Η G7 και η ΕΕ θα απαγορεύσουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου στις περιοχές όπου η Μόσχα έχει διακόψει τις προμήθειες, σύμφωνα με αξιωματούχους που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις, γεγονός που αποτελεί την πρώτη φορά που το εμπόριο φυσικού αερίου μέσω αγωγών μπλοκάρεται από τις δυτικές δυνάμεις μετά την εισβολή στην Ουκρανία.
Η απόφαση, η οποία πρόκειται να οριστικοποιηθεί από τους ηγέτες της G7 στη Σύνοδο Κορυφής στη Χιροσίμα την επόμενη εβδομάδα, θα αποτρέψει την επανάληψη των εξαγωγών ρωσικού αερίου από αγωγούς σε οδεύσεις προς χώρες όπως η Πολωνία και η Γερμανία, όπου η Μόσχα διέκοψε τις προμήθειες πέρυσι και προκάλεσε ενεργειακή κρίση σε ολόκληρη την Ευρώπη.
ΙΕΑ: Τρεις αβεβαιότητες για την επάρκεια φυσικού αερίου [γράφημα]
Η διασφάλιση των Δυτικών
Οι δυτικές δυνάμεις θέλουν να διασφαλίσουν ότι η Ρωσία δεν θα…δει αύξηση στα ενεργειακά της έσοδα, καθώς προσπαθούν να αυξήσουν την οικονομική πίεση 15 μήνες μετά την πλήρους κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.
Ένας από τους αξιωματούχους, οι οποίοι μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας, δήλωσε ότι η κίνηση αυτή έγινε “για να διασφαλιστεί ότι οι εταίροι δεν θα αλλάξουν γνώμη στο μέλλον”.
Ένα προσχέδιο δήλωσης της G7 που είδαν οι Financial Times ανέφερε ότι η ομάδα των κορυφαίων οικονομιών θα μειώσει περαιτέρω τη χρήση των ρωσικών ενεργειακών πηγών “συμπεριλαμβανομένης της αποτροπής της επαναλειτουργίας των οδών που είχαν προηγουμένως κλείσει λόγω της αξιοποίησης της ενέργειας από τη Ρωσία ως όπλο”, τουλάχιστον έως ότου “υπάρξει επίλυση της σύγκρουσης”.
Ο συμβολισμός και οι τιμές
Αν και τα μέτρα είναι απίθανο να επηρεάσουν άμεσα τις ροές φυσικού αερίου, υπογραμμίζουν τη βαθιά αποφασιστικότητα των Βρυξελλών να καταστήσουν μόνιμη την ταχεία και επώδυνη στροφή μακριά από την επί δεκαετίες εξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια.
Η επιβολή της απαγόρευσης είναι άκρως συμβολική, διότι κατά την έναρξη του πολέμου η ΕΕ είχε αποφύγει να στοχεύσει τις ροές των αγωγών, δεδομένης της τεράστιας εξάρτησής της από το φυσικό αέριο της Μόσχας. Η Ρωσία προέβη στη διακοπή των προμηθειών, προκαλώντας μια εκτίναξη των τιμών του φυσικού αερίου σε πάνω από 10 φορές το κανονικό τους επίπεδο.
Όμως τους τελευταίους μήνες οι τιμές μειώθηκαν σημαντικά, καθώς η Ευρώπη μείωσε επιτυχώς τη ζήτηση κατά τη διάρκεια του χειμώνα, επιτάχυνε την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και προμηθεύτηκε από εναλλακτικές πηγές, όπως θαλάσσια φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Το μερίδιο της Μόσχας στις ευρωπαϊκές εισαγωγές φυσικού αερίου έχει μειωθεί από περισσότερο του 40% σε λιγότερο από 10%, ενώ ο ήπιος χειμώνας συνέβαλε στην αύξηση των αποθεμάτων φυσικού αερίου στην ΕΕ.
Οι ευρωπαϊκές αποθήκες αερίου
Οι αξιωματούχοι είναι βέβαιοι ότι οι αποθήκες φυσικού αερίου, οι οποίες είναι ήδη κατά περίπου 60% γεμάτες σε σύγκριση με περίπου 30% την αντίστοιχη περίοδο το 2022, θα φθάσουν στη μέγιστη χωρητικότητά τους πολύ πριν από την έλευση του επόμενου χειμώνα.
“Με τις ευρωπαϊκές αποθήκες φυσικού αερίου να είναι ασυνήθιστα γεμάτες για την εποχή του έτους και τις τιμές χονδρικής να επιστρέφουν σε αυτό που μπορεί απλώς να θεωρηθεί ως το κανονικό εύρος τιμών τους, μπορείτε να καταλάβετε γιατί οι ηγέτες της Ευρώπης είναι βέβαιοι ότι αυτό το σχέδιο δεν θα καταστρέψει την ασφάλεια του εφοδιασμού σύντομα”, δήλωσε ο Tom Marzec-Manser από την εταιρεία ενεργειακών συμβούλων ICIS, για να προσθέσει ότι “Είναι ωστόσο σημαντικό να μην εφησυχάζουμε υπερβολικά όσον αφορά τις προοπτικές της ευρωπαϊκής αγοράς φυσικού αερίου”.
Η Γερμανία και η Πολωνία
Οι πετρελαιαγωγοί στους οποίους η Ρωσία έχει διακόψει τις προμήθειες, συμπεριλαμβανομένου του βόρειου σκέλους της γραμμής Druzhba που τροφοδοτεί διυλιστήρια στη Γερμανία και την Πολωνία, θα μπορούσαν επίσης να μπλοκαριστούν στο πλαίσιο των μέτρων της ΕΕ για να αποτραπεί η επανάληψη των ροών.
Ένας διπλωμάτης της ΕΕ δήλωσε ότι η πρόταση χρειάζεται περισσότερες διευκρινίσεις από τις Βρυξέλλες για να δείξει πώς θα αλλάξει το “status quo”, ιδίως δεδομένου ότι μέρος του πετρελαίου από το Καζακστάν ρέει μέσω της Druzhba. “Πρέπει να είναι σαφές πώς ακριβώς θα λειτουργήσει”, είπαν.
Το Βερολίνο και η Βαρσοβία, παρά το γεγονός ότι έχουν εξαιρεθεί από τις κυρώσεις για το ρωσικό πετρέλαιο, δήλωσαν ότι θα τερματίσουν εθελοντικά τις παραδόσεις αργού μέσω της Druzhba πέρυσι, αν και η Πολωνία συνέχισε να λαμβάνει προμήθειες μέχρι που η Ρωσία διέκοψε τις ροές τον Φεβρουάριο. Τα γερμανικά διυλιστήρια σταμάτησαν να παραγγέλνουν ρωσικό αργό από τις αρχές του τρέχοντος έτους.
Ορισμένοι από τους κύριους αγωγούς φυσικού αερίου της Ρωσίας προς την Ευρώπη – οι αγωγοί Nord Stream 1 και 2 – υπέστησαν δολιοφθορά πέρυσι και παραμένει ενεργό μόνο ένα από τα τέσσερα σκέλη τους. Όμως άλλοι αγωγοί, όπως η γραμμή Yamal προς την Πολωνία, παραμένουν άθικτοι.
Latest News
Επίσημη επίσκεψη Σι Τζινπίγνκ στο Παρίσι - «Χρειαζόμαστε τους Κινέζους», δηλώνει ο Μακρόν
Αναθέρμανση των σχέσεων ΕΕ - Κίνας επιδιώκει ο γάλλος πρόεδρος - Τι είπε σε συνέντευξή του
Μπούμεραγκ για την Τουρκία το πάγωμα εξαγωγών στο Ισραήλ;
Επιπτώσεις στην τουρκική οικονομία φοβούνται οι τούρκοι έμποροι
Η Fed…και όχι η Μέση Ανατολή θα μπορούσε να εκτροχιάσει την ΕΚΤ - Ανάλυση της Deutsche Bank
Ποια είναι τα νέα δεδομένα για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα
Μπάφετ: Στο τέλος του β' τριμήνου το ταμείο θα φτάσει τα 200 δισ. δολάρια
Απαντώντας σε ερωτήσεις δήλωσε πως δεν είναι σίγουρος για το πως θα αξιοποιηθούν καλύτερα τα μετρητά της Berkshire
Μήπως η Ουκρανία έσωσε το εμπορικό έλλειμμα της ΕΕ; - Ανάλυση της BNP Paribas
Η είσοδος Κινέζων κατασκευαστών στην ευρωπαϊκή αγορά είναι σχετικά βραχύβια, αλλά η ταχύτητα διείσδυσης είναι πράγματι θεαματική
Γιατί η Japan Tobacco μένει στην Ρωσία ενώ άλλοι την εγκαταλείπουν
Τα τέσσερα εργοστάσια και οι 4.000 εργαζόμενοι στη χώρα λειτουργούν κανονικά
Η αμερικανική οικονομία επιβραδύνεται λένε οικονομολόγοι και επιχειρηματίες
Η κατανάλωση υποχωρεί και το θέμα των επιτοκίων τίθεται εκ νέου
Συμφωνία πιστωτών για τη διάσωση του γαλλικού ομίλου τεχνολογίας Atos
Σύμφωνα με τη La Tribune, οι ομολογιούχοι πιστωτές και οι τράπεζες που μοιράζονται το χρέος της Atos θα εισφέρουν 1,2 δισ. ευρώ σε μετρητά
Οι influencers... σε απόγνωση – Τι συμβαίνει με την πίτα των 21 δισ.
Σύμφωνα με το Business Insider, οι συμφωνίες και οι διαφημίσεις με προσωπικότητες επιρροής είναι γεμάτες από ανήθικες επιχειρηματικές πρακτικές
Ο CEO που προσέλαβε τη σύζυγο, έκανε Sir τον σκύλο τους και... γκρέμισε μία τράπεζα
Ο Βέρνον Χιλ, ιδρυτής της Commerce Bank και της Metro Bank, ήταν επίσης ο άνθρωπος που βρέθηκε πίσω από την κατάρρευση της Republic First - Τα όνειρα, η υπερβολή και η διαπλοκή