη θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων.
Latest News
ΑΔΜΗΕ: Νέος σταθμός προσαιγιάλωσης για την κατασκευή data center στην Κρήτη
Ο καλωδιακός σταθμός θα αναπτυχθεί στο πλαίσιο της κατασκευής ενός νέου Data Center αρχικής χωρητικότητας 20 MW
Απογείωση κερδών για τη Shell, παρά τις χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου
Η Shell ανακοίνωσε προσαρμοσμένα κέρδη 7,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τους πρώτους τρεις μήνες του έτους
Επιστροφή στις μειώσεις των τιμών ρεύματος – Τα πράσινα τιμολόγια για τον Μάιο
Μετά τις αυξήσεις του Απριλίου οι πάροχοι προχώρησαν σε μειώσεις στα πράσινα τιμολόγια του Μαίου
Γιατί η ΕΕ αγοράζει ακόμα ρωσικό αέριο;
Από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, η ΕΕ περιόρισε τις εισαγωγές ρωσικού αερίου. Σημαντικές ποσότητες εξακολουθούν όμως να φθάνουν σε ευρωπαϊκό έδαφος
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
«Ο Πούτιν έκλεισε το γκάζι, αλλά δεν μπορεί να σβήσει τον ήλιο» - Το ενεργειακό στοίχημα της ΕΕ
Πώς οι βραχυπρόθεσμες λύσεις θα μπορούσαν να βλάψουν την ανταγωνιστικότητα και την πράσινη μετάβαση
Το μυθικό ποσό του 1 δισ. ετησίως κερδίζει η Shell από το trading αργού στις ΗΠΑ
Η αποκαλυπτική μαρτυρία ενός πρώην επικεφαλής του τμήματος εμπορίας αργού της Shell στις ΗΠΑ
Τι παίζει με τις γεωτρήσεις για φυσικό αέριο στην Ελλάδα;
Τα εμπόδια σε ExxonMobil, HELLENiQ ENERGY και Energean
Από 1η Μαΐου το θερινό νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε την έναρξη του νυχτερινού οικιακού τιμολογίου της θερινής περιόδου
Υπογειοποίηση εναέριων δικτύων μέσης και χαμηλής τάσης στην Πεντέλη
Στο ΕΣΠΑ το σχετικό έργο