Στην αμερικανική πρωτεύουσα μετέβησαν εκτάκτως και με ειδική αποστολή οι υπουργοί Οικονομικών της Γαλλίας και της Γερμανίας. Το μοναδικό θέμα που θα συζητήσουν την Τρίτη με την αμερικανίδα ο ομόλογό τους Τζάνετ Γέλεν και άλλους υπουργούς οι Μπρουνό Λεμέρ και Ρόμπερτ Χάμπεκ είναι ο περίφημος αμερικανικός Νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act), ο οποίος με πρόσχημα την ενθάρρυνση φιλικών προς το περιβάλλον επενδύσεων και ομολογημένο στόχο την αντίδραση στον κινεζικό ανταγωνισμό δημιουργεί κραυγαλέα συγκριτικά πλεονεκτήματα υπέρ των αμερικανικών βιομηχανιών και εις βάρος των ευρωπαϊκών.
Πρόκειται για την ύστατη κίνηση που αποσκοπεί στην επίτευξη ενός ευρωατλαντικού συμβιβασμού προτού η Ευρώπη αποφασίσει αντίποινα μέτρα στο σχέδιο Μπάιντεν να ενισχύσει την αμερικανική «πράσινη» βιομηχανία με επιδοτήσεις που φθάνουν τα 370 δισ. δολάρια. Το ζήτημα θα τεθεί επί τάπητος στη σύνοδο κορυφής των «27» την Πέμπτη και την Παρασκευή 9 και 10 Φεβρουαρίου στις Βρυξέλλες, στην οποία οι εταίροι θα εξετάσουν επίσης τον παγίως κρίσιμο φάκελο της μετανάστευσης.
Απάντησε η Ευρώπη στις αμερικανικές επιδοτήσεις;
«Αν και οι απόψεις Παρισιού και Βερολίνου διαφέρουν σε ό,τι αφορά στα μέσα χρηματοδότησης των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων ως απάντηση στον αμερικανικό IRA και επίσης στο αν είναι ‘πράσινες’ ή όχι στρατηγικές πηγές ενέργειας όπως η πυρηνική, οι δύο υπουργοί θα επιβεβαιώσουν στην Ουάσιγκτον τη γαλλογερμανική αλληλεγγύη και την ενότητα της ΕΕ», γράφει η «Le Figaro». Εξάλλου σε ανακοίνωσή του το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών υπογραμμίζει ότι «οι δύο υπουργοί μεταβαίνουν στις ΗΠΑ ως κομιστές των μηνυμάτων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία σχεδίασε και οργάνωσε το ταξίδι αυτό».
Κρατούν μικρό καλάθι
«Θέλω να είμαι ξεκάθαρος σχετικά με το μικρό περιθώριο ελιγμών που έχουμε απέναντι στην αμερικανική κυβέρνηση, ειδικά εφόσον πρόκειται για ένα νομοθετικό κείμενο που ψηφίστηκε, υπενθυμίζω, από το Κογκρέσο το περασμένο καλοκαίρι», σημείωσε ο Μπρουνό Λεμέρ σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) προτού αναχωρήσει για τις ΗΠΑ.
Ο γάλλος υπουργός στάθηκε στο γεγονός ότι οι «27» έχουν ήδη κερδίσει μια παραχώρηση εκ μέρους της αμερικανικής κυβέρνησης, δεδομένου ότι «τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά οχήματα, εάν διατίθενται στην αγορά με χρηματοδοτική μίσθωση, θα μπορούν να επωφεληθούν από την έκπτωση φόρου των 7.500 δολαρίων, ακόμη και αν δεν συναρμολογούνται επί αμερικανικού εδάφους».
Η ρύθμιση αυτή θα ωφελήσει κυρίως τους Γερμανούς κατασκευαστές, όπως σημειώνει η «Le Figaro». Και είναι αλήθεια ότι εδώ και δεκαετίες η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία είναι ανύπαρκτη στην αμερικανική αγορά. «Το τελευταίο γαλλικό αυτοκίνητο που εισήγαγαν επισήμως και πωλούσαν οι Αμερικανοί ήταν η Citroen CΧ το 1977», γράφει η γαλλική εφημερίδα «Le Progrès» – αναφέρεται στο αεροδυναμικό μοντέλο που διαδέχθηκε την θρυλική DS (το «βάτραχο» ή και «καρχαρία», όπως λεγόταν στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τη γαλλική έκδοση του περιοδικού Auto Moto, η Citroen είχε αποχωρήσει ήδη από την αμερικανική αγορά το 1974, ενώ η Renault αποχώρησε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και η Peugeot το 1991.
Να αποτραπούν αιφνιδιασμοί
Δεν είναι όμως μόνο η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που θίγεται, αλλά πρακτικά όλες οι ευρωπαϊκές εξαγωγικές επιχειρήσεις. «Ο IRA αλλάζει το παιχνίδι», τονίζει ο γάλλος υπουργός, εξηγώντας ότι το νομοθέτημα «προσφέρει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα τα οποία, σε συνδυασμό με την πολύ χαμηλή τιμή ενέργειας στις Ηνωμένες Πολιτείες απειλούν την ευρωπαϊκή βιομηχανία στο σύνολό της».
Προς τι λοιπόν η επίσκεψη της γαλλογερμανικής αποστολής της ΕΕ στην Ουάσιγκτον; «Εκείνο που θα ζητήσουμε θα είναι διαφάνεια σχετικά με το ύψος των επιδοτήσεων και των φορολογικών εκπτώσεων που θα χορηγήσει η αμερικανική κυβέρνηση», διευκρινίζει ο Μπρουνό Λεμέρ. «Αν γνωρίζετε, για παράδειγμα, σε ποια τιμή θα διατεθεί το πράσινο υδρογόνο στις ΗΠΑ και σε ποια τιμή θα διατεθεί στην Ευρώπη, αυτό σας επιτρέπει να εγγυηθείτε συνθήκες θεμιτού ανταγωνισμού», εξηγεί ο γάλλος υπουργός.
Είναι προφανές ότι, έστω και με τις αναπόφευκτες γερμανικές ενστάσεις για φειδωλότητα στην προστασία (των άλλων), η ΕΕ θα εφαρμόσει αντίμετρα στον αμερικανικό IRA που θα περιλαμβάνουν ανάλογες επιδοτήσεις προς τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Αλλά φαίνεται ότι μείζον μέλημα για τους Ευρωπαίους είναι να αποτρέψουν τους αιφνιδιασμούς. Να μην τρέχουν δηλαδή εκ των υστέρων με την ψυχή στο στόμα (και έχοντας χάσει πολύτιμο χρόνο) για να απαντούν με διορθωτικά αντίμετρα στα αμερικανικά μέτρα.
Αθέμιτες πρακτικές
«Ο προσδιορισμός των ποσών των αμερικανικών επιδοτήσεων θα επιτρέψει στους Ευρωπαίους να ευθυγραμμιστούν με αυτές. Αυτό είναι κάτι που η Κομισιόν είναι διατεθειμένη να το εγκρίνει. Έτσι θα αποτραπεί επίσης η εμπλοκή ΗΠΑ και Ευρώπης σε μια τρελή κούρσα για τις επιδοτήσεις», δήλωσε στη «Le Figaro» στέλεχος του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών που ζήτησε να μην κατονομαστεί.
Τέλος, η γαλλογερμανική αντιπροσωπεία θα καταστήσει σαφές στην αμερικανική κυβέρνηση ότι θεωρεί εχθρική πράξη την «απόβαση» απεσταλμένων των αμερικανικών επιχειρήσεων και Επιμελητηρίων αλλά και μελών του Κογκρέσου και κυβερνητών Πολιτειών που παρατηρείται τις τελευταίες εβδομάδες στη Γηραιά Ήπειρο, με σκοπό να πείσουν μεγάλους ευρωπαϊκούς βιομηχανικούς ομίλους ώστε να περάσουν τον Ατλαντικό και να δημιουργήσουν μονάδες παραγωγής στις ΗΠΑ προκειμένου να επωφεληθούν ή έστω να μη ζημιωθούν από τις διατάξεις του IRA.
Latest News
Μεγαλώνει η απειλή για την οικονομία της Ευρώπης
Οι μεγάλες αλλαγές στο μοτίβο της αγροτικής παραγωγής αλλά και του τουρισμού αναμένεται να τροφοδοτήσουν αλυσιδωτές επιπτώσεις
Χρειαζόμαστε ένα Bretton Woods για το κλίμα του πλανήτη
Πρόταση για να αναλάβει η Παγκόσμια Τράπεζα ρόλο συντονιστή για την απανθρακοποίηση των οικονομιών και τις περιβαλλοντικές προκλήσεις του 21ου αιώνα
Το βακτήριο που τρώει άνθρακα και κάνει τους ρύπους, μπλουζάκια
Όταν ο άνθρακας αποκτά νέα πράσινη ζωή
Ο Απρίλιος 10ος συνεχόμενος μήνας με θερμοκρασίες πάνω από τα φυσιολογικά
Συναγερμός για την αύξηση των πυρκαγιών
Οι έξι πληγές του Αιγαίου
Η Μεσόγειος Θάλασσα μπορεί να αποτελεί πόλο έλξης για έλληνες και ξένους επισκέπτες, αλλά αντιμετωπίζει υπαρκτούς κινδύνους που απειλούν το μέλλον της
Ποια είναι η startup – ηγέτης στην πράσινη ενέργεια – Πάνω από 1 δισ. ευρώ η αξία της
Η εταιρεία έχει υπό ανάπτυξη ένα χαρτοφυλάκιο έργων άνω του 1,2GW παραγωγής ενέργειας και 900ΜW αποθήκευσης - Τα επενδυτικά σχέδια
Εκτίναξη 20% της μετοχής της κινεζικής Nio - Διπλασίασε τις παραδόσεις EV
Η Nio ανακοίνωσε ότι παρέδωσε 15.620 οχήματα τον Απρίλιο, σημειώνοντας αύξηση 134,6% σε ετήσια βάση
Έρχεται η πρώτη Δημοπρασία Εγγυήσεων Προέλευσης από τον ΔΑΠΕΕΠ - Πότε θα γίνει, ποιους αφορά
Tα ειδικά χαρακτηριστικά των προϊόντων διαφοροποιούνται και διακρίνονται ως προς την πηγή της Ανανεώσιμης Ενέργειας και την θέση του Σταθμού παραγωγής
Με «πράσινο» look τα εμπορικά της Lamda στο ΧΑ – Πώς αλλάζουν «The Mall Athens» και «Golden Hall»
Σε εξέλιξη τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης και δημιουργίας χώρων πρασίνου τα εμπορικά κέντρα της Lamda
Κλιματική αλλαγή: «Καμπανάκι» ειδικών για δραματικές συνέπειες στο κοντινό μέλλον
Περιοχές στον πλανήτη θα βρίσκονται σύντομα σε δυσμενή θέση, με τα ζώα να αποτελούν τα πρώτα θύματα δραματικών αλλαγών